Uwaga przedsiębiorcy! Nowy JPK_VAT opóźniony przez epidemię

2020-05-04 14:33 ŁT
firma/przedsiębiorca
Autor: MATERIAŁY PRASOWE firma/przedsiębiorca

Konieczność załatwiania spraw podatkowych w dobie epidemii jest szczególnie utrudniona dla przedsiębiorców. Chociaż wiele z nich można już załatwić przez Internet, to Tarcza Antykryzysowa przenosi jednak niektóre rozwiązania w zakresie elektronicznego obiegu dokumentu, takie jak JPK_VAT na kolejne miesiące.

Czym jest nowy JPK_VAT i kogo obowiązuje?
Jednolity plik kontrolny ma na celu zautomatyzowanie weryfikacji danych podatników i pomoc w przeprowadzaniu czynności kontrolnych. Nowy plik będzie zawierał dane, które dotychczas przesyłane są w deklaracjach i obecnym pliku JPK_VAT. Wszyscy podatnicy będą składali jeden dokument, odpowiednio w terminie miesięcznym (plik JPK-VAT7M) lub kwartalnym (plik JPK-VAT7K). Wchłonie on informacje przekazywane dotąd w kilku dokumentach, w tym VAT-7, VAT-7K, VAT-ZD oraz informacji podsumowującej VAT-27. W praktyce wprowadzenie nowej formy pliku JPK_VAT powinno uprościć rozliczenia z urzędem skarbowym.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Koronawirus w Polsce. Jak zadbać o ciągłość biznesu w trakcie i po COVID-19?

W kwietniu nowym obowiązkiem mieli zostać objęci duzi przedsiębiorcy. Na mikro, małych i średnich przedsiębiorców natomiast nałożono ten obowiązek od 1 lipca 2020 r., pozostawiając możliwość dobrowolnego składania nowych plików począwszy od rozliczeń kwietniowych.

Opóźnienia przez epidemię
Początkowo rozwiązanie miało zostać wprowadzone w życie w kwietniu 2020 roku - obowiązkowo dla dużych przedsiębiorców. Mikro, mali oraz średni przedsiębiorcy mieli mieć możliwość dobrowolnego składania nowego pliku w kwietniu. Obecna sytuacja epidemiologiczna w Polsce i na świecie sprawiła, że Ministerstwo Finansów w tarczy antykryzysowej zaplanowało odroczenie obowiązku składania nowych JPK_VAT z deklaracją dla dużych przedsiębiorców dopiero od
1 lipca 2020 r.

- Zintegrowane systemy informatyczne oferują obecnie szerokie spektrum usprawnień, również w zakresie elektronicznego obiegu dokumentów. Systemy typu EOD są coraz bardziej popularne, a korzyści płynące z ich stosowania - wymierne. Przyspieszają procesy przepływu dokumentów i informacji zarówno wewnątrz firmy jak i w kontaktach z podmiotami zewnętrznymi.  Nie ulega wątpliwości, że rozwiązania tego typu wpływają pozytywnie na rozwój gospodarczy państw oraz uszczelnienie ich systemów podatkowych. Przede wszystkim, oznacza to przejrzystość i czytelność dokumentów dzięki standaryzacji, większą transparentność prowadzonych transakcji oraz swobodny przepływ w ramach kraju jak i Unii Europejskiej. Niemniej jednak tego typu rozwiązania wymuszają nierzadko zmiany w funkcjonowaniu podmiotów objętych nowymi obowiązkami sprawozdawczymi. Dostosowanie systemów informatycznych do nowych standardów jest tylko jednym z elementów, który ma podatnikom pomóc z tych obowiązków się wywiązać. Odnosząc się do nowego pliku JPK_VAT zakres i metody raportowania w zakresie ewidencji VAT został  rozszerzony. Do pliku muszą zostać min. dostarczone dodatkowe informacje o stosowanych procedurach oraz sprzedawanych towarach i usługach, wprowadzono obowiązek raportowania faktur do paragonów. Ponadto zmieniły się zasady korygowania plików w zależności od tego, którą część pliku, co i kiedy korygujemy, dodano obowiązek raportowania faktur wystawianych do paragonów, odrębne zasady obowiązują podatników rozliczających się kwartalnie. Te i inne, już nieco drobniejsze zmiany, wymagać będą rozszerzenia zakresu wprowadzanych do systemów informatycznych danych, przeszkolenia zajmujących się tym pracowników, być może okresowego zwiększenia zatrudnienia lub przesunięć kadr między poszczególnymi działami w strukturach organizacji i poniesienia dodatkowych nakładów finansowych - wyjaśnia Monika Pupiec, Kierownik Zespołu Wsparcia i Ekspert w obszarze Zarządzanie Finansami w Kalasoft Sp. z o.o.

SPRAWDŹ KONIECZNIE: Tarcza antykryzysowa. Czy można zwolnić pracownika na okresie ochronnym?

Szybszy zwrot podatku?
Oprócz najbardziej widocznej zmiany jaką jest wyeliminowanie deklaracji VAT, sprowadzenie rozliczeń VAT do formy jednego pliku spowoduje, że zmniejszy się liczba dokumentów napływających do organów podatkowych. Możliwa będzie szybsza weryfikacja i zwrot nadwyżki z podatku oraz zmniejszenie kosztów administracyjnych.

Wybuch epidemii pokazał, jak ważny dla sprawnego funkcjonowania administracji jest elektroniczny obieg dokumentów i możliwość załatwiania spraw przez Internet. - Pojawianie się coraz nowszych rozwiązań i udogodnień przyspieszyło zwłaszcza teraz w obliczu trwającej epidemii i ograniczenia możliwości wykonywania wielu czynności w tradycyjny sposób. Cyfryzacja to ciągły proces i czeka nas jeszcze wiele zmian. Ważne, aby za nimi nadążać i dostosowywać się do nich – podsumowuje Grzegorz Kaliński, prezes Kalasoft Sp. z o.o.

Super Biznes 29 IV

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express KLIKNIJ tutaj
Najnowsze