zakupy

i

Autor: Getty Images

Na te produkty w czasie pandemii Polacy wydają więcej. Zaskakujące dane

2020-08-07 15:19

Santander Bank Polska wziął pod lupę wydatki Polaków w czasie pandemii koronawirusa. Okazało się, że są produkty, na które wydaliśmy więcej niż w ubiegłym roku. Obecnie wydatki kartowe klientów banku w księgarniach stacjonarnych i internetowych oraz w salonach prasowych są o 14,2 proc. wyższe niż w analogicznym okresie roku 2019.

Książką w koronawirusa. Nic innego lepiej nie pomaga, aby oderwać się od rzeczywistości niż dobra powieść, która przeniesie nas w świat wyobraźni. Jak wynika z raportu Santander Bank Polska, od początku roku aż do wybuchu pandemii, klienci Banku przeznaczali na zakup książek i prasy ponad 4 mln zł tygodniowo. Natomiast w związku z sytuacją wywołaną przez koronawirusa, mocno ograniczyli oni wydatki również na książki i prasę, które w ujęciu tygodniowym spadły o ok. 1 mln zł. Pierwsze sygnały odbicia pojawiły się pod koniec kwietnia br., a obecnie klienci Santander Bank Polska wydają kartami w księgarniach i salonach prasowych ok. 3,5 mln zł tygodniowo, nieznacznie więcej niż latem 2019.

Czytaj także: Koronawirus na wakacjach. Czy ubezpieczenie obejmuje leczenie COVID-19?

– Nasze dane wskazują, że rok 2020 rozpoczął się dobrze dla polskiego czytelnictwa. Wydatki kartami na książki i gazety w ujęciu tygodniowym były średnio o 35-80 proc. wyższe niż w roku 2019. To wskazuje na znaczy wzrost zainteresowania lekturą. Choć analizowane przez nas transakcje obejmują zarówno księgarnie tradycyjne, jak i internetowe, pandemia zatrzymała trend wzrostowy w obu kanałach, wracając do poziomów sprzed 3 lat. Pocieszające jest to, że nasi klienci wrócili do zakupów, a kwoty zostawiane w księgarniach i salonach prasowych realizowne kartami od maja znów rosną i już przebiły poziomy z 2019 roku – mówi Przemysław Chojecki, data scientist z Santander Bank Polska.

Sprawdź też: Gigantyczne długi Polaków! Przez koronawirusa będzie jeszcze gorzej?

Największy, bo aż 14 proc. wzrost wydatków rok do roku. odnotowano w województwie lubelskim. Kolejne miejsca zajmują woj. świętokrzyskie z 10 proc. wzrostem oraz podlaskie – wzrost o 8 proc.. O 3-4 proc. więcej niż przed rokiem na książki i prasę wydają z kolei mieszkańcy województwa lubuskiego oraz opolskiego. W 3 województwach odnotowano natomiast spadek średniej wartości wydatków kartami w księgarniach i salonach prasowych – w pomorskim o 3 proc. rdr., a w kujawsko-pomorskim i łódzkim o 5proc. W pozostałych regionach nie było istotnych zmian.

Warsztaty szydełkowania z artystyczną piwnicą

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze