Firma, przedsiębiorca

i

Autor: Shutterstock

Kryzys w Polsce. Firmy coraz mocniej zaciskają pasa [LOCKDOWN i KORONAWIRUS]

2020-11-03 14:44

Pandemia wymusiła na firmach oszczędności. Już 2/3 firm tnie wydatki. Przez epidemię aż 66 proc. firm ograniczyło lub odłożyło swoje wydatki, a także zmieniło, odłożyło lub porzuciło wcześniejsze plany. W związku z tym prawie 27 proc. firm wstrzymało się z zatrudnianiem nowych pracowników.

Co piata firma rezygnowała z inwestowania w innowacje. W badaniu „Jak pandemia zmieniła biznes” Krajowego Rejestru Długów, co drugi przedsiębiorca ocenił, że pojawienie się Covid-19 pogorszyło finansową stabilność jego firmy. 16 procent oceniło swoją sytuację finansową na zdecydowanie gorszą niż przed pandemią. Co ciekawe, aż 37 proc. firm oceniło, że ich sytuacja finansowa w porównaniu z okresem przed pandemią nie uległa zmianie, a 13 procent przedsiębiorców stwierdziło, że w trakcie pandemii uległa poprawie.

ZOBACZ TAKŻE: Wybory prezydenckie w USA 2020. Donald Trump i jego majątek [ZDJĘCIA]

Zatrudnienie? Nie zwiększamy

Wśród planów i wydatków, które z powodu pandemii są przez MŚP najczęściej odkładane lub wręcz zarzucane, wymienia się zwiększanie zatrudnienia (deklaruje tak 27 procent badanych), nakłady na szkolenia (20 procent z nich rezygnuje), reklamę i marketing (18 procent nie ma na to środków) oraz inwestycje w innowacje (18 procent musi ich poniechać).Przedsiębiorcy zmieniają plany i inaczej konstruują swoje budżety, ponieważ niepewna jest sytuacja epidemiologiczna, a zatem i przyszłość wielu MŚP stoi pod znakiem zapytania. Część cięć wydatków jest przez przedsiębiorców traktowana doraźnie, co oznacza, że jeśli sytuacja ulegnie poprawie, uruchomią rekrutację i kupią nowy sprzęt. Niepokoją cięcia dotyczące innowacji, ponieważ w tym wypadku bardzo ważna jest ciągłość inwestycji i nakładów. Jest to przecież warunek utrzymania konkurencyjności firmy na rynku. Analitycy rynku utrzymują, że w czasie pandemii to właśnie zmiana profilu działalności i związane z tym innowacje pomagają utrzymać firmy na powierzchni. Oceniając obecne trendy z szerszej perspektywy, brak nakładów na innowacje może doprowadzić do poważnego spowolnienia tempa rozwoju polskich przedsiębiorstw, co będzie odbijać się na gospodarce jeszcze długo po zakończeniu kryzysu epidemiologicznego.

Super Raport 03.11 (Goście: Grzegorz Schetyna - były szef PO, Hanna Gill-Piątek - Polska 2050 oraz dr Tomasz Karauda - lekarz oddziału chorób płuc)

Cięcia w szkoleniach i marketingu

Cięcia wydatków w firmach przekładają się bezpośrednio na straty branży szkoleniowej, reklamowej i marketingowej. Korzystanie z usług tych firm odłożyło w czasie 20 procent badanych MŚP, zrezygnowało z nich 18 procent. Dane Krajowego Rejestru Długów wskazują, że od lutego do końca października 2020 r. zadłużenie branży reklamowej i marketingowej wzrosło o około jedną trzecią, z 76,7 mln zł w lutym do 105,5 mln zł obecnie. Od lutego do września br. firmom szkoleniowym przybyło 5,9 mln zł długów, co nie dziwi, wziąwszy pod uwagę, że branża szkoleniowa z dnia na dzień na skutek obostrzeń przestała istnieć. Polityka redukcji wydatków, którą przyjęło wiele firm, opierała się w głównej mierze na zmniejszeniu lub całkowitym zrezygnowaniu z wydatków przeznaczonych na szkolenie pracowników. Poza tym zdarzyło się wiele przypadków niezapłacenia firmom szkoleniowym za szkolenia już wcześniej przeprowadzone. Brak inwestycji w marketing z pewnością odbije się na kondycji polskich firm. Kryzys z 2008 roku pokazał, że te spośród firm, które w czasie kryzysu nie przestały inwestować w marketing i szkolenia, najszybciej pozbierały się zaraz po kryzysie.

Dużo mniej zakupów

Wiele przedsiębiorstw zdecydowało się w czasie pandemii ograniczyć wydatki na wyposażenie. 13 proc. MŚP zawiesiło lub wstrzymało zakup towarów, 12 proc. zrezygnowało z zakupu sprzętu elektronicznego, 11 proc. nie kupiło samochodu, a 7 proc. tnie wydatki nawet na podstawowe materiały biurowe. Jedna na 10 firm przełożyła lub zarzuciła plany rozszerzenia swojej działalności, np. otwarcia nowych filii.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze