Co ocenia lekarz orzecznik

i

Autor: archiwum se.pl

Kara dla "garkowcisków"

2015-12-18 14:55

Miały być badania zdrowotne, a był pokaz i sprzedaż drogiego sprzętu do masażu. Za takie oszustwo spółka Ogród Zdrowia ma zapłacić karę 35 tys. zł

Zawiadomienie o badaniu układu kostnego – takie zaproszenia wysyła konsumentom spółka Ogród Zdrowia w Gorzowie Wielkopolskim. W rzeczywistości zamiast na badania, klient zapraszany jest na pokaz połączony ze sprzedażą urządzeń rehabilitacyjnych. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, UOKiK nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 35 tys. zł. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Postępowanie przeciwko spółce Ogród Zdrowia zostało wszczęte pod koniec sierpnia 2015 roku. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły wysyłane przez przedsiębiorcę zaproszenia na „badania układu kostnego”.

Przeczytaj: Zobacz, ile kosztuje Wigilia


Jak wykazało postępowanie UOKiK, spółka Ogród Zdrowia zachęcała do udziału w darmowych badaniach bez podawania informacji, że chodzi o sprzedaż. Badania prowadzili pracownicy przebrani w kitle lekarskie, a polegało ono w rzeczywistości na wejściu na urządzenie przypominające wagę. Później rozpoczynała się sprzedaż urządzeń do masażu. Zaproszenia, które otrzymywali konsumenci nie informowały o handlowym celu spotkania. Jak wykazało postępowanie UOKiK, spółka manipulowała również wysokością cen sprzedawanych produktów, stwarzając wrażenie, że decydując się na natychmiastowy zakup uczestnicy pokazu otrzymają wysoki rabat. Tymczasem, ceny wskazywane przez sprzedawców jako regularne, niepromocyjne, nigdy nie obowiązywały.


Zdaniem Urzędu, spółka Ogród Zdrowia naruszyła zbiorowe interesy konsumentów poprzez ukrywanie handlowego celu spotkania i stosowanie fałszywych upustów. Urząd nakazał przedsiębiorcy zaniechanie niedozwolonych praktyk z rygorem natychmiastowego wykonania i nałożył ponad 35 tys. zł kary finansowej. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Konsumencie, pamiętaj:


- Jeśli otrzymujesz zaproszenie na spotkanie, ustal czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Możesz o to zapytać dzwoniącą osobę albo skontaktować się z instytucją kierującą zaproszenie. Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk, na które skarżą się konsumenci.


- Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu. Większe jest wtedy ryzyko dokonania nieracjonalnych wyborów co do warunków, na jakich zostaje zawarta umowa.


- Poczekaj z zakupem, daj sobie więcej czasu na zastanowienie. Zanim skorzystasz z oferty, skonsultuj się z rodziną lub kimś bliskim.


- Ostateczną decyzję podejmij po sprawdzeniu towaru i porównaniu cen np. w Internecie lub w sklepie, pamiętaj: jeżeli towar jest dostępny dziś, będzie dostępny także jutro.


- Jeżeli rozmyślisz się po nabyciu produktu, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni.

Źródło: UOKiK

Najnowsze