W promesie ustalono warunki niezbędne do uzyskania zezwolenia na założenie lotniska oraz okres jej ważności. Promesa będzie jednym z załączników do wniosku o decyzję lokalizacyjną, poprzedzającą z kolei wniosek o pozwolenie na budowę. Otrzymanie promesy przez CPK umożliwia spółce utrzymanie ambitnego harmonogramu. Przypomnijmy, że w czerwcu Minister Infrastruktury zatwierdził Plan Generalny. Było to jednoznaczne z określeniem planu rozwoju nowego portu lotniczego do końca 2060 r.
W czerwcu spółka przyjęła z kolei projekt koncepcyjny lotniska i dworca kolejowego. Opinii publicznej zaprezentowano wówczas, jak będą wyglądały terminal pasażerski, główna stacja kolejowa i węzeł przesiadkowy. Nad projektem pracowało ok. 250 architektów i ekspertów z wielu państw, w tym master architekt, czyli konsorcjum Foster + Partners. W lipcu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego CPK. Był to efekt złożenia w październiku 2022 roku przez spółkę szczegółowego raportu środowiskowego. Opracowanie składało się w sumie z ok. 20 tys. stron i powstało dzięki kilkunastu miesiącom specjalistycznych badań przyrodniczych.
Centralny Port Komunikacyjny przeszedł z fazy planowania do projektowania i budowy. Od kilku miesięcy trwają budowlane prace przygotowawcze. Spółka przejmuje coraz większy obszar przyszłego lotniska. Do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłosiło się już ponad 1250 właścicieli posiadających ponad 3550 ha, z czego akty notarialne są już zawarte dla ok. 850 ha. Prowadzone są rozbiórki i przeprowadzki. Na potrzeby projektowe i budowlane realizowanych jest również kilkaset odwiertów geologicznych. Ich celem jest zbadanie jakości i nośności podłoża.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione w 2028 roku. Będzie miało wtedy dwie równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 330 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie oraz terminal dostosowany do przepustowości do 40 mln pasażerów w ciągu roku. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może już obsługiwać do 65 mln pasażerów, co będzie jednoznaczne z rozbudową do trzech dróg startowych i realizacją ok. 450 tys. operacji lotniczych rocznie.
Czy promesa oznacza zamknięcie Lotniska Chopina? "W projekcie rządowej strategii dla branży lotniczej nie ma decyzji rządu o zamknięciu Lotniska Chopina w Warszawie" — poinformowało w piątek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.