Na trwającej pół roku wystawie EXPO 2015 udało nam się udowodnić, że Polska potrafi świetnie zaprezentować się podczas międzynarodowych eventów. Zadbała o to Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która pod kierownictwem prezes Bożeny Lublińskiej-Kasprzak, organizuje udział Polski w EXPO.
Wyjątkowy pawilon
W Mediolanie zainteresowanie pawilonem naszego kraju przeszło najśmielsze oczekiwania Agencji. W ciągu sześciu miesięcy nasze stoisko odwiedziło aż 1,7 mln osób – to aż dwa razy więcej niż zakładano. Co przyciągało gości? Już z daleka polski pawilon wyróżniał się architekturą – jego elewacja nawiązywała do tradycyjnych drewnianych skrzynek na jabłka. Gości zachwycało również i wnętrze.
Na 1,4 tys. metrów kwadratowych powierzchni (polski pawilon był jednym z największych na EXPO) urządzono m.in. zachwycający sad z jabłoniami otoczony lustrami optycznie go powiększającymi, restaurację serwującą dania kuchni polskiej, sklep z polskimi produktami i salę kinową. W tej imponującej przestrzeni odbywały się tygodnie tematyczne np. Tydzień Polski Wschodniej, czy Tydzień Polskiej Turystyki.
Dzień Polski na EXPO
13 września zorganizowano na EXPO 2015 w Mediolanie Dzień Polski. Wydarzenie uświetnił swoją obecnością minister gospodarki, wicepremier Janusz Piechociński, a oprawę muzyczną zapewniła orkiestra Filharmonii Narodowej, która zaprezentowała szerszej publiczności jeden z koncertów Fryderyka Chopina. Odwiedzający polski pawilon mogli się też zapoznać ze specjalnie przygotowaną na wystawę książką kucharską „Apetyt na Polskę”, w której przedstawiono przepisy inspirowane kuchnią polską i włoską.
Wydanie książki wiązało się z hasłem przewodnim EXPO 2015, czyli „Wyżywienie planety, energia dla życia” i było wartościowym dopełnieniem programu promocji gospodarczej naszego kraju. Jak wskazuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, to właśnie pokazanie Polski jako rzetelnego przedstawiciela sektora rolno-spożywczego było naszym głównym celem, z którym jechaliśmy na EXPO. Cały świat mógł zobaczyć, że nasz kraj jest atrakcyjnym partnerem na rynku międzynarodowym, a polscy dystrybutorzy i importerzy nawiązywali kontakty z zagranicznymi kolegami z branży.
Obalanie mitów
Z racji lokalizacji EXPO, nasi wystawcy skupili się głównie na nawiązywaniu współpracy z kontrahentami włoskimi. Włochy są dziś jednym z naszych kluczowych partnerów inwestycyjnych. Choć z uznaniem wypowiadają się o Polakach jako lojalnych i wykwalifikowanych pracownikach, wciąż w kraju na Półwyspie Apenińskim pokutuje przekonanie, że infrastruktura w Polsce jest zbyt słabo rozwinięta, by tu inwestować.
EXPO to najlepsze narzędzie do tego, by pokazać, że Polska się zmienia i staje się coraz bardziej otwarta na inwestorów. Dlatego też Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości już szykuje się na EXPO 2017, które odbędzie się w stolicy Kazachstanu, Astanie. Miejmy nadzieję, że do tego czasu marka, która udało się zbudować Polsce, jeszcze bardziej będzie rosła w siłę.
EXPO 2015 w liczbach
184 dni – czas trwania
110 ha – powierzchnia wystawy
145 – liczba uczestniczących państw i organizacji
21 mln – liczba zwiedzających
1,7 mln – liczba gości polskiego pawilonu
17 ton – ilość jabłek, które im rozdano
39 – liczba osób obsługujących polski pawilon
100 – tyle osób w szczytowym momencie go budowało
21 – liczba tygodni tematycznych w polskim pawilonie
90 – liczba polskich firm na wystawie
1 tys. - liczba spotkań biznesowych z Polakami
60 mln zł – budżet udziału Polski w EXPO 2015
Czym jest EXPO?
Światowe wystawy EXPO, odbywają się od 1851 roku. Obecnie dzieli się je na duże, średnie i małe. Największe organizowane są co 10 lat, średnie (taka właśnie odbyła się Mediolanie) co pięć, a małe urządza się w przerwach między ważniejszymi wystawami. Wszystkie trwają po pół roku, a ich gospodarzem za każdym razem jest inne państwo. Polska jeszcze nigdy nie była gospodarzem wystawy.