Dlaczego ludzie decydują się na założenie własnej firmy? Okazuje się, że w różnych częściach naszego kraju powody są różne. Z raportu AGER 2015 – Światowego Raportu Amway o Przedsiębiorczości, przygotowanego przez Instytut GFK we współpracy z Katedrą Strategii i Organizacji Zarządzania Uniwersytetu Technicznego w Monachium wynika, że w regionach centralnych najczęściej ludzie decydują się na własną działalność przede wszystkim ze względu na możliwość samorealizacji i niezależność od pracodawców.
W regionach południowo-wschodnich i południowo-zachodnich decyzja o założeniu własnej działalności zależy przede wszystkim od chęci uniezależnienia się od pracodawcy.
W północnej części kraju ludzie decydują się na własną firmę głównie ze względów ekonomicznych.
Najwyższy wskaźnik przedsiębiorczości ma Mazowsze, Wielkopolska i Pomorskie. Najniższy - Podkarpacie i Lubelszczyzna. Równie niski wskaźnik ma Podlasie, a minimalnie lepszy Świętokrzyskie oraz Warmia i Mazury.
Zobacz: Światowy szczyt kobiet w Polsce
Według raportu ogólny obraz startujących przedsiębiorstw jest następujący: Polacy zdecydowaliby się na własną działalność, głównie po to, by zyskać niezależność od pracodawcy (46,3 proc.), z powodów finansowych (38,7 proc.), by wdrażać własne pomysły (35,6 proc.). Własna firma to także szansa na powrót na rynek pracy i alternatywa dla bezrobocia (24,4 proc.), a także szansa na lepsze łączenie obowiązków zawodowych, rodzinnych i wypoczynku (21,7 proc.).
Wciąż wiele osób niezadowolonych ze swojej pracy ma obawy przed wystartowaniem z własnym małym biznesem. Wśród przeszkód w założeniu prywatnej firmy Polacy podają najczęściej: obawę przed porażką (71 proc.), obciążenia finansowe, prowadzące do bankructwa (33 proc.), zagrożenie kryzysem (26 proc.) oraz obawę przed bezrobociem (21 proc.). - Wiele osób wstrzymuje z prowadzeniem działalności gospodarczej ze względu na biurokrację, skomplikowane przepisy podatkowe, zwłaszcza prawa podatkowego i brak stabilności prawa – dodaje dr Marian Oliński z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Zobacz: Najlepsze uczelnie w Polsce [RAPORT]
Choć firm w Polsce przybywa, to sytuacja na rynku wcale nie jest taka kolorowa. Ze statystyk wynika, że jedynie około 30 proc. nowo założonych przedsiębiorstw przetrwa do końca trzeciego roku funkcjonowania.