Prywatyzacja jest dla ludzi

2010-02-11 3:00

Gdy mówimy prywatyzacja, to na myśli mamy proces, w którym to, co państwowe, staje się prywatne. Proste? Co do zasady tak. W rzeczywistości jednak prywatyzacja prywatyzacji nierówna, a sposobów przemienienia państwowego w prywatne jest wiele. Zawsze jednak, co podkreśla minister Skarbu Państwa Aleksander Grad, jest ona przeprowadzana głównie z myślą o ludziach.

Przekształcenia mogą przybierać różne formy - w zależności od wielu rozmaitych czynników, np. od tego, jaka ścieżka prywatyzacji będzie najlepsza dla rozwoju prywatyzowanej firmy. Skarb Państwa może np. sprzedać spółkę inwestorowi strategicznemu, negocjując z nim cenę i zobowiązania inwestycyjne, może też wybrać szybszą drogę - np. przetargu, aukcji czy prywatyzacji poprzez giełdę.

Oczywiście każdy sprzedający chce uzyskać jak najwyższą cenę za to, co wystawia na sprzedaż. Nie inaczej jest z prywatyzowanymi spółkami. Skarb Państwa chce uzyskać z ich sprzedaży jak najwięcej. Leży to w interesie nas wszystkich. Myliłby się jednak ten, kto by sądził, że na tym koniec i że kwestia prywatyzacji sprowadza się do uzyskania jak najwięcej pieniędzy do budżetu państwa. - Cena nie jest jedynym wyznacznikiem udanej prywatyzacji - mówi minister Grad, i wyjaśnia: - Przy wyborze inwestora liczy się także, jakie ma on pl any inwestycyjne wobec kupowanej spółki. Zależy nam bowiem, by firma radziła sobie dobrze na konkurencyjnym rynku. Jej rozwój oznacza bowiem w dalszej perspektywie modernizację zakładu, większe zatrudnienie i możliwość podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników. Nie mówiąc już o tym, że na prywatyzacji zyskuje cały region, w którym działa firma. W niektórych przypadkach prywatyzacja jest nawet jedynym ratunkiem przed upadłością firmy.

Zdaniem ministra, w prywatyzacji nie ma wygranych i przegranych. - Wygrać powinny wszystkie strony - przekonuje. - Prywatyzacja musi być dla ludzi, bo im więcej własności prywatnej w gospodarce, i co najważniejsze - w ich najbliższym otoczeniu, tym szybciej rośnie poziom ich życia.

Nic dziwnego, że w trakcie rozmów z potencjalnymi inwestorami zawsze ogromną wagę przywiązuje się do "socjalnych" zobowiązań prywatyzacyjnych inwestorów, np. względem pracowników. - Prywatyzując spółki Skarbu Państwa, bierzemy także pod uwagę oczekiwania załogi i namawiamy inwestorów, aby rozmawiali z pracownikami - zdradza minister Grad, i dodaje: - Zresztą samym inwestorom i pracownikom też zależy na tym, aby się porozumieć. Tam, gdzie to możliwe, staramy się wspierać takie rozmowy, ale nie jesteśmy ich stroną. Trzeba pamiętać, że negocjacje prowadzą przedstawiciele pracowników i inwestor. To od nich zależy, jak ułożą się ich relacje i czy dojdzie do porozumienia odnośnie pakietu socjalnego.

Kto może skorzystać na prywatyzacji

Państwo
Dodatkowy wpływ środków do budżetu, zwiększenie wpływów z podatków, brak konieczności angażowania aparatu państwa w zarządzanie firmą.

Prywatyzowana firma
Lepsze zarządzanie, większa efektywność i elastyczność, większa konkurencyjność, racjonalizacja kosztów, lepsza kondycja finansowa, środki na inwestycje i rozwój, otwarcie na nowe rozwiązania, technologie oraz rynki krajowe i zagraniczne.

Pracownicy
Zminimalizowanie groźby utraty pracy w wyniku upadku lub złego zarządzania firmą, zawarte w zobowiązaniach prywatyzacyjnych gwarancje zatrudnienia i pakiety socjalne, możliwość otrzymania akcji pracowniczych, większa szansa na lepsze zarobki, większe możliwości podnoszenia kwalifikacji i awansu.

Społeczność lokalna
Poczynione przez sprywatyzowaną firmę inwestycje w jej otoczenie, lokalną infrastrukturę, lepsza sytuacja na rynku pracy.

Klienci
Zwiększenie konkurencji, a więc większy dostęp do tańszych i lepszych produktów lub usług.

Wszyscy obywatele
Większe wpływy do budżetu państwa ze sprzedaży akcji lub udziałów spółek to większe możliwości finansowania rozmaitych celów istotnych z punktu widzenia społeczeństwa i pojedynczych obywateli, możliwość uczestnictwa w prywatyzacji (np. zakup akcji) i uzyskania zysków z tego tytułu, lepsza sytuacja na rynku pracy.

Tak przebiega prywatyzacja

NEGOCJACJE PODJĘTE NA PODSTAWIE PUBLICZNEGO ZAPROSZENIA - jedna ze ścieżek prywatyzacji spółek Skarbu Państwa. Jest na ogół stosowana do prywatyzacji dużych spółek, których pakiety kontrolne akcji/udziałów zbywane są na rzecz inwestorów strategicznych. Polega na negocjacjach warunków odpłatnego nabycia akcji/udziałów spółki.

1. Przygotowanie analizy spółki (m.in. sytuacja prawna majątku, stan i perspektywy rozwoju, oszacowanie wartości spółki)
2. Weryfikacja dokumentów, wydanie oświadczeń przez zarząd spółki
3. Przekazanie dokumentów do Ministerstwa Skarbu Państwa
4. Przygotowanie „Memorandum Informacyjnego Spółki”
5. Zorganizowanie publicznego zaproszenia do negocjacji (m.in. projekt i publikacja ogłoszenia, udostępnianie „Memorandum Informacyjnego Spółki”)
6. Inwestorzy składają tzw. oferty wstępne  (pisemne odpowiedzi na zaproszenie)
7. Doradca analizuje i ocenia tzw. oferty wstępne oraz rekomenduje Ministerstwu Skarbu Państwa  tzw. krótką listę  inwestorów
8. Ministerstwo Skarbu Państwa wybiera inwestorów do dalszego udziału w procesie prywatyzacji
9. Wybrani przez Ministerstwo Skarbu Państwa inwestorzy przeprowadzają tzw. due diligence (badanie dokumentów spółki)
10. Ministerstwo Skarbu Państwa zaprasza wybranych inwestorów do złożenia tak zwanych ofert wiążących
11. Inwestorzy składają tak zwane oferty wiążące
12. Doradca analizuje i ocenia tzw. oferty wiążące oraz rekomenduje Ministerstwu Skarbu Państwa listę inwestorów do ostatecznej fazy
13. Ministerstwo Skarbu Państwa wybiera inwestorów do udziału w ostatecznej fazie negocjacji
14. Negocjacje z inwestorami oraz przygotowanie projektu umowy
15. Negocjatorzy Ministerstwa Skarbu Państwa i inwestora parafują kontrakt prywatyzacyjny
16. Inwestor i załoga spółki negocjują pakiet socjalny
17. Ministerstwo Skarbu Państwa i inwestor podpisują parafowaną wcześniej umowę

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze