Rodzice nie oszczędzają na swoich pociechach. Jedynie 2 proc. respondentów nie planuje zakupu prezentów, a tylko 3 proc. przeznaczy na jedno dziecko mniej niż 50 zł. Aż 44 proc. ankietowanych deklaruje, że na zakupy świątecznych prezentów dla dzieci - w przeliczeniu na jedno dziecko - przeznaczy w tym roku średnio od 100 do 250 zł. – Niemal co piąty rodzic planuje wydać jeszcze więcej, bo między 250 a 500 zł – mówi Ewa Błażejak z firmy Endo. – Na relatywnie bogate plany zakupowe rodziców może mieć wpływ kilka czynników, wśród których warto wymienić ożywienie gospodarcze, rosnące płace czy też wsparcie rządowe w postaci programu 500 plus. Z drugiej strony, to także efekt postępującej komercjalizacji Świąt i związanej z tym presji społecznej – dodaje.
ZOBACZ TEŻ: Biedronka ze specjalną ofertą dla graczy. Ogromne promocje na gry na konsole
Świąteczne prezenty zakupimy w internecie
Prawie co drugi ankietowany rodzic najczęściej kupuje świąteczne upominki dla dzieci online – w sklepach internetowych (35 proc.) lub na aukcjach internetowych (14 proc.). Z kolei 30 proc. respondentów nabywa prezenty dla swoich dzieci w galeriach handlowych. Na zakupy poza galeriami - w sklepach stacjonarnych bądź supermarketach czy dyskontach - decyduje się w sumie prawie co czwarty przepytany rodzic. – Wyniki badania jasno wskazują, jak ogromny jest potencjał e-commerce. Rodzice „przenoszą się” z zakupami do Sieci, co na pewno jest związanie z wygodą i szybkością zakupów, czy też możliwościami łatwego zwrotu towaru i nieograniczonym czasem wyboru. Wpływ na to może też mieć wizja wyjazdu do zatłoczonej w okresie przedświątecznym galerii handlowej oraz konieczność oczekiwania w długich kolejkach do kas – mówi Ewa Błażejak z firmy Endo.
Kryteria wyboru prezentów świątecznych
Niemal 40 proc. przepytanych rodziców kieruje się przy wyborze prezentów dla dzieci przede wszystkim ich użytecznością. Z kolei, niemal co trzeci ankietowany koncentruje się raczej na tym, by upominek był dla ich pociech spełnieniem marzeń. Na cenę zwraca uwagę 13 proc. respondentów, a na markę – 9 proc. Moda czy trendy nie są dla polskich rodziców istotnym kryterium wyboru świątecznych prezentów – bierze je pod uwagę 4 proc. osób, które wzięły udział w badaniu. Co zatem otrzymają w ramach świątecznego upominku najmłodsi Polacy?
Prezenty kiedyś i dziś
W tym roku dzieci znajdą najczęściej pod choinką zabawki edukacyjne – ich zakup deklaruje aż 42 proc. przepytanych rodziców. Prawie co trzeci ankietowany (31 proc.) planuje nabycie: klocków, układanek, gier planszowych, puzzli oraz słodyczy lub owoców. Niemal co czwarte dziecko otrzyma książki lub kolorowanki, a co piąte: ubrania/akcesoria dziecięce, lalki/pluszaki, sprzęt elektroniczny czy też pojazdy samochodowe/kolejki. Prezent w postaci pieniędzy planuje wręczyć swoim dzieciom 13 proc. respondentów. Co ciekawe, tak chętnie nabywane obecnie zabawki edukacyjne cieszyły się najmniejszą popularnością w czasach dzieciństwa ankietowanych rodziców. Jakie upominki świąteczne królowały pod choinką, gdy przepytani Polacy byli wieku swoich dzieci? Rodzice płci męskiej otrzymywali najczęściej klocki i układanki (41 proc.), pojazdy samochodowe/kolejki (39 proc.), słodycze i owoce (35 proc.) oraz gry planszowe lub puzzle (33 proc.). Z kolei, niemal co druga ankietowana kobieta znajdowała pod choinką lalki lub pluszaki, a 46 proc. przepytanych mam otrzymywała słodycze lub owoce. Popularnymi upominkami dla dziewczynek były też ubrania lub akcesoria oraz książki/kolorowanki – odpowiedzi te wybrało 31 proc. respondentek.
SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Zbuduj swoją własną ikonę motoryzacji. Land Rover Defender od Lego Technic [ZDJĘCIA]
Niemal 75 proc. ankietowanych rodziców jest zdania, że dzieci dostają obecnie więcej świątecznych prezentów. Według rodziców, zmieniła się też forma i cechy prezentów. Prawie 60 proc. z nich uważa, że w czasach ich dzieciństwa wręczano więcej prezentów tworzonych własnoręcznie. Z kolei co drugi z nich twierdzi też, że upominki były kiedyś bardziej użyteczne. Aż 63 proc. respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że prezenty sprawiały kiedyś maluchom większą radość niż obecnie. – Konsumpcyjny sty życia i postępujący wzrost zamożności Polaków, jak i dynamiczny rozwój rynku zabawek przekładają się na fakt, że dzieci otrzymują prezenty niemal przy każdej okazji. Stąd też doceniają te upominki w mniejszym stopniu, dość szybko się nimi nudząc. Nie dziwi więc fakt, że rodzice kierują się przy wyborze prezentów dla swoich pociech ich użytecznością – mówi ekspertka z Endo.