
Wojna celna USA-Chiny – polskie firmy odczuwają skutki
Polska może odczuwać skutki wojny celnej między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, co objawia się wzrostem cen chińskich produktów. "Rzeczpospolita" informuje o pierwszych sygnałach podwyżek cen, które dotykają polskich przedsiębiorców.
Chińscy kontrahenci podnoszą ceny – próba ratowania zysków?
"Brak możliwości eksportu do USA teoretycznie powinien wpływać na większą podaż i niższe ceny, natomiast widzimy już odwrotne sytuacje, tzn. tam, gdzie produkty są pożądane przez klientów, pojawiły się próby podniesienia cen" – wskazuje Michał Bartkowiak, prezes firmy Focus Garden. Czy to próba zwiększenia zysków chińskich zakładów, osłabionych przez wojnę celną?
Amerykańskie firmy uciekają z Chin – szansa dla innych krajów?
Innym trendem jest przenoszenie produkcji amerykańskich firm z Chin do innych azjatyckich krajów, m.in. w branży odzieżowej. "W perspektywie kolejnych miesięcy można spodziewać się zatem zauważalnego spadku cen w tym obszarze, choć dziś ciężko jest określić jego skalę" - powiedział Marcin Piechocki, wiceprezes LPP.
Unia Europejska pod presją – jak zareaguje Polska?
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaznacza, że "Unia Europejska może odczuwać presję" w związku z wojną celną USA-Chiny. Eksperci apelują o spokój i rozważne prognozowanie.
Wojna celna między USA, a Chinami może mieć negatywny wpływ na polską gospodarkę, powodując wzrost cen chińskich produktów. Polskie firmy powinny monitorować sytuację i szukać alternatywnych źródeł zaopatrzenia.