Grożący „likwidacją" firmy zapis nie dotyczy osób, które rejestrowały swoją działalność po 1 lipca 2011 roku, kiedy powstała Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej i od tamtego czasu rejestrując firmę musieliśmy podawać PESEL. Przepis nakazujący dodanie informacji o numerze PESEL przedsiębiorcy dotyczy więc firm rejestrowanych w pierwszej połowie 2011 roku i wcześniej. Wielu przedsiębiorców może być przerażonych (sprawa dotyczy ponad 200 tys. zarejestrowanych w CEIDG), choć nowelizacja ustawy weszła w życie... dwa lata temu.
Problemów nie będą mieli też ci przedsiębiorcy, którzy po 1 stycznia 2012 roku dokonywali zmian w swoim wpisie w CEIDG (dodawanie kodu PKD, zmiana adresu, zawieszenie działalności). Wówczas trzeba już było dodatkowo podać brakujący PESEL.
ZOBACZ KONIECZNIE: To ich Kaczyński zmusi do płacenia na niepełnosprawnych [GALERIA]
Co więc zrobić, by uniknąć problemów? Wystarczy zweryfikować swoje dane w odpowiednim dla miejsca urzędzie prowadzącym rejestr. Można dokonać tego osobiście, telefonicznie lub za pomocą platformy EPUAP, poprzez subkonto CEIDG. W razie potrzeby wystarczy uzupełnić brakującą informację o PESEL. Uspokaja też Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.
- Wykreślenie obejmie jedynie te wpisy, które nie mogą być zweryfikowane na podstawie dostępnych baz danych (GUS, Ministerstwo Finansów) i od lat pozostają "uśpione". Aktywnie działający przedsiębiorcy nie muszą się obawiać, że omyłkowo zostaną wyrzuceni z ewidencji – wyjaśnia resort na łamach „Gazety Lubuskiej", ale też dodaje, że informował o wszystkim przedsiębiorców nie tylko za pomocą systemu CEIDG. - Zwracaliśmy się z prośbą do gmin o kontakt z przedsiębiorcami działającymi na ich terenie (w niektórych przypadkach gminy, znając nawet tylko imię i nazwisko, były w stanie zidentyfikować przedsiębiorcę). Ostatni raz taka prośba przekazywana była w kwietniu 2018 roku, ale kwestia ta była podnoszona na różnych forach kontaktu z pracownikami gmin od wejścia w życie ustawy. Podkreślenia wymaga również bardzo długie (30 miesięcy) vacatio legis, które dawało przedsiębiorcom dużo czasu na dostosowanie się do zmian – tłumaczy MPiT.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Zakaz handlu w niedziele w Trybunale Konstytucyjnym
Jeżeli do 19 maja nie dostarczymy urzędom danych PESEL, zostaniemy wykreśleni z rejestru. Ta informacja przesyłana do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, Głównego Urzędu Statystycznego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz do organów, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1.
– To oznacza kolosalne kłopoty. Ludzie będą narażeni na kilkutysięczne grzywny za prowadzenie biznesu bez rejestracji, stracą tytuł do ubezpieczeń społecznych, więc nie dostaną nic w razie choroby, postępowania wobec nich będzie mógł wszcząć fiskus – komentuje na łamach „Dziennika Gazety Prawnej" adwokat Radosław Płonka, ekspert prawny BCC.