Używane Auta Rodzinne w Polsce to głównie diesle
Według najnowszej analizy CARFAX, auta rodzinne w Polsce to wciąż domena diesli. Aż 48 proc. pojazdów w tym segmencie stanowią samochody z silnikiem wysokoprężnym. Dla porównania, w ogóle używanych aut w Polsce diesle stanowią 37 proc. Benzyna utrzymuje podobny udział – 45 proc. w segmencie rodzinnym i tyle samo w ogóle aut używanych. Hybrydy stanowią 6 proc. rynku aut rodzinnych, co jest wartością nieco wyższą niż w całym rynku aut używanych (5 proc.).
Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska, wyjaśnia, że popularność diesli w Polsce wynika z kilku czynników:
- Ekonomia: Niskie spalanie i niższa cena paliwa.
- Trwałość: Diesle często osiągały wysokie przebiegi bez poważnych awarii.
- Floty: Przedsiębiorstwa masowo kupowały diesle, co zwiększyło ich dostępność na rynku wtórnym.
- Wysoki moment obrotowy: Diesle sprawiały wrażenie szybszych niż były w rzeczywistości.
- Choć sytuacja się zmienia, z powodu wielu mniej lub bardziej obiektywnych czynników (dieselgate, zrównanie ceny paliw, coraz oszczędniejsze auta z silnikami benzynowymi, upadek mitu długowieczności diesla spowodowany głównie skomplikowaniem ich konstrukcji wymuszonej coraz bardziej restrykcyjnymi normami emisji czy wzrost proekologicznego podejścia nabywców) i coraz więcej osób zwraca się ku hybrydom i elektrykom, diesle wciąż są mocno reprezentowane w ofercie pojazdów używanych (40 proc. ofert na portalach ogłoszeniowych) - mówi Lewandowski.
Lewandowski dodaje, że mimo wzrostu kosztów eksploatacji i ograniczeń ekologicznych, diesle wciąż pozostają praktycznym wyborem dla wielu użytkowników. Jednak preferencje konsumentów się zmieniają, co w ciągu najbliższych 5 lat wpłynie na strukturę floty w Polsce.
Najpopularniejsze auta rodzinne w Polsce
Najpopularniejsze modele wśród używanych aut rodzinnych według CARFAX to:
- Volkswagen Passat – 17 proc., średnio 19 lat i 305 tys. kilometrów przebiegu;
- Opel Astra – 16 proc., średnio 18 lat i 222 tys. kilometrów przebiegu;
- Audi A4 – 14 proc., średnio 19 lat i 293 tys. kilometrów przebiegu;
- Skoda Octavia – 12 proc., średnio 13 lat i 245 tys. kilometrów przebiegu;
- Toyota Corolla – 8 proc., średnio 12 lat i 178 tys. kilometrów przebiegu.
Najpopularniejsze modele hybrydowych aut rodzinnych według CARFAX to:
- Toyota Corolla – 44 proc., średni wiek: 2 lata;
- Toyota RAV4 – 23 proc., średni wiek: 3 lata;
- Hyundai Tucson – 8 proc., średni wiek: 2 lata;
- Kia Sportage – 6 proc., średni wiek: 1 rok;
- Audi A4 – 5 proc., średni wiek: 3 lata.
Przeciętna używana hybryda z segmentu aut rodzinnych ma nieco ponad dwa lata i 66 tys. kilometrów przebiegu. Zaledwie 4 proc. pochodzi z importu, a aż 76 proc. pozostaje własnością pierwszego właściciela.
Jednocześnie aż 79 proc. używanych aut rodzinnych ma w swojej historii odnotowane ryzyka, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem (np. nietypowe wskazania licznika). W 43 proc. przypadków odnotowano uszkodzenia.
Średni wiek używanego auta rodzinnego to 15 lat, a 58 proc. z nich to pojazdy importowane. Przebieg jest wyższy niż średnia dla aut używanych i wynosi 241 tys. kilometrów.

Polecany artykuł: