Jak obniżyć rachunki za prąd

i

Autor: Shutterstock

6 pułapek dostawców mediów. Jak nie dać się oszukać

2015-04-03 14:38

Łamanie praw konsumenta to przykra codzienność. Pamiętaj, że posiadając minimum wiedzy z zakresu prawa konsumenckiego będziesz mógł skutecznie walczyć z dostarczycielem wody lub prądu. Oto lista najpopularniejszych nadużyć dostawców mediów.

1. Umowy zawierane z zakładami energetycznymi mogą jedynie odsyłać do postanowień dotyczących taryfy za prąd opracowanej przez przedsiębiorstwo energetyczne, a nie informować o konkretnych cenach i stawkach opłat.

2. Przedsiębiorca dostarczający określone medium powinien dostarczyć konsumentowi regulamin rozliczeń, zasad ustalania opłat, bonifikat i kar za nieterminowe opłaty. Tymczasem zdarza się, że jedynie informuje klienta, że taryfy są udostępnione w terenowych jednostkach przedsiębiorstw lub na ich stronach internetowych.

3. Instytucje dostarczające mediów czasem nie dość dokładnie precyzują w umowach z konsumentami terminy, w których powinny być uiszczane opłaty. Nie wystarczy powołanie się na terminy wskazane na fakturze.

Czytaj także: Płać mniej za telefon, internet i telewizję

4. Dzień zapłaty za świadczenie, usługę  powinien być dokładnie sprecyzowany.

5. Zdarza się, że zakłady energetyczne wstrzymują dostawy energii w sytuacjach, kiedy nie mają do tego prawa, np. jeśli minęło 14 dni od terminu zapłaty, a należność za prąd nie wpłynęła. Tymczasem mogą to zrobić tylko w poniższych przypadkach:

- kiedy instalacja odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska
- nastąpił nielegalny pobór energii
- termin zapłaty upłynął co najmniej miesiąc temu (ale tylko wtedy, kiedy odbiorca został powiadomiony na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i został wyznaczony dodatkowy, dwutygodniowy termin do zapłaty należności)
jeśli odbiorca nie godzi się na zainstalowanie miernika poboru energii.

6. Dwie niezapłacone faktury za wodę lub gaz bywają podstawą do odcięcia ich dopływu i to bez zawiadomienia odbiorców, co jest niezgodne z prawami konsumentów. Wodę, ścieki lub przyłącze gazowe można odciąć dopiero wówczas, jeśli odbiorca nie zapłaci za dwa pełne okresy obrachunkowe, które nastąpiły po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania długu. Poza tym o zamiarze odcięcia wody trzeba powiadomić odbiorcę co najmniej 20 dni przed odcięciem, a dostawca ma obowiązek uruchomienia zastępczego punktu poboru wody.

Najnowsze