Nowe Przepisy Podatkowe dla Samochodów Spalinowych
Do końca 2024 roku, nowa regulacja podatkowa przewiduje wprowadzenie jednorazowej opłaty, której wysokość będzie uzależniona od normy Euro, obowiązującej dla danego pojazdu. Rok 2026 przyniesie zmiany, gdyż podatek ten będzie naliczany corocznie. Najwyższe stawki będą dotyczyć samochodów z najstarszymi normami emisji spalin. Nowe przepisy prawdopodobnie obejmą wszystkich właścicieli samochodów spalinowych, choć dokładna wysokość opłat nie jest jeszcze ustalona.
Krok w Kierunku Ochrony Środowiska
Podobne opłaty są już obecne w wielu krajach Unii Europejskiej, choć zasady ich naliczania różnią się w zależności od państwa. Celem nowego podatku w Polsce jest zniechęcenie obywateli do posiadania i użytkowania starych pojazdów, które generują znacznie większy wpływ na degradację środowiska.
"Wprowadzenie kamieni milowych w ramach ekologicznego transportu wiąże się z wieloma korzyściami. Przewiduje się wprowadzenie niskoemisyjnych autobusów dla transportu miejskiego i pozamiejskiego, modernizację linii kolejowych, budowę nowych obwodnic oraz likwidację niebezpiecznych miejsc, znanych jako 'czarne punkty'" - informuje dziennik "Rzeczpospolita".
Skutki dla Rynku Samochodów Spalinowych
Nowa regulacja podatkowa może negatywnie wpłynąć na rynek starych samochodów, zwłaszcza dla właścicieli aut spełniających stare normy emisji spalin, których w Polsce jest nadal dużo. Kraj ten posiada najstarszą flotę aut w Unii Europejskiej, gdzie 41 proc. samochodów ma ponad 20 lat. Jednakże, pojazdy wojskowe i zabytkowe pozostaną zwolnione z nowego podatku - informuje "Rzeczpospolita".