Zakładamy salon fryzjerski

i

Autor: Marek Zieliński

Zakładamy salon fryzjerski

2015-05-26 14:18

Marzysz o zajęciu się stylizowaniem fryzur na poważnie? Pomyśl o własnym salonie fryzjerskim. Nim go otworzysz, czeka cię rejestracja firmy i odbiór lokalu przez sanepid

Na farbie, balejażu i strzyżeniach można zrobić niezłe pieniądze. Aby tak się stało, nie trzeba być stylistą fryzur. Wystarczy zatrudnić doświadczonych i utalentowanych fryzjerów, by dzięki ich pracy pozyskać wiernych klientów.

Z usług fryzjera korzystają wszyscy. Nawet właściciele wyjątkowo skąpych czupryn muszą odwiedzać go przynajmniej raz na kilka miesięcy. Żadna panna młoda nie wyobraża sobie ślubu bez wizyty u fryzjera. Nie ma też miasta ani miasteczka, w którym specjalista od stylizacji włosów nie znalazłby klientów. Dlatego też jeśli zastanawiasz się nad własną firmą weź pod uwagę uruchomienie salonu fryzjerskiego.

Działalność gospodarcza

Salon fryzjerski to zwykła działalność gospodarcza. By ją założyć, wystarczy złożyć wniosek o wpis do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Osoby dysponujące podpisem elektronicznym lub profilem na platformie ePUAP (Platforma Usług Administracji Publicznej) mogą to zrobić on-line bez wychodzenia z domu. Pozostali niezbędne formalności załatwią w urzędzie gminy. W salonie będziesz musiał zatrudnić przynajmniej jedną osobę, a wtedy nie wolno ci zapomnieć zgłosić jej do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Odpowiedni lokal

Do prowadzenia salonu fryzjerskiego trzeba uzyskać zgodę sanepidu. Zatem przed poszukiwaniem odpowiedniego lokalu należy zapoznać się z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (opublikowane w Dzienniku Ustaw z 2004 r. numer 31 pod pozycją 273). Tam dokładnie są określone warunki sanitarne, jakie ma spełniać salon fryzjerski.

Wymagania sanepidu

Przede wszystkim zgodnie z przepisami w zakładzie fryzjerskim muszą być wydzielone:

1) pomieszczenia, w których są świadczone usługi. W zakładach fryzjerskich oprócz stanowisk do strzyżenia wydziela się stanowisko do mycia i farbowania włosów,

2) szatnia i poczekalnia dla osób korzystających z usług,

3) pomieszczenia sanitarno-higieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w zakładzie,

4) pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości,

5) pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystych i brudnych ręczników,

6) miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady.

Dobra lokalizacja

Salon fryzjerski najlepiej zlokalizować w centrum miasta lub na osiedlu mieszkaniowym. Powinno się tam wchodzić wprost z ulicy. Punkt usytuowany w bramach, bocznych uliczkach czy na piętrze kamienicy może nie cieszyć się na początku popularnością, bo trudno będzie tam trafić. Przed budynkiem lub w pobliżu powinny znajdować się miejsca parkingowe (najlepiej bezpłatne) i stojaki na rowery. Dobrym miejscem na salon fryzjerski może być też punkt w galerii handlowej lub pasażu.

Salon od środka

Zakład fryzjerski musi być estetyczny i schludny. Nie bez znaczenia jest też jego indywidualny wystrój. W tym przypadku najlepiej postawić na jasne barwy. Niektórzy uparcie wybierają ciemne, a nawet jaskrawe kolory, jednak ten wybór sprawdza się tylko w nielicznych przypadkach. Pamiętaj, że ciemne odcienie pomniejszają optycznie wnętrze i nieumiejętnie dobrane nadają wnętrzu wyjątkowo kiczowaty charakter.

Podział przestrzeni wymuszają urzędnicze przepisy. Ale już sama aranżacja zależy od ciebie. Miejsce, w którym klientki czekają na swoją kolej, nie może przypominać poczekalni z przychodni lekarskiej. Można postawić wygodną sofę lub fotele i stolik, na którym będziesz serwować kawę i herbatę. Sprawdzą się też stojaki na gazety branżowe. Najbardziej klasyczne muszą być stanowiska do strzyżenia. Wybierając fotele, zwracaj uwagę na to, czy są wygodne zarówno dla klienta, jak i dla fryzjera.

W salonie fryzjerskim nie może zabraknąć luster, które mogą znajdować się nie tylko przy stanowiskach do strzyżenia. Szczególnie w mniejszych lokalach dobrym pomysłem będzie stworzenie lustrzanej ściany powiększającej optycznie zakład. Dobrze też unikać rozmaitych bibelotów, dodatkowych dekoracji, doniczkowych lub sztucznych kwiatów. Na ścianach zamiast plakatów firm kosmetycznych, lepiej powiesić eleganckie zdjęcia ciekawych fryzur.

Dobre kosmetyki

Podstawą sukcesu są kosmetyki używane przez stylistów fryzur. W tym wypadku nie warto oszczędzać. Trzeba zrobić rekonesans i wybrać produkty naprawdę dobrej jakości. Przepisy też dokładnie określają zasady przechowywania i używania kosmetyków i preparatów fryzjerskich. Przechowuje się je w oryginalnych opakowaniach, w sposób chroniący je przed utratą ich właściwości. Jeżeli preparaty przechowywane są w opakowaniu innym niż oryginalne, należy na nich umieścić etykiety zawierające nazwę preparatu, nazwę producenta oraz termin, do którego preparat może być użyty. Niedopuszczalne jest stosowanie preparatów kosmetycznych niespełniających wymagań określonych w przepisach o kosmetykach oraz o substancjach i preparatach chemicznych.

Sprawdzony personel

W salonie fryzjerskim podstawą jest dobry zespół. Na początek wystarczy dwóch fryzjerów plus jedna pomoc. Pracownicy muszą mieć ważne zaświadczenia lekarskie. Zanim kogoś zatrudnisz, poproś o referencje z poprzednich miejsc pracy, a nawet poszukaj opinii na temat kandydata na tematycznych portalach internetowych. W dokumentach aplikacyjnych nadsyłanych przez kandydatów zwracaj uwagę nie tylko na wykształcenie i praktykę, lecz także na udział w branżowych konkursach i szkoleniach. Musisz mieć u siebie naprawdę dobrych stylistów fryzur. To podstawa. Powód jest prozaiczny. Wieść o kilku nieudanych cięciach rozniesie się ekspresowo, a sukces zamieni w porażkę.

Reklama i promocja

Aby biznes miał szansę się rozkręcić, potrzebna jest reklama i promocja. W przypadku salonu osiedlowego skuteczne będą ulotki wrzucane do skrzynek pobliskich bloków i rozdawane na mieście. Projektując takie materiały, zwróć uwagę na to, by wyraźnie były zaznaczone numer telefonu i mapka lokalizacyjna. Dodatkowo możesz zrobić plakaty, które rozwiesisz na słupach ogłoszeniowych (to się sprawdzi głównie w mniejszym mieście). W witrynie salonu jeszcze przed otwarciem koniecznie zamieść ogromne plansze z informacją: "Tu będzie salon fryzjerski".

Kampania informacyjna to za mało. Na początek potrzebne będą rabaty i promocje. Warto wprowadzić też kupony podarunkowe. Wizyta w salonie fryzjerskim to bardzo dobry pomysł na prezent z okazji imienin, ślubu, a nawet Dnia Matki czy Dnia Babci. Warto również postarać się o współpracę z salonem kosmetycznym, spa, a nawet salonem sukien ślubnych. Tutaj działać będziesz na zasadzie wymiany barterowej - ty u siebie będziesz reklamować konkretne miejsca, a one ciebie. I tak będziecie sobie wzajemnie przysyłać klientów.

Fryzjer dla dzieci

Salon fryzjerski nie musi być tradycyjny. Możesz postawić na oryginalną ofertę. W większym mieście z powodzeniem można postawić na małych klientów. Dla wielu rodziców fryzjer z dobrym podejściem do dzieci jest na wagę złota. Jednak w takiej sytuacji najlepiej ograniczyć się tylko do takiej formy działalności i cały salon dostosować do potrzeb maluchów. Odpowiednio go umeblować, udekorować i dobrać odpowiedni personel. W takim miejscu raczej nie sprawdzi się awangardowy stylista fryzur, tylko fachowiec z pedagogiczną smykałką.

Działanie w sieci

Grunt to nowoczesna strona internetowa lub przynajmniej profil na popularnym serwisie społecznościowym. Koniecznie zamieść tam dane kontaktowe do siebie i salonu, mapkę dojazdu i środki transportu miejskiego, którymi można na miejsce dojechać. Koniecznie stwórz galerię zdjęć salonu i przykładowy cennik. Jeśli masz w swoim zespole znanych w danym mieście fryzjerów lub takich, którzy mają bogate doświadczenie, zamieść ich zdjęcia i krótkie teksty prezentujące ich. Na bieżąco informuj internautów o rabatach, promocjach, nowościach i wydarzeniach branżowych, w których twój salon lub twoi pracownicy biorą udział.

Franczyza

Jeśli brakuje ci odwagi do samodzielnego prowadzenia biznesu, a marzysz o salonie fryzjerskim, możesz zdecydować się na działalność franczyzową. Wtedy to ty będziesz właścicielem salonu, ale twoja działalność będzie nadzorowana przez franczyzodawcę. Dostaniesz od niego nazwę salonu, znak usługowy i cały pakiet metod prowadzenia danej działalności (system promocji, reklamę, a nawet wyposażenie salonu). Choć prowadzenie firmy w taki sposób wiąże się z dość wysokimi opłatami, to i tak jest to dobry sposób na start dla osób, które nie mają swoich pieniędzy na inwestycję w prywatny salon.

Ile to kosztuje

Do uruchomienia małego zakładu fryzjerskiego potrzeba co najmniej 35 tys.  zł. Oczywiście wraz ze wzrostem jakości mebli, elementów dekoracyjnych czy narzędzi fryzjerskich koszty inwestycyjne rosną. Do tego dochodzą miesięczne koszty utrzymania, które przy zatrudnieniu trzech osób sięgają nawet 12 tys.  zł. Nie są to małe kwoty, ale może warto zainwestować zaoszczędzone pieniądze, bo w przyszłości zyski z takiego salonu mogą być spore. Pamiętaj, by w salonie znajdowała się kasa fiskalna, a pracownicy wydawali klientom paragony. Od marca tego roku to obowiązek, którego lekceważenie może skończyć się karą nałożoną przez kontrolerów ze skarbówki. Za zakup kasy fiskalnej przysługuje ulga podatkowa.

Dobry personel to połowa sukcesu

Andrzej Łojko właściciel salonu fryzjerskiego Csavier w Warszawie przy ul. Obrońców 20

Choć z wykształcenia jestem weterynarzem, to kilkanaście lat temu założyłem ze wspólnikiem pierwszy salon fryzjerski. Później długo prowadziłem go sam. Ale już wtedy najważniejsze było dla mnie to, by stworzyć salon fryzjerski z domowym klimatem. I tej zasady trzymam się do dziś. Nie rywalizuję z sieciówkami. U mnie jest kominek, klientka może sobie wypić kawę, po prostu miło spędzić czas. W moim salonie nie ma pośpiechu. Stylistki fryzjerki mają dużo czasu dla klientki. Dobry personel to połowa sukcesu. Klientka z dobrą, elegancką fryzurą jest wizytówką firmy fryzjerskiej. Ale by taką fryzurę stworzyć, trzeba mieć wiedzę i praktykę fryzjerską, dobry gust, talent i dobrej jakości kosmetyki. Nie prowadzę żadnej formy promocji i reklamy. Uważam, że jak klientka będzie zadowolona z fryzury, to wróci i jeszcze przyprowadzi koleżanki. Oczywiście ważny jest cennik. W małym salonie nie należy windować cen. Jeśli klientka będzie chciała wydać duże pieniądze na codzienną fryzurę, pójdzie do wysoko ceniącej się sieciówki, a nie do mniejszego, przytulnego, lokalnego salonu fryzjerskiego, w którym może czuć się jak w domu.

AG

koszty

Koszty miesięczne:

Pensje dla trzech osób - ok. 10 tys. zł

Opłaty za lokal - ok. 2 tys. zł

Zakupy fryzjerskie - ok. 500 zł

SUMA: 12,5 tys. zł

koszty

Koszty inwestycji:

Remont lokalu - 8 tys. zł

Wyposażenie lokalu - 25 tys. zł

Reklama - 2 tys. zł

SUMA: 35 tys. zł

dochód

Przychody miesięczne:

Przychody miesięczne przed opodatkowaniem w mieście średniej wielkości:

ok. 30 tys. zł

Najnowsze