Badanie OC&C Retail Proposition Index
"W dziesiątej edycji naszego corocznego badania OC&C Retail Proposition Index – publikowanej w czasie spadających nastrojów konsumenckich, spowodowanych rosnącymi kosztami utrzymania – ujawniamy, jak zmieniają się postawy i zachowania konsumenckie. Zaufanie po raz kolejny jest głównym determinantem oceny ogólnej sieci oraz czynnikiem najsilniej wpływającym na konwersję. 80% konsumentów twierdzi, że cena decyduje o większości ich zachowań zakupowych, a uczciwość jest obecnie najważniejszym czynnikiem wpływającym na poziom zaufania" - informują twórcy badania.
Gdzie Polacy najchętniej robili zakupy w 2022 roku?
Na tytuł najlepiej ocenianego "detalisty" roku 2022 zasłużyło Allegro (po pięciu latach przerwy). Jak wygląda pierwsza dziesiątka?
- Allegro
- Nike
- Rossmann
- Lidl
- 4F
- Ikea
- Hebe
- Empik
- eobuwie
- Reserved
Marki godne zaufania
Co było brane pod uwagę podczas oceny poszczególnych marek? Eksperci i twórcy badania za najistotniejsze elementy oceny uznają zaufanie, dialog na linii marka-klient oraz odpowiednio dobrana komunikacja marketingowa. Istotne dla ogólnej oceny w rankingu były też w tym roku obsługa klienta i jakość produktów. Wśród najważniejszych aspektów znalazły się również wygoda i dobre customer experience - przytacza portal Fashion Biznes.
Jakie marki zdaniem Polaków okazały się najbardziej godnymi zaufania?
- Nike
- Rossmann
- Allegro
- Empik
- 4F
- Hebe
- Lidl
- Ikea
- Biedronka
- Castorama
Kryteria, wyzwania i strategie dla sieci handlowych
Podczas zakupów Polacy kierują się konkretnymi kryteriami. Wśród najważniejszych aspektów doboru marek wymieniają szeroki asortyment, niskie ceny i stosunek jakości do ceny. Są one tak samo istotne dla większości respondentów - bez względu na wysokość ich dochodów. Uwzględniając wyżej wymienione kryteria najlepiej oceniany jest asortyment Allegro. Na dalszych pozycjach znalazły się marki Zalando, eobuwie, Action, Shopee i Sinsay.
Twórcy badania za główne wyzwanie dla sieci handlowych uznają obecnie spadek zaufania konsumenckiego i niepewność. Zgodnie z prognozami będzie się ona utrzymywać jeszcze w 2023 roku. Dobrze dopasowany, zakomunikowany i transparentny model cenowy staje się obecnie dla sieci kluczowym filarem ich strategii i dialogu z konsumentem - przytacza portal Fashion Biznes analizując wyniki badania.