Zakupy w internecie. Ponad połowa Polaków obawia się, że zostanie oszukana

2021-11-26 7:23
Komputer
Autor: pixabay

Jak wynika z badania "Rzetelność sklepów internetowych" przeprowadzonego przez IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy i serwisu ChronPESEL.pl współpracującego z KRS, 53 proc. Polaków kupujących w internecie obawia się, że po wpłacie pieniędzy nie dostanie kupionego towary. Jednocześnie aż 67 proc. respondentów zaznaczyło, że wydawanie pieniędzy w sieci nie jest dla nich kłopotem.

Polacy obawiają się oszustw podczas zakupów przez internet

Ekspert Rzetelnej Firmy Andrzej Kulig zwrócił uwagę, że dzień największych promocji w roku, czyli Black Friday, zapewne przyciągnie do e-sklepów rzesze internetowych klientów. "W takich chwilach warto jednak trzymać emocje na wodzy, a wszechobecne rabaty i obniżki cen analizować z głową na karku" - radzi w rozmowie z PAP.

ZOBACZ Czy internet wyprze z rynku tradycyjne sklepy spożywcze?

Według badania, co drugi kupujący w sieci boi się tego, że wpłaci pieniądze, a nie dostanie kupionego towaru (53 proc.). Jednocześnie 98 proc. Polaków nie ma obaw przed robieniem zakupów w sieci. Z tego 31 proc. badanych zapewnia, że "zdecydowanie nie boi się" takiej formy kupowania, natomiast 67 proc. przyznaje, że "raczej nie ma problemu z wydawaniem pieniędzy w sieci". Mimo wszystko podkreślają, że wiarygodność sklepu internetowego ma dla nich ogromne znaczenie.

E-Polska. Debata: Cyfrowe narzędzia nowoczesnego państwa

Natomiast siedmiu na dziesięciu badanych zapewnia, że wiarygodność sklepu internetowego jest dla nich zawsze ważna, co czwarty mówi, że czasem, a co setny badany zwraca uwagę na wiarygodność e-sklepu tylko w przypadku, kiedy robi kosztowne lub specjalistyczne zakupy.

Decyzje Polaków przy zakupach internetowych

Kulik podkreślił, że tylko 16 proc. kupujących online zwraca uwagę na certyfikaty i stosowane kodeksy etyczne sprzedawców internetowych. Konsumenci, by sprawdzić dany sklep, najczęściej zasięgają opinii innych kupujących w danym sklepie (60 proc.). "Wielu z nich szuka oceny w internecie, w popularnych serwisach i na stronie internetowej danego sklepu" - zaznaczył. Dodał, że warto zwrócić też uwagę, czy dany sprzedawca ma tzw. certyfikat rzetelności, który jest zaświadczeniem o braku przeterminowanych zobowiązań wpisanych do rejestru długów.

Polacy przy wyborze e-sklepu zwracają też uwagę na jego popularność (50 proc.). Dla 41 proc. badanych ważne są informacje dotyczące firmy prowadzącej sklep, zawarte na stronie internetowej. Z kolei informacja o tym, jak długo e-sprzedawca działa na rynku, jest istotna dla 35 proc. badanych, a co czwarty kupujący kieruje się w tym względzie opinią rodziny lub znajomych.

Ponad połowa Polaków trafiła na nieuczciwych sprzedawców

Z badania wynika też, że ponad 68 proc. ankietowanych padło ofiarą nierzetelnego sprzedawcy. Przewinienia e-sklepów to najczęściej sytuacje, w których kupiony produkt był złej jakości lub nie dotarł na czas (po 29 proc. wskazań); niezgodność zamówionego towaru z opisem (28 proc.) bądź złe jego zapakowanie (19 proc.). Co siódmy kupujący w ogóle nie otrzymał opłaconego produktu. Natomiast 12 proc. ankietowanych zwraca uwagę, że przedsiębiorcy sprzedający w internecie "robią duże problemy ze zwrotem lub wymianą towaru bądź wysyłają wybrakowany produkt" (11 proc.).

"Jeśli sprzedający nie poinformuje kupującego o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, termin ten wydłuża się do roku" – zwraca uwagę Kulik. Jak dodał, na polskim rynku internetowym nadal trafiają się oszuści - 6 proc. konsumentów przyznało, że złożyło zamówienie i je opłaciło w fikcyjnym e-sklepie.

Sonda
Robisz zakupy w internecie?

Efekty nierzetelnych działań e-sprzedawców odbijają się głównie na samych kupujących, co przyznało blisko 96 proc. ankietowanych. 62 proc. z nich po negatywnym doświadczeniu z e-sklepem "było zdenerwowanych faktem, że zostali źle potraktowani". Ponad połowa potwierdziła, że zmarnowała czas na takich zakupach. Blisko co trzeci musiał odesłać kupione produkty do sprzedającego, a co trzeci z powodu nieetycznego zachowania e-sklepu, stracił pieniądze.

Ogólnopolskie badanie „Rzetelność sklepów internetowych” przeprowadzono przez IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy i ChronPESEL.pl w listopadzie 2021 r. na grupie 1016 osób w wieku 16-74 lata robiących zakupy w Internecie. (PAP)

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Najnowsze