Z perspektywy klienta zakupy internetowe wydają się banalne. Wystarczy kilka kliknięć, wpisanie danych, wykonanie przelewu i pozostaje czekać, aż w drzwiach pojawi się kurier z wyczekiwaną paczką. Po drugiej stronie wirtualnej lady sprzedawca musi jednak zająć się zamawianiem towaru, magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką. Szczególnie uciążliwe jest to dla sklepów z małymi obrotami. Te ostatnie, chcąc zaoferować niektóre produkty, musiałyby zamawiać ilości większe, niż mogą na bieżąco sprzedać.
Paczkę wyśle producent
W takiej sytuacji dobrym sposobem jest wprowadzenie dropshippingu. W takim scenariuszu sprzedawca ma na głowie (poza marketingiem) wyłącznie formalności, a więc gromadzenie zamówień i pośredniczenie między klientami a dostawcą – hurtownią lub producentem.
Sprzedaż odbywa się w trzech krokach:
* Klient składa zamówienie w e-sklepie.
* Sklep przekazuje zamówienie do współpracującej hurtowni/producenta.
* Dostawca zajmuje się przygotowaniem przesyłki i wysyła ją do klienta.
Poza usprawnieniem logistyki umożliwia to także przedsiębiorcy eksperymentowanie z asortymentem, co w przypadku konieczności składania tradycyjnych hurtowych zamówień mogłoby być ryzykowne lub po prostu nieopłacalne.
Dropshipping nie stanowi współpracy opartej na prowizji od sprzedaży. Przedsiębiorca zachowuje możliwość negocjowania cen z dostawcami i ustalenia odpowiadającej mu marży. W przypadku prowizji cenę ustala producent, a zarobek uzależniony jest od procentu przychodów.
Dla kogo dropshipping?
Omawiana forma współpracy z dostawcami powinna zainteresować startujące biznesy. Ogromną zaletą dropshippingu jest ograniczenie początkowych inwestycji, ponieważ nie trzeba kupować towaru, którego jeszcze nie kupili klienci.
W praktyce to dziesiątki lub setki tysięcy złotych w kieszeni. Kolejne pieniądze oszczędzić można na opłatach za wynajem i obsługę magazynu oraz na pensjach dla pracowników zajmujących się pakowaniem i wysyłką. Jednocześnie przedsiębiorca ma dostęp do szerokiej gamy produktów.
Dropshipping chętnie stosowany jest także w branży budowlanej, gdzie znacząco upraszcza obrót towarami o dużych gabarytach, jak elementy konstrukcyjne czy całe budynki.
Jak nawiązać współpracę w oparciu o dropshipping?
Aby rozpocząć sprzedaż poprzez dropshipping, trzeba po prostu nawiązać kontakt z hurtownią, producentem lub dystrybutorem i podpisać odpowiednią umowę. Dobra wiadomość jest taka, że wiele podmiotów ma gotową ofertę przygotowaną pod kątem takiej współpracy ze e-sklepami. Istnieją również internetowe platformy sprzedażowe, które współpracują z dostawcami. Zakładając sklep na takiej stronie, sprzedawca otrzymuje możliwość automatycznej integracji z asortymentem hurtowni.
Gdzie jest haczyk?
Największe ryzyko związane z dropshippingiem wiąże się z utratą pełnej kontroli nad procesem zamówienia i wysyłki. Ponieważ sprzedawca nie prowadzi sam magazynu, nie ma wpływu na możliwe problemy, takie jak wyprzedanie zapasów magazynowych. W efekcie spada na niego odpowiedzialność za ewentualne opóźnienia w dostawie, które wynikają z zaniedbania współpracownika.
Monitorowanie stanów magazynowych szczególnie uciążliwe będzie w przypadku współpracy z wieloma podmiotami. Kłopotliwe są zwłaszcza sytuacje, kiedy klient składa jedno zamówienie na produkty, które znajdują się w różnych magazynach u różnych dostawców. Od sklepu wymaga to złożenia kilku zamówień, które zostaną dostarczone osobno. Paradoksalnie, może to doprowadzić do sytuacji, w której formalności będzie dużo więcej niż w przypadku prowadzenia własnych magazynów.