- Bez względu na to, czy idziemy do fryzjera na farbowanie włosów, czy żądamy naprawy pojazdu w serwisie samochodowym, czy też zamawiamy w pralni usługę prania chemicznego, w świetle prawa pomiędzy wykonawcą takiej usługi a zamawiającym, czyli nami, zostaje zawarta umowa o dzieło - wyjaśnia ekspert Aleksandra Frączek, prawnik Federacji Konsumentów. Oznacza to, że mam prawo spodziewać się takiego rezultatu, jaki deklaruje fryzjer, mechanik czy właściciel pralni. Gdy okazuje się, że jest partaczem, możemy pociągnąć go do odpowiedzialności finansowej.
Co zrobić, żeby uzyskać zwrot należności za źle wykonaną usługę? Spisz umowę
Ponieważ musimy udowodnić szkodę, zawierajmy umowy z mechanikami czy ekipami remontowymi na piśmie. To zabezpieczy nasze ewentualne roszczenia odszkodowawcze i możliwość reklamowania usługi.
Sprawdź polisę
Gdy wybieramy wykonawcę danego dzieła, upewnijmy się, czy ta osoba lub przedsiębiorstwo posiada polisę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej i kto jest ubezpieczycielem. Jeśli usługa zostanie źle wykonana czy np. powstanie jakaś szkoda w naszym mieniu, będziemy mogli skierować roszczenia do ubezpieczyciela i uzyskać tą drogą odszkodowanie.
Złóż reklamację
Osoba wykonująca usługę odpowiada za spowodowane przez nią szkody w ciągu dwóch lat od oddania dzieła (np. od wykonania naprawy hydraulicznej). Jeśli w takim czasie zorientujemy się, że powstała taka szkoda (np. źle naprawiona spłuczka spowodowała zalanie mieszkania sąsiada), jak najszybciej wnieśmy reklamację w formie pisemnej do wykonawcy.
Idź do sądu
Jeśli uda się dogadać z wykonawcą i odda nam pieniądze, naprawi szkodę, dobrowolnie pokryje koszty ze swojej polisy, to bardzo dobrze. Jeśli jednak wykonawca nie chce z nami współpracować, to przed upływem wspomnianych dwóch lat od oddania dzieła powinniśmy skierować sprawę do sądu cywilnego.
Zbieraj dowody
Zrób zdjęcia szkód, zabezpiecz np. zniszczone w pralni ubranie. Nie wyrzucaj rachunków. Znajdź świadków. Sąd musi mieć podstawy do tego, by nakazać partaczowi wypłacenie pieniędzy za szkody, jakich narobił.
Przedsiębiorca odpowiada za szkody
Aleksandra Frączek, prawnik Federacji Konsumentów:
- Przedsiębiorca, który się podejmuje wykonania usługi, powinien się wykazać znawstwem materiałów oraz wykonawstwa. Niestety, często się zdarza, że powoduje dodatkowe uszkodzenia. Odpowiedzialność odszkodowawcza za źle wykonaną usługę z zasady spoczywa na jej wykonawcy. Jeżeli uchyla się od niej, kierujemy sprawę do sądu. Mamy na to dwa lata.