Według 49% ankietowanych w badaniu Smart Barometr, przeprowadzonym przez Kantar Public na zlecenie Digital Care, elektrośmieci to poważny problem. Jako średni określiło go kolejne 28%, co pokazuje, że wśród badanych istnieje duża świadomość tego zagadnienia. Co trzeci respondent sądzi nawet, że elektronika użytkowa, taka jak komputery, drukarki czy telefony komórkowe generuje najwięcej elektrośmieci, chociaż według statystyk jest to wielkogabarytowe AGD.
Jakie działania można podejmować w celu ich redukcji? Blisko połowa Polaków uważa, że najbardziej istotne są regulacje prawne zapewniające dłuższą żywotność produktów, a także zbiórki używanego sprzętu celem jego odnowienia. Ponad 40 proc. jest zdania, iż zniżki na zakup produktów odnowionych, ponownie wprowadzonych na rynek zachęciłyby Polaków do kupowania elektroniki z drugiej ręki. Ten trend potwierdza Tomasz Nowak, Head of Circular Economy, Digital Care Group.
Rynek wtórny telefonów używanych stanowi mniej więcej dwukrotność rynku urządzeń nowych. Nie jest on nowy, funkcjonuje już od lat. Całkiem inny standard w przypadku elektroniki z drugiej ręki zapewnia klientom jednak sprzęt odnowiony. W należących do grupy Digital Care serwisach największych globalnych marek smartfonów uruchomiliśmy dodatkowe linie zajmujące się odnawianiem smartfonów, dzięki czemu możemy bardzo precyzyjnie kontrolować jakość sprzętu od momentu jego pozyskania do ponownego wprowadzenia na rynek. Jeśli sprzęt odnowiony wprowadzają na rynek profesjonalne firmy – urządzenia objęte są gwarancją. To bardzo ważne, ponieważ w przypadku usterki możemy liczyć na bezpłatną naprawę – powiedział Tomasz Nowak.
Sposobem na ograniczenie wolumenu elektroodpadów jest zmniejszenie ilości nabywanych produktów, a także dłuższe korzystanie z nich. W przypadku elektroniki istnieją w tym obszarze przynajmniej dwie możliwości. Pierwsza z nich to kupowanie sprzętu wysokiej jakości tak, by posłużył on dłużej. Z badania Smart Barometr wynika, iż Polacy inwestują w coraz droższe i bardziej jakościowe modele smartfonów - 37% badanych deklaruje, że ich urządzenie jest warte więcej niż 1000 zł, co oznacza wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu do 2019 roku. Według badania już 64% osób zgadza się też ze stwierdzeniem, że ważne jest, by kupowane produkty i usługi były przyjazne środowisku. Podczas zakupów względy ekologiczne mają znaczenie w wyborach produktów u ponad połowy ankietowanych.
Drugą możliwością jest inwestowanie w naprawy smartfona zamiast jego wymiany na nowy. Niestety przeprowadzone przez Digital Care badanie pokazuje, iż zaledwie 44% osób, które uszkodziły smartfon w ogóle zdecydowało się go naprawić – zaś 56 proc. nie podjęło takiego kroku. Aż 61% z tych osób uznało, że koszt naprawy jest wyższy od kosztu zakupu nowego urządzenia. Tymczasem wieloletnie korzystanie ze smartfonów, a przy tym dbanie o ich kondycję techniczną, pozwala na znaczne zredukowanie powstawania elektroodpadów.
Chociaż ponad 70 proc. osób deklaruje, że są skłonne sprzedać swój nieużywany telefon, to jednak nadal w szufladach Polaków zalega ponad 30 milionów smartfonów. W każdym gospodarstwie domowym są przynajmniej dwa takie stare urządzenia, które najczęściej zostawiamy jako „telefon zapasowy” (43%) lub bez żadnego konkretnego celu (28%). Tymczasem używanym smartfonom można dać drugie życie po odnowieniu ich. Odnowiony telefon, który jest odpowiedzią na problem zalegania telefonów w szufladzie, budzi wśród respondentów głównie pozytywne odczucia. Z odświeżonym, usprawnionym telefonem kojarzy go 18% badanych. Innymi popularnymi skojarzeniami są: naprawiony (12%) i wyremontowany (11%) smartfon. 52% osób biorących udział w badaniu byłaby skłonna kupić odnowiony telefon. Z kolei przy zakupie odnowionego sprzętu najistotniejsza jest: jakość i sprawność sprzętu – 54%, korzystna cena – 47% oraz gwarancja naprawy w przypadku usterki (42%).