Oficjalne otwarcie kanału na Mierzei Wiślanej. Tłumy na uroczystości [ZDJĘCIA]

i

Autor: PAP/Adam Warżawa

Mierzeja Wiślana

Wiemy, ile statków przepłynęło przez przekop Mierzei Wiślanej

2022-09-27 9:27

Blisko 200 jednostek skorzystało przez tydzień z przeprawy na Kanale Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. Więcej przejść przez śluzę Port Nowy Świat odnotowuje w weekendy - poinformował PAP Urząd Morski w Gdyni.

Około 200 jednostek przeprawiło się Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną

Jak poinformowała PAP w poniedziałek rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, od niedzieli 18 września do niedzieli 25 września łącznie prześluzowane zostały 194 jednostki. Więcej przejść miało miejsce w weekend - dodała.

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną uroczyście otwarto w poprzednią sobotę 17 września; to część nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślany. W dniu otwarcia jako pierwsze przepłynęły przez śluzę i wypłynęły z Portu Nowy Świat na Bałtyk trzy jednostki państwowe: flagowy Zodiak II należący do Urzędu Morskiego oraz Kaper 2, jednostka straży granicznej i Orkan, jednostka SAR.

Drugiego dnia, w niedzielę, przez śluzę przeprawiło się 95 jednostek. Jak informował Urząd Morski w Gdyni, statki podpływały też do portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i portu od Zalewu Wiślanego bez zamiaru przeprawy.

Według informacji Urzędu Morskiego w Gdyni, śluzowanie jest bezpłatne i odbywa się według harmonogramu z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany: I śluzowanie 08:30 – 10:30; III: 13:30 – 15:30, natomiast z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską: II. 11:00 – 13:00 oraz IV. 16:00 – 18:00.

Aby nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską było funkcjonalna i możliwe było dotarcie do portu w Elblągu większych niż żaglówki jednostek, potrzebne jest pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, a także pogłębienie infrastruktury dostępowej.

Pieniądze to nie wszystko Janusz Kowalski

II etap inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. III etap obejmuje natomiast pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w połowie września mówił, że prace dotyczące II etapu są zaawansowane w 67 proc., a III, obejmujące roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym, - w 29 proc. Jak podkreślał, "wszystkie prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem i ostateczny termin zakończenia całości inwestycji nastąpi jesienią przyszłego roku" - podał.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji będzie gotowa w 2023 roku. 

Sonda
Czy przekop Mierzei Wiślanej to potrzebna inwestycja?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze