Jak Polacy wybierają auta?
Jak wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent "Polak w drodze po auto", czterech na dziesięciu Polaków ma samochód starszy niż 10 lat. 28 proc. respondentów dysponuje autem w wieku między 3 a 6 lat. 24 proc. zadeklarowało, że ma pojazd w wieku 7-10 lat. 7 proc. wskazało, że jeździ samochodem, który ma mniej niż 2 lata.
- Analiza wskazuje, że im mniejsza miejscowość, tym samochody są tam starsze. Najwyższy odsetek - 10 proc. posiadaczy aut w wieku do dwóch lat występuje w dużych aglomeracjach miejskich. W ośrodkach tych dominują pojazdy w wieku między 3 a 6 lat – ich posiadanie zadeklarowało 39 proc. mieszkających tam respondentów. Na terenach wiejskich odsetek ten jest mniejszy o 14 punktów proc. Tam zdecydowanie przeważają samochody powyżej 10 lat. W miejscowościach do 50 tys. mieszkańców grupa ta stanowi 47 proc., a na wsiach 44 proc." – wskazał Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent.
Jak wynika z raportu, przy podejmowaniu decyzji o zmianie samochodu Polacy kierują się nie tylko ceną, ale także marką. 56 proc. badanych wybrałoby markę europejską. Największymi zwolennikami aut z Europy są osoby między 50 a 59 rokiem życia. Markę ze Starego Kontynentu wybrałoby 65 proc. respondentów z tej grupy. Na drugim miejscu pod względem popularności plasują się marki japońskie – preferuje je 29 proc. badanych. Wskazało tak 40 proc. osób w grupie 40-49 lat. Na trzecim miejscu uplasowały się marki amerykańskie z wynikiem 13 proc., a na czwartym koreańskie z odsetkiem 11 proc. Wybór samochodu chińskiej marki rozważałoby 3 proc. badanych.
Prawie 40 proc. Polaków planuje zmianę auta
Z badania Santander Consumer Multirent wynika, że 38 proc. Polaków planuje w najbliższych miesiącach wymienić samochód, co w opinii autorów raportu może być efektem zbliżających się wyprzedaży samochodów wyprodukowanych w 2024 r. Wymianę znacznie częściej rozważają mężczyźni niż kobiety, odpowiednio 41 i 34 proc. Największy odsetek osób planujących zakup pojazdu odnotowano wśród mieszkańców miast powyżej 250 tys. mieszkańców.
32 proc. ankietowanych jedynie zastanawia się nad zmianą, a 30 proc. nie zamierza kupować nowego pojazdu. Odsetek ten najwyższy jest wśród mieszkańców wsi, gdzie 38 proc. badanych nie myśli o zmianie środka transportu.
- Przy wzroście cen aut zarówno z salonu, jak i tych używanych kupno staje się wyzwaniem finansowym. W Santander Consumer Multirent oferujemy klientom elastyczny leasing bez opłaty wstępnej nawet do 60 miesięcy. Oferta dotyczy nie tylko samochodów nowych, ale też używanych. Przygotowaliśmy dla leasingobiorców dodatkową promocję w postaci bonu paliwowego na 300 zł. Wsparcie w postaci wygodnego produktu leasingowego pozwala wymienić samochód i cieszyć się nowym pojazdem bez jednorazowego dużego obciążenia budżetu – zaznaczył Półtorzycki.
Badanie zostało przeprowadzone wśród posiadaczy samochodu w dniach 23-30 października br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) na próbie 1000 osób.