W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017 r. Polacy zrealizowali BLIKIEM łącznie prawie 13 milionów transakcji. W samym drugim kwartale 2017 r. liczba transakcji BLIKIEM wyniosła blisko 7 mln – to wzrost o 21 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału. System płatności mobilnych BLIK umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sieci tysięcy sklepów i punktów usługowych, wypłacanie gotówki w bankomatach oraz dokonywanie płatności w internecie. Ten system płatności szczególnie pokochali internauci. Potwierdza to Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK.
- BLIK jest standardem płatniczym, który zdobywa popularność wśród coraz większej grupy Polaków – mówi Dariusz Mazurkiewicz. Najdynamiczniej rozwijającym się kanałem BLIKA są płatności w e-sklepach, które w porównaniu do pierwszego kwartału 2017 roku wzrosły o 20 proc., a w stosunku do drugiego kwartału 2016 roku aż dziesięciokrotnie – dodaje. Płatności w internecie, zarówno przez strony www jak i aplikacje mobilne stanowią obecnie 61 proc. wszystkich transakcji BLIK.
Rekordowe liczby
W pierwszym półroczu 2017 r. średnia kwota transakcji BLIKIEM w internecie wyniosła 81 złotych, natomiast średnia wypłata z bankomatu to ok. 300 złotych. Wysokość średniej płatności za zakupy w sklepie stacjonarnym wyniosła 48 złotych. Natomiast tylko w drugim kwartale 2017 r. Polacy zapłacili BLIKIEM za zakupy w internecie ponad 4,2 mln razy, a w sklepach stacjonarnych prawie 500 mln razy. Ponadto wykorzystując BLIKA, wypłacili gotówkę z bankomatów ponad 1,9 mln razy i zrobili 335 tys. przelewów na numer telefonu. Łącznie było to ponad 6,9 mln transakcji, czyli średnio 76 tys. dziennie.
Coraz więcej funkcjonalności BLIKA
Polski system płatności mobilnych BLIK rozwija się dynamicznie, zarówno pod kątem sieci akceptacji, jak i samych funkcjonalności systemu. Stale rośnie liczba sklepów tradycyjnych i internetowych, restauracji, kawiarni i punktów usługowych. Zwiększa się również sieć bankomatów, w których można wypłacać gotówkę. Użytkownicy BLIKA mogą również korzystać z nowej funkcjonalności systemu – międzybankowych natychmiastowych przelewów na numer telefonu. Niedawno Polski Standard Płatności uruchomił nową funkcjonalność w systemie BLIK – wpłacanie gotówki we wpłatomatach. Usługa jest dostępna w około 750 urządzeniach w całej Polsce.
Kto może korzystać
Aby korzystać z systemu BLIK na swoim smartfonie, trzeba być klientem bankowości mobilnej jednego z banków uczestniczących w systemie ( można być klientem więcej niż jednego banku partnerskiego. Transakcja w systemie płatności mobilnych BLIK jest realizowana między klientem posiadającym aktywną aplikację mobilną wydaną przez bank a akceptantem (sklepem, punktem usługowym itp.).
System stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Dostęp do BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma ok. 70 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Grupa ta stale się powiększa. Obecnie mogą z niego korzystać klienci Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku, PKO Banku Polskiego, Getin Banku, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe, a wkrótce także Credit Agricole oraz Raiffeisen Banku.