Mastercard

i

Autor: materiały prasowe Mastercard

Mastercard bije rekordy popularności. Aż 85 proc. transakcji odbywa się zbliżeniowo

2018-09-17 18:00

Polska zajmuje drugie miejsce w Europie, za Czechami, przy średniej europejskiej na poziomie 48 proc. w popularności transakcji zbliżeniowych. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba transakcji zbliżeniowych wykonanych w Polsce kartami Mastercard i Maestro wzrosła o 38 proc. - wynika z danych Mastercard, który opublikował najnowsze dane dotyczące płatności zbliżeniowych.

Europa goni Polskę
W Europie częściej niż Polacy zbliżeniowo płacą jedynie Czesi (93 proc.). Jednocześnie Polska zdecydowanie wyprzedza kraje, które uważa się powszechnie za technologicznie zaawansowane. W Szwecji, która często jest wskazywana jako pierwszy kraj, który może stać się „w pełni bezgotówkowy”, zbliżeniowo realizowanych jest obecnie 12 proc. transakcji Mastercard. W przypadku Niemiec, czyli europejskiej potęgi gospodarczej, jest to niewiele więcej - 15 proc. Wynika to przede wszystkim z późniejszego wprowadzenia do tych krajów technologii zbliżeniowej.

Średnio niemal co druga (48 proc.) transakcja kartą Mastercard w Europie jest realizowana bezstykowo. Inne kraje europejskie nadrabiają jednak dystans do liderów technologii zbliżeniowej, takich jak Polska czy Czechy. W ciągu ostatniego roku liczba transakcji tego typu wzrosła niemal dwukrotnie (+97 proc.). Liczba transakcji bezstykowych Mastercard najszybciej rośnie w krajach, w których technologia zbliżeniowa dopiero nabiera rozpędu: w Szwecji, na Litwie (w obu krajach 15-krotny wzrost rok do roku), Estonii, Albanii i Belgii.

Jak można zauważyć, w poniższym zestawieniu dominują kraje z Europy Środkowo-Wschodniej. Poprzez uniknięcie niektórych etapów rozwoju, mogły one od razu wdrażać najnowsze technologie płatnicze. 

W przypadku Polski dochodzi do tego otwartość konsumentów na różnego rodzaju innowacje. Nieco dalej w rankingu znajdują się z kolei państwa Europy Zachodniej, w których, pomimo lepiej rozwiniętych gospodarek, płatności zbliżeniowe dopiero zaczynają zyskiwać popularność, dzięki szybko rozwijającej się infrastrukturze płatniczej.

Mastercard

i

Autor: materiały prasowe Mastercard

Polacy pokochali zbliżanie
Popularność technologii zbliżeniowej zatacza coraz szersze kręgi. Polska znajduje się w pierwszym szeregu, zarówno europejskim, jak i światowym. Według najnowszych danych Narodowego Banku Polskiego, w naszym kraju wydano już niemal 32 miliony zbliżeniowych kart płatniczych, które stanowią 80 proc. spośród wszystkich.

Jednocześnie przyjmowanie płatności zbliżeniowych umożliwiają już praktycznie wszystkie punkty sprzedaży, które posiadają terminale płatnicze. Według danych NBP umożliwia to już ponad 98 proc. urządzeń w Polsce. Jest to zbieżne z zobowiązaniem Mastercard, zgodnie z którym do 2020 r. posiadacze kart z logo firmy będą mogli płacić zbliżeniowo w każdym punkcie sprzedaży w Europie, akceptującym płatności Mastercard.

- Technologia zbliżeniowa przyjęła się w Polsce ze względu na szybkość, wygodę i bezpieczeństwo, które doceniają konsumenci. Dzięki rozpowszechnieniu nowych form płatności zbliżeniowych, jak te mobilne, oraz dalszej rozbudowie infrastruktury płatniczej, możemy wzmocnić swoją pozycję wśród europejskich liderów zbliżeniowości. Popularność tej technologii powinna jeszcze bardziej wzrosnąć, kiedy po podwyższeniu limitu będziemy mogli płacić zbliżeniowo bez PIN-u do 100 złotych – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Najnowsze