Pasażer pod wpływem na rowerze lub motorowerze albo motocyklu – przepisy jednoznaczne
Zgodnie z art. 45. Ustawy prawo o ruchu drogowym:
Kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia osoby, o której mowa w ust. 1 pkt 1 (pod wpływem) na rowerze lub motorowerze albo motocyklu, chyba że jest przewożona w bocznym wózku.
Wskazany przepis rozstrzyga, że kierujący np. motorowerem nie może wziąć pasażera pod wpływem. Najbardziej oczywistym wytłumaczeniem intencji ustawodawcy jest niebezpieczeństwo, które realnie może stwarzać pasażer tuż przy kierowcy.
W przypadku samochodu, przewożenie nietrzeźwego pasażera nie jest zabronione.
Kierowcy pod wpływem – statystyki
W sprawach szkód komunikacyjnych na przestrzeni ostatnich 6 lat, którymi zajmowała się Warta, średnio prawie 1000 wypadków i kolizji rocznie było spowodowanych przez osoby pod wpływem alkoholu.
Niestety rzadko osoba pod wpływem alkoholu lub narkotyków myśli o konsekwencjach siadając za kierownicą auta w takim stanie. A mogą być one dramatyczne i dotyczyć z jednej strony kwestii bezcennych, takich jak ludzkie życie, a z drugiej obowiązku zapłaty wysokich kwot za wyrządzoną krzywdę i szkodę – mówi Dawid Korszeń, rzecznik prasowy Warty.
W samym 2023 roku należności wobec ubezpieczyciela z tego tytułu wynosiły ponad 31 milionów zł, a na przestrzeni ostatnich pięciu lat łączna kwota regresów to ponad 129 milionów.
Tylko w pierwszym półroczu ubiegłego roku zatrzymano ponad 47 tysięcy kierowców będących pod wpływem alkoholu . I choć liczba ta jest nieznacznie mniejsza niż rok wcześniej (48 tysięcy), to skala tego zjawiska na polskich drogach jest nadal ogromna, a kierowcy prowadzący pod wpływem alkoholu nadal stanowią duże zagrożenie dla siebie i innych na drogach.