Zakupy w e-sklepach robi już 87 proc. internautów. To wzrost o 3 pkt proc. w stosunku do roku ubiegłego. Tak wynika z opublikowanego na stronach Izby Gospodarki Elektronicznej najnowszego raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie’2022” opracowanego przez Mobile Institute.
Zakupy online - więcej, częściej, lepiej
Według danych raportu Polacy zwiększyli swoje e-koszyki zakupowe i częstość zakupów online. Co trzeci badany deklaruje, że kupuje przez Internet nawet 5 razy w miesiącu.
Jednak Internet nie jest jedynym miejscem zakupów. Okazuje się, że Polacy kupują bardzo rozsądnie. Przede wszystkim chcą kupować tam, gdzie jest wygodnie, szybko, bezpiecznie i gdzie są najkorzystniejsze warunki cenowe. Dlatego pragną, aby “marka była dostępna w wielu kanałach zakupowych (61% badanych w porównaniu do 33% w 2021 roku)”. Aż 9 na 10 badanych osób chce, aby sklepy stacjonarne oferowały rozwiązania, jakie zyskały uznanie nabywców w sklepach internetowych. Polskim konsumentom marzy się, żeby kupować w sklepach stacjonarnym produkty z dostawą do domu. Chcieliby także, aby wszystkie kanały sprzedaży danej marki rozpoznawały ich, jako stałego klienta. Pragną również korzystać offline z promocji do tej pory wyłącznie cyfrowych (jak np. Black Week).
Co ciekawe aż 96% internautów, również 78% nie kupujących w sieci, zrealizowało kiedykolwiek na swoim urządzeniu aktywność okołozakupową. Oznacza to, że korzystają zarówno z aplikacji zakupowych, jak i aplikacji nawigujących dostawą na adres domowy. Ponad 80 proc. konsumentów chwali sobie zakupy wielokanałowe, zarówno stacjonarne, jak i internetowe.
Co kupujemy najczęściej?
Przez Internet najczęściej kupujemy ubrania i buty (48 proc.), artykuły dla dzieci (30 proc.) oraz wyposażenie do domu i ogrodu (27 proc.), a także elektronikę (27 proc.). Coraz częściej kupujemy również artykułu z zakresu kultury i rozrywki (26 proc.), kosmetyki (24 proc.) oraz farmaceutyki (15 proc.)
E-sklepy - mniej obaw, więcej zaufania
Wzrosło nasze zaufanie do sprzedawców internetowych. Mamy mniej obaw co do w warunków zwrotu i gwarancji. W zasadzie jedyna obawa co do zakupów internetowych, która pozostaje dość silna w grupie niekupujących w sieci, to obawa o płatność cyfrową.
Zmieniają się nasze preferencje zakupowe, ale także rozszerzają kanały zakupów. Aż 33 proc. e-kupujących kupiło przez Internet produkty za granicą. Co piąty kupujący skorzystał także z płatności odroczonych.
E-zakupy przyszłości
Autorzy raportu prognozują, że rok 2022 - pierwszy postpandemiczny - może zostać zdominowany przez zjawisko omni-commerce, czyli świadomych zakupów w wielu kanałach. Może to być prawdziwe wyzwanie dla sklepów stacjonarnych. Utrzymanie lojalności konsumentów, kupujących zarówno offline, jak i online, wymusza szukania nowych i ciekawych rozwiązań w sklepach stacjonarnych.