Polski transport liczy się w UE
Polska flota samochodów ciężarowych, mimo spadków nowych rejestracji w ostatnich miesiącach, jest jedną z największych w UE. Rodzimi transportowcy pokrywają około ¼ rynku przewozu ładunków w Europie. Takim taborem trzeba odpowiednio zarządzać - tym bardziej w niełatwych warunkach gospodarczych, jakie spowodowała pandemia koronawirusa. W poprawie rentowności i jak najlepszym wykorzystaniu pojazdów przedsiębiorcom pomagają między innymi nowoczesne technologie.
Jeszcze 10 lat temu nikt nie słyszał o czymś takim jak zaawansowana telematyka czy TMS. Proces specjalizowania się branży transportowej i wdrażania systemów IT jest nieunikniony., a rozwój ich biznesu coraz bardziej będzie zależeć od otwartości na rozwiązania chmurowe, analizę danych online i automatyzację procesów –tłumaczy Marta Staniszewska, ekspert GBOX.
Zaawansowane systemy telematyczne
Bez telematyki kierowcy prowadzą papierowe karty drogowe, w których zapisują miejsce początku i końca delegacji wraz z informacjami o stanie paliwa i przebiegu pojazdu. Wypełniają taką kartę danymi o czasie i miejscu załadunku/rozładunku. Dodatkowo zbierają paragony i faktury za opłaty drogowe, parkingi, paliwo, materiały eksploatacyjne. Dopiero po powrocie z trasy pełna dokumentacja przekazana jest pracodawcy i dalej wprowadzana manualnie do systemów rozliczeniowych, a na podstawie dostarczonych listów przewozowych przewoźnik wystawia faktury. Zaawansowane systemy telematyczne pomagają oszczędność czasu, minimalizują liczbę błędów wynikających z pomyłek przy wpisywaniu danych oraz dają możliwość wcześniejszego wglądu w opłacalność zlecenia.
Systemy monitorowania floty pozwalają m.in. na:
bieżący kontakt z kierowcą
dostęp online do czasu pracy zarówno po stronie kierowcy, jak i spedytora zaawansowane planowanie trasy
przesyłanie zleceń do kierowcy
monitorowanie zlecenia wraz z raportami o etapach jego realizacj
Podstawowa telematyka stała się narzędziem nie tylko do śledzenia bieżącej pozycji pojazdów. Jest głównym źródłem informacji o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa transportowego. Można do niej dodawać kolejne systemy i dzięki temu uzyskać dostęp do niezliczonej ilości danych. Następuje także automatyzacja procesów. To wszysko oznacza, że transformacja cyfrowa nie omija branży transportowej.
·