Polskie inwestycje

Przekop Mierzei Wiślanej. Ile kosztowała i jak wyglądała inwestycja? [GALERIA]

Oficjalne otwarcie kanału żeglugowego prowadzącego przez Mierzeję Wiślaną zaplanowano na sobotę 17 września 2022 roku. Pierwszy etap jednej z najważniejszych inwestycji rządu Prawa i Sprawiedliwości jest gotowy - informuje Urząd Morski w Gdyni.

Przekop Mierzei Wiślanej. Jutro otwarcie inwestycji

Kanał przez Mierzeję Wiślaną – realizowany projekt połączenia drogą morską Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską w obrębie terytorium Polski, mający na celu skrócenie, pogłębienie i uproszczenie morskiego szlaku na Bałtyk. Otwarcie kanału zaplanowane jest 17 września 2022 roku.

7 kwietnia 2016 roku zaprezentowano wizualizację planowanego kanału. Potwierdzono jednocześnie wybór lokalizacji – Nowy Świat pomiędzy Przebrnem a Skowronkami. Kanał jest częścią inwestycji budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wraz z torem wodnym prowadzącym do Elbląga, o długości 22,88 km. Składają się na nią odcinki:

  • na rzece Elbląg – 10,38 km,
  • na Zalewie Wiślanym – 10,18 km,
  • w obrębie Mierzei Wiślanej wraz z portem zewnętrznym – 2,32 km.
Forum w Karpaczu 2022: Sławomir Grzelczak

Urząd Morski w Gdyni o przebiegu inwestycji

Realizacja pierwszego etapu inwestycji trwała 35 miesięcy - od października 2019 roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni a generalnym wykonawcą konsorcjum NDI/Besix.

"Możemy powiedzieć, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik. Niecałe trzy lata zajęła nam budowa przejścia przez Mierzeję Wiślaną wraz ze sztuczną wyspą na Zalewie Wiślanym. Wykonaliśmy ogrom prac przedinwestycyjnych, które trwały klika lat. Założony harmonogram zrealizowaliśmy planowo" - poinformował Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni cytowany przez Gazetę Wyborczą (Elbląg).

Założenia projektu i aktualny stan budowy

Założenia projektu obejmowały jednoczesną realizację portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, wykonanie nowego układu drogowego z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, i budowę tzw. sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym - przytacza elbląska Wyborcza.

Do zakończenia w pełni pierwszego etapu inwestycji pozostały jedynie prace porządkowe, które potrwają jeszcze kilka tygodni - przekonuje Urząd Morski w Gdyni będący inwestorem tej inwestycji.

Przekop Mierzei Wiślanej. Koszt inwestycji wyższy niż zakładano

Projekt przekopu Mierzei Wiślanej był realizowany od 2019 roku. Jego głównym celem było uproszczenie szlaku morskiego na Morze Bałtyckie oraz skrócenie go o około 100 kilometrów. 

Początkowo koszt całej inwestycji miał zamknąć się w kwocie około 900 milionów złotych. W 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że prace będą kosztowały łącznie blisko 2 miliardy złotych.

Sonda
Czy śledziłeś/aś przekop Mierzei Wiślanej?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze