Sprawa polskich turystów i opóźnionego lotu. Co z odszkodowaniem?
Sprawa dotyczyła klientów polskiego biura podróży, którzy zakupili wycieczkę obejmującą lot czarterowy z Teneryfy do Warszawy. Cała podróż została zorganizowana przez biuro turystyczne, które zawarło umowę z linią lotniczą obsługującą loty czarterowe.
Podczas lotu doszło do znacznego opóźnienia. Samolot, który miał odlecieć zgodnie z planem, wystartował dopiero po 22 godzinach. Długie oczekiwanie spowodowało poważne utrudnienia dla pasażerów, którzy musieli spędzić dodatkowy czas na lotnisku, bez zapewnienia odpowiedniego wsparcia ze strony przewoźnika.
Dwoje pasażerów, powołując się na unijne przepisy, w szczególności Rozporządzenie (WE) nr 261/2004, zażądało od przewoźnika lotniczego odszkodowania za 22-godzinne opóźnienie lotu. Linia lotnicza odmówiła wypłaty rekompensaty, argumentując, że podróżni nie posiadali bezpośrednio potwierdzonej rezerwacji, a jedynie kopie kart pokładowych. Zdaniem przewoźnika taki dokument nie stanowił wystarczającego dowodu na rezerwację lotu.
Sprawa została skierowana do sądu, a ostatecznie zakończyła się orzeczeniem TSUE z dnia 6 marca 2025 r., w sprawie C-20/24, które potwierdziło prawa pasażerów do odszkodowania.
Karta pokładowa to też dowód dający podstawę do odszkodowania
Jak dodaje ekspert ds. prawa pasażerów AirCashBack adwokat David Janoszka, TSUE jednoznacznie orzekł, że karta pokładowa stanowi jeden z dokumentów podróży, którymi pasażer może się legitymować, dochodząc odszkodowania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 261/2004.
Niezależnie od argumentacji użytej przez TSUE trzeba podkreślić, że stanowisko to jest słuszne, albowiem karta pokładowa wpisuje się w pojęcie "biletu" określonego w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004, a tym samym w pojęcie “rezerwacji”.
Odszkodowanie od linii lotniczych. W jakich przypadkach przysługuje?
Pasażerowie mają prawo do odszkodowania w przypadku:
- odwołania lotu bez wcześniejszego poinformowania – odszkodowanie przysługuje, jeśli przewoźnik nie poinformował pasażera co najmniej 14 dni przed wylotem
- opóźnienia lotu o co najmniej 3 godziny na lotnisku docelowym, pod warunkiem, że opóźnienie nie wynikało z nadzwyczajnych okoliczności (np. złych warunków pogodowych)
- odmowy przyjęcia na pokład z powodu overbookingu
Źródło: AirCashBack
