"Wybieram 590" - kupuj polskie produkty

2019-12-02 12:23 Karolina Januszek
paragon
Autor: rarrarorro/Shutterstock.com

"Wybieram 590 - sobota dla Polski" to kampania społeczna mająca na celu szerzenie świadomości i zmianę nawyków zakupowych Polaków, tak aby częściej sięgali po produkty produkowane i wytwarzane w kraju. Tajemnicza liczba 590 to tak naprawdę znak w kodzie kreskowym oznaczający, że produkt jest częściowo lub w całości pochodzenia polskiego.

- Dlaczego 590? Każdy kraj posiada swój prefiks, Polska ma w tym aspekcie przywilej ponieważ do nas należy zaledwie jeden kod. Gdy widzimy tą liczbę na początki kodu to w większości przypadków możemy być pewni, że jest to produkt związany z Polską. Nie zawsze oznacza to, że jest to towar w 100 proc. wyprodukowany w naszym kraju - powiedział Artur Niewrzędowski, doradca ds. komunikacji, współwłaściciel AKM multiAN PR.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Obniżyli emeryturę Kaczyńskiego! Ile stracił prezes PiS?

"Wybieram 590 - sobota dla Polski" to akcja społeczna, która rozpocznie się w sobotę, 7 grudnia. Ma ona na celu przede wszystkim edukację Polaków dotyczącą patriotyzmu zakupowego. Sięgając po rodzime produkty i towary napędzamy lokalnych przedsiębiorców i całą gospodarkę. W skali krajowej oznacza to większe wpływy do budżetu, które mogą być spożytkowane na cele społeczne, to także nakręcanie wzrostu PKB, który ma realne przełożenie na poziom wynagrodzeń. Dla polskich firm zaś oznacza to rozwój i możliwość konkurowania z globalnymi markami. Organizatorzy chcą aby Polacy wybierając się na zakupy świadomie dokonywali wyboru. Jak wynika z badań przyprowadzonych przez firmę Grant Thornton z każdej wydanej złotówki na produkt zagraniczny do budżetu Skarbu Państwa trafia 25 groszy, w przypadku produktu krajowego jest to aż 75 groszy.

Partnerami akcji jest między innymi PKN ORLEN i Poczta Polska. Jak się okazuje, rodzimy gigant paliwowy to nie tylko produkty związane z olejami i benzyną ale także potęga w kontekście producenta lokalnych wyrobów, akcji polskich soków na stacjach paliwowych bije rekordy popularności, PKN ORLEN jest również liderem w sprzedaży hot dogów w kraju.

- Trudno sobie wyobrazić firmę bardziej polską niż Poczta Polska, która nawet w swojej nazwie ma słowo Polska. Jesteśmy najstarszą krajową organizacją gospodarczą, w tym roku obchodzimy 461 rocznicę powstania. Patrząc na nasze badania rynkowe, w dużej części konsumentów pozostały nawyki z PRL-u kiedy to faktycznie produkty z tej części Euroby były gorszej jakości - powiedział Grzegorz Kurdziel, Członek Zarządu, Poczta Polska S.A.