1. Rzecznik Finansowy – w każdej sprawie finansowej
To publiczna instytucja, która reprezentuje interesy klientów w relacjach z firmami ubezpieczeniowymi, bankami oraz innymi instytucjami finansowymi, np. instytucjami pożyczkowymi. Pomaga w różny sposób: od poradnictwa , przez interwencje i postępowania polubowne, aż po wsparcie w trakcie postępowania sądowego. Można uzyskać tu poradę telefoniczną (kontakty do poszczególnych ekspertów znajdziesz na stronie: www.rf.gov.pl) lub wysłać zapytanie drogą elektroniczną pod adres: [email protected].
Możesz złożyć skargę lub zażalenie na działanie instytucji finansowej, ale tylko wtedy, gdy wcześniej złożyłeś reklamację i została ona odrzucona. Skargę należy przesłać pod adres: Rzecznik Finansowy, Al. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa lub e-mailem: [email protected]. Możesz w końcu poprosić rzecznika o pomoc w przeprowadzeniu postępowania sądowego, a także o załatwienie sprawy polubownie, czyli o mediację. Jeżeli w twoim imieniu rzecznik wystąpi o mediację, instytucja, z którą jesteś w sporze, ma obowiązek do niej przystąpić. Złożenie wniosku o mediację kosztuje 50 zł.
2. Problemy z bankiem
Gdy masz problem z ofertą bankową, możesz zgłosić się do arbitra bankowego, który pomaga w przypadku takich sporów. Instytucja działa przy Związku Banków Polskich. Opisz dokładnie sprawę, dołącz kopie dokumentów (nie oryginały!) i wyślij wniosek drogą elektroniczną pod adres: [email protected] lub listem pod adres: Bankowy Arbitraż Konsumencki ul. Herberta 8, 00-380 Warszawa. Więcej informacji znajdziesz na stronie internetowej www.zbp.pl
3. Zgłoś się do Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego
Sąd zajmuje się sporami pomiędzy konsumentem a instytucją finansową, która podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. Są to wszystkie banki, firmy ubezpieczeniowe, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, otwarte fundusze emerytalne, domy maklerskie, a także niektóre SKOK-i. Jeśli nie jesteś pewien, czy możesz zgłosić się do sądu, zadzwoń na infolinię: 22 262 40 54.