YouTube 2020. Co oglądaliśmy w Polsce?
Na tegorocznych listach najpopularniejszych wideo i teledysków na YouTube w Polsce, aż 6 pozycji to produkcje związane z popularną akcją #hot16challenge2. Celem muzycznego wyzwania, zainicjowanego przez rapera Karola „Solara” Poziemskiego, była zbiórka funduszy na rzecz personelu medycznego i walki z koronawirusem. W inicjatywie wzięli udział nie tylko muzycy, ale również aktorzy, ludzie mediów, sportu czy polityki. W ramach akcji nagrano ponad 1400 rapowych zwrotek i zebrano ponad 3,5 miliona złotych na walkę z pandemią. Na listę najpopularniejszych wideo trafiła “szesnastka” Marcysi Ryskalskiej, WERSOW, MURCIX, a także Prezydenta RP Andrzeja Dudy. Wyzwanie przyjął również Szpaku, a jego rymy otwierają listę najpopularniejszych teledysków z liczbą ponad 53 milionów wyświetleń. Na liście muzycznej jest jeszcze jeden klip #hot16challenge2, tym razem na miejscu 9. i jest on autorstwa Young Igiego.
ZOBACZ TEŻ: Koronawirus, wybory i film "365 dni". Rok 2020 widziany oczami Google [ZDJĘCIA]
Na pierwszym miejscu zestawienia 10-ciu najpopularniejszych wideo uplasował się Karol Friz Wiśniewski, który wraz z ekipą przejmuje internety. To nie jedyny film popularnego twórcy - miejsce 9. zajmuje bowiem materiał TO KONIEC... (FINAL ODC. 12). Oczko wyżej znalazł się popularny komik Łukasz Lotek Lodkowski i jego BAŁAGAN NA STRYCHU. Zestawienie zamyka inny stand-uper - Rafał Pacześ ze swoim programem BANG 2. Jednak muzyka i rozrywka to nie jedyne tematy obecne na tegorocznej liście. Na 6. miejscu znalazł się dokument Zabawa w chowanego, kolejna produkcja Tomasza i Marka Sekielskich, która porusza trudny temat pedofilii w kościele. Zaś na miejsce 7. trafiła produkcja Reżysera Życia Znikające dzieci, nastoletnia depresja - wideo przedstawia historię młodych ludzi cierpiących na depresję.
Na liście najpopularniejszych teledysków, oprócz tych związanych z muzycznym wyzwaniem #hot16challenge2, znalazło się jeszcze kilka klipów raperów - ReTo z Billy Kid (3. miejsce), Taco Hemingway i Polskie tango (5. miejsce), Malik Montana i Niedostępny (7. miejsce), Masno i Gang (8. miejsce), a listę zamyka Quebonafide - SzubienicaPestycydyBroń. Na 2. miejscu listy pojawiła się jedyna kobieta w tym zestawieniu, sanah z utworem Melodia. Do zestawienia trafiły również dwa teledyski disco-polo Dr. SWAG z Zerujemy 07 (4. miejsce) oraz Vivat - Oddam Ci wszystko (6. miejsce).
W tym roku YouTube był miejscem, gdzie twórcy odpowiadali na trendy i potrzeby widzów - zamieszczane na platformie treści pomagały ludziom przetrwać ten trudny czas i pozostać w kontakcie ze sztuką, dzięki wielu transmisjom z koncertów i wydarzeń kulturalnych. We wrześniu odbyła się także pierwsza edycja festiwalu online “YouTube Dni Kultury” - w ramach wydarzenia swoje treści udostępniło 13 instytucji, między innymi Teatr Kwadrat, Teatr Montownia, Teatr Nowy w Poznaniu, Teatr Polonia, Teatr Wielki w Łodzi czy Teatr Wielki - Opera Narodowa. YouTube pomagał także w zdobywaniu nowych umiejętności w domu. Internauci korzystali z materiałów przygotowanych przez utalentowanych nauczycieli i wykładowców, gotowali z mistrzami i amatorami kuchni, ćwiczyli z trenerami fitness.
SPRAWDŹ TAKŻE: Takiego sklepu w Polsce jeszcze nie było. Xiaomi największy Mi Store w tej części Europy
- W 2020 kreatywność polskich twórców na YouTube sięgała zenitu - rapowali nie tylko muzycy, ale nawet całe zespoły teatralne. Domy aktorów stały się scenami i planami filmowymi, po to, aby utrzymać kontakt z fanami i publicznością. Dużym powodzeniem i uznaniem cieszyły się nowe wersje dobrze znanych nam hitów - Co mi Panie dasz, Jeszcze w zielone gramy - przearanżowane na setki instrumentów i głosów. Rozrywki dostarczali nam twórcy seriali: #ZostańWdomu czy Co robimy w zamknięciu. Natasza Parzymies co prawda opublikowała ostatni odcinek pierwszego sezonu Kontroli tuż przed lockdownem, ale prace nad nowym sezonem odbywały się już w czasie pandemii. Cieszy również duża aktywność twórców edukacyjnych na YouTube - nieocenionych w czasach nauki zdalnej i w momencie, kiedy poszukujemy wiarygodnych i rzetelnych informacji. Z pewnością jest dla kogo tworzyć: od czerwca zaobserwowaliśmy wzrost oglądalności materiałów związanych np. z matematyką aż o 300%. Zauważyliśmy także popularność materiałów, które pomagają nam zdobyć konkretne umiejętności - od technik relaksacyjnych po pieczenie chleba na zakwasie - komentuje Małgorzata Krasowska, Country Manager, YouTube Polska.
Świat gamingu
W tym roku wśród niezwykle popularnych treści, znalazł się również content gamingowy. Użytkownicy znaleźli sposób na połączenie rozrywki i podzielenia się swoją pasją z przyjaciółmi. Dla niektórych twórców i ich kanałów ten rok był jednym z najlepszych. Ponad 80 000 twórców zebrało na swoich kanałach 100 000 subskrybentów, ponad 1000 osiągnęło pułap 5 milionów subskrybentów, a ponad 350 aż 10 milionów subskrybentów! Z kolei czas oglądania gamingowych transmisji na żywo wzrósł do ponad 10 miliardów godzin. Co ciekawe, jeden z najpopularniejszych tegorocznych koncertów online… odbył się w grze. Travis Scott zagrał w "Fortnite", a jego występ był drobiazgowo zaprojektowanym show, wykorzystującym efekty, których zastosowanie nie byłoby możliwe podczas tradycyjnego wydarzenia.