Katarzyna Zdankowska (31 l.) z Kalisza: Nie wiem, jak złożyć reklamację
Ostatnio kupiłam bluzkę, a kiedy chciałam ją zwrócić, pani w sklepie powiedziała mi, że nie mogę tego zrobić, bo kierownik jest na urlopie. Wiem, że mam prawo reklamować towar przez miesiąc, a kierownik tego sklepu wróci dopiero po 6 tygodniach. Nie wiem, czy ekspedientka miała prawo odesłać mnie z kwitkiem. Boję się, że po sześciu tygodniach będzie za późno na złożenie reklamacji i zostanę z bluzką, która ma skazę.
Możemy reklamować każdy towar, pod warunkiem że nie jest zgodny z umową. W przypadku towarów przecenionych ze względu na wady, mamy prawo do reklamacji tylko wtedy, gdy nasze roszczenie nie dotyczy wad, z powodu których doszło do przeceny
Kiedy złożyć reklamację
Reklamacja przysługuje bez względu na to, czy przedmiot ma gwarancję producenta, czy też nie. Na zgłoszenie reklamacji mamy 2 miesiące od daty ujawnienia się wady. Jeżeli zgłosimy ją później, sprzedawca ma prawo odrzucić reklamację. Produkty spożywcze możemy reklamować w terminie trzech dni od daty otwarcia opakowania. Jeśli były kupione luzem, np. suszone owoce, mamy prawo zgłosić reklamację w ciągu 3 dni od daty zakupu, ale w każdej sytuacji tylko wtedy, gdy minęła data przydatności do spożycia.
Nowy towar czy pieniądze
W pierwszej kolejności przysługiwać nam będzie nieodpłatna naprawa lub wymiana towaru na nowy. Jeżeli naprawa wymaga nadmiernych kosztów, a wymiana nie jest możliwa - możemy domagać się obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, żądając zwrotu pieniędzy. Sprzedawca, który uzna reklamację, pokrywa koszty naprawy, demontażu, transportu, ponownego montażu i uruchomienia urządzeń.
Jak i gdzie reklamować
Na złożenie reklamacji mamy dwa miesiące od ujawnienia się wady towaru. Zawiadomienie o niezgodności towaru z umową powinno mieć formę pisemną. Dla celów dowodowych w przypadku braku woli przyjęcia reklamacji przez sprzedawcę pismo reklamacyjne należy wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Do pisma powinniśmy załączyć kopię dowodu zakupu. W reklamacji należy sprecyzować, czy wnosimy o naprawę, czy też o wymianę towaru na nowy. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, tłumacząc np. że może to zrobić tylko kierownik, który jest na urlopie. Nie może też odesłać nas do producenta czy serwisu.
Jak długo trzeba czekać
Sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych na ustosunkowanie się do reklamacji. Jeśli nie odpowie w tym terminie, to znaczy, że uznał naszą reklamację za uzasadnioną. Czas naprawy lub wymiany zależy od charakteru i przeznaczenia rzeczy. Przyjmuje się jednak, że nie powinny one trwać dłużej niż 14 dni, ale np. czas naprawy lodówki latem nie powinien być dłuż-szy niż 7 dni.
Konsultacji dotyczących reklamacji udziela Aleksandra Frączek z Rady Krajowej Federacji Konsumentów w Warszawie
Nie dajmy się zwieść tabliczkom głoszącym: "Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się". To zdanie dotyczy tylko kwestionowania wysokości wydanej reszty, a nie możliwości reklamowania kupionych towarów. Mamy prawo reklamować rzeczy używane, ale na innych zasadach niż nowe. Sprzedawca używanych rzeczy może ograniczyć swoją odpowiedzialność do roku od daty wydania towaru. Jeżeli tego nie zrobił - odpowiada przez 2 lata. I co najważ-niejsze - pamiętajmy, że wszelkie reklamacje powinny być złożone w formie pisemnej.