JAKUB KURASZ dyrektor ds. komunikacji w PwC (Pricewaterhouse- -Coopers)
Czy jest wykonalne, aby Poczta Polska jako specjalne miejsce dla lokalnych społeczności pozbawiona była wszelkich wykluczeń społecznych? Czy rola placówek pocztowych w obszarze usług różni się w przypadku placówek miejskich i wiejskich?
ROBERT KURASZKIEWICZ członek zarządu Banku Pocztowego
– Kolokwialnie mówiąc, Poczta Polska jest wszędzie. Jako instytucja jest kojarzona przez każdego i praktycznie wszyscy korzystamy z jej usług. Głównym celem Banku Pocztowego jest świadczenie usług finansowych za pośrednictwem poczty. Spółka ta darzona jest dużym społecznym zaufaniem. W rankingach zaufania posiada jedne z najwyższych wskaźników. Kwestie wiarygodności usług finansowych są istotne dla obywateli korzystających z usług bankowych, a co za tym idzie także dla nas. Powszechność dostępu do placówek Poczty Polskiej i fakt, że skupiamy się na dostarczeniu jak najwygodniejszych i jak najprostszych dla klienta usług, sprawiają, że miejscem docelowym dla naszej oferty nie są centra wielkich miast. Z jednej strony to nasza misja, z drugiej szansa na zarabianie pieniędzy. Poczta Polska utrzymuje regularną infrastrukturę na terenie całego kraju, co sprawia, że dodatkowe usługi mają zwiększoną efektywność i można je świadczyć taniej.
Jakub Kurasz
Czy UKE zwraca uwagę na funkcję społeczną Poczty Polskiej i czy jest ona istotna?
KAROL KRZYWICKI zastępca Prezesa UKE
Funkcja społeczna Poczty Polskiej jest dla nas najważniejsza. Spółka nie świadczy usług powszechnych na zasadach wolnorynkowych, a została do tego zadania wyznaczona. Poczta Polska musiała wykazać, że spełnia określone parametry m.in. w zakresie dostępności. W każdej gminie musi działać przynajmniej jedna taka placówka. Oczywiście inaczej jest zdefiniowana dostępność do lokali operatora na terenach wiejskich oraz miejskich. Kryterium dostępności, obok przystępności cenowej i częstotliwości doręczeń, jest zatem dedykowane jako wykonanie funkcji społecznej, czyli zapewnienie mieszkańcom podstawowej usługi pocztowej na terenie całego kraju. W jej skład wchodzą między innymi listy i paczki, opróżnianie skrzynek przynajmniej pięć razy w tygodniu i regularny obchód listonoszy. Jest to podyktowane zarówno prawem krajowym, jak i prawem europejskim.
Jakub Kurasz
Jakie zadania przeciwko wykluczeniom cyfrowym spoczywają na Poczcie Polskiej?
TOMASZ DĄBROWSKI członek zarządu Poczty Polskiej ds. finansowych
– Poczta Polska na przestrzeni 460 lat swojej historii cały czas się zmienia. Już pojawienie się telefonu zwiastowało schyłek pewnych usług. Obecnie trwa era cyfryzacji. Jako spółka jesteśmy na to przygotowani. Na Pocztę należy patrzeć z wielu perspektyw, jako spółkę spełniającą określoną rolę społeczną oraz jako instytucję, która prowadzi klasyczny biznes. Warto podkreślić, że utrzymujemy się z przychodów, które samodzielnie wypracujemy, sprzedając oferowane usługi, nie otrzymujemy dotacji. W dzisiejszym świecie coraz częściej sięgamy po telefony komórkowe, aby komunikować się za pomocą wiadomości tekstowych. Mimo, że zakładamy powolny spadek wysyłania listów, to jesteśmy przekonani, że przez pewien czas będą one jeszcze funkcjonowały. To jednak znak czasów, który wymusza na nas poszukiwanie nowych źródeł dochodów. Mocno stawiamy na cyfryzację i usługi kurierskie oraz finansowe a także handel. Jako podmiot z niezwykle rozpoznawalną marką, zaufaniem społecznym oraz rozbudowaną siecią placówek, mamy możliwość połączenia usług ze świata rzeczywistego ze światem wirtualnym. Ten nigdy w pełni nie zastąpi świata realnego. Podejrzewam nawet, że kiedyś nastąpi pewien przesyt digitalizacji w sferze komunikacji między ludźmi i społeczeństwa będą powracać do klasycznych form. Dzisiaj Poczta Polska mocno stawia na rozwój platformy cyfrowej envelo.pl i usług e-doręczeń. Ich wprowadzenie wymaga istotnych działach legislacyjnych, to jeden z ważnych elementów strategii Poczty Polskiej.
Jakub Kurasz
Jak wygląda rola placówek pocztowych z perspektywy Pocztowego Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych?
STANISŁAW SOKOŁOWSKI wiceprezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych
W swoim statusie mamy wpisaną ideę solidarności, która obecnie wpisuje się w działania społecznej odpowiedzialności rynkowej, którą Polska przyjęła po roku 1989. Obowiązujący trend strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju został wyznaczony przez rząd. Naszym zadaniem jako podmiotu grupy Poczty Polskiej, szczególnie po zaangażowaniu kapitałowym Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników (FSUSR), jest docieranie z ubezpieczeniami do najdalszych zakątków Polski. Jest to możliwe wyłącznie poprzez placówki i pracowników Poczty Polskiej. Chciałbym zauważyć, że taka tendencja obowiązuje nie tylko w naszym kraju, gdzie mieszkańcy wsi stanowią ponad 1/3 ludności, ale jest także przywracana w krajach zachodnich, gdzie odrzucono ideę prywatyzacji państwowych placówek pocztowych. Nasz model bazuje na mieszkańcach wsi i małych miast, by osoby tam mieszkające mogły być włączone do obiegu gospodarczego, edukacyjnego i ekonomicznego całego kraju.
Robert Kuraszkiewicz
– Procesy optymalizacji, jakie stosują inne banki z całego świata, czyli między innymi powszechne zamykanie placówek, zmniejsza dostępność niektórych usług dla pewnych grup społecznych. W związku z tym, że placówki Poczty Polskiej są wszędzie, to my jako Bank Pocztowy odbieramy to jako naszą rolę systemową w tym układzie.
Jakub Kurasz
Jak z perspektywy biznesowej wyglądają działania Poczty Polskiej jako miejsca bez wykluczeń?
MICHAŁ MAZUR partner w firmie doradczej PwC
Można patrzeć na to z dwóch stron. Z jednej – społecznej mówimy o zapewnieniu dostępności, z drugiej, tej biznesowej, fakt, że w małych miejscowościach i wsiach nie ma innych instytucji, jest swego rodzaju szansą dla Poczty Polskiej. Tym większą, że w związku z regulacjami spoczywającymi na wyznaczonym operatorze pocztowym nie ma on pełnej dowolności i musi utrzymywać określoną liczbę urzędów pocztowych. Są to zatem koszty, które spółka i tak musi ponieść. Stanowi to dobrą okazję, aby te placówki oferowały szeroki wachlarz dodatkowych usług czy to bankowych czy ubezpieczeniowych. Tak naprawdę możemy mówić o dwóch rodzajach wykluczeń. Pierwsze to wykluczenie geograficzne. Pewne grupy społeczne w naszym kraju nie mają dostępu do podstawowych usług ze względu na miejsce, gdzie mieszkają. Drugie to jest związane z zamożnością. Produkty bankowe czy oferty ubezpieczeń komercyjnych często celują w grupę bogatszych klientów. Połączenie dostępności Poczty Polskiej z zapewnieniem dedykowanych produktów dla osób mniej zamożnych daje realną możliwość walki z wykluczeniami.
Jakub Kurasz
Co można zrobić, aby utrzymać ruch w placówkach, szczególnie ten związany z usługami listowymi?
Tomasz Dąbrowski
Z pewnymi trendami trudno jest walczyć. Zjawisko spadku korespondencji listowej ma charakter globalny. Jako rynek możemy podejmować pewne kroki zapobiegające większym spadkom. Przygotowujemy naszych klientów do korzystania z rozwiązań technologicznych. Chcemy zmienić podejście tych osób, które często mówią, że „muszą iść na pocztę”, na to, by odwiedzali oni nasze placówki z chęcią. Promujemy także czytelnictwo i inne usługi. Naszym kolejnym krokiem ma być uproszczenie Poczty Polskiej, zarówno w kontekście produktów handlowych, jak i produktów finansowo-bankowych. Rozwijamy się także jako firma logistyczna.
Jakub Kurasz
Jak regulator może wspierać Pocztę Polską w czasach spadku przesyłek listowych?
Karol Krzywicki
Grupa Poczty Polskiej działa bardzo prężnie, zwłaszcza jeśli chodzi o dynamiczny rynek przesyłek kurierskich. W ujęciu globalnym nie możemy postrzegać jej tylko i wyłącznie jako spółki dedykowanej realizowaniu usług powszechnych. Rynek przesyłek kurierskich wymaga rozbudowanej sieci, zwłaszcza w tych regionach, gdzie nie znajdziemy dużych sklepów czy punktów odbioru paczek operatorów alternatywnych. Placówka pocztowa staje się wtedy jedynym miejscem, gdzie możemy nadać lub odebrać swoją przesyłkę, aby móc w pełni korzystać z oferty e-commerce. Poczta Polska jako spółka ogólnie dostępna dla wszystkich powinna także wspomagać osoby starsze, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia kraju ze starzejącym się społeczeństwem. Uważam, że rolą UKE jest wspieranie wszystkich inicjatyw społecznych pocztowców.
Jakub Kurasz
Rozumiem, że to właśnie w dostępności widzą Państwo szansę na zwiększanie dochodów. Czy jest zatem możliwość, że spadki wynikające z mniejszego zapotrzebowania na usługi listowe będziecie mogli nadgonić w innych usługach, na przykład ze sprzedaży ubezpieczeń?
Stanisław Sokołowski
Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych jest coraz bardziej znaczącym członkiem całej grupy Poczty Polskiej. Nasza oferta z większym naciskiem jest skierowana do środowisk wsi i mniejszych miast. Jednym z głównych problemów naszej wsi jest zapewnienie jej mieszkańcom stabilności finansowej, jest tam również bardzo niska świadomość ubezpieczeniowa. Pomimo że ubezpieczenia upraw i zwierząt są pokrywane w 65 proc. z rządowych dotacji, to odsetek pokrycia ubezpieczeniowego wszystkich upraw w naszym kraju jest stosunkowo niski. Na wsiach występuje także utrudniony dostęp do usług komercyjnych. Przykładem jest tegoroczna susza. Nasze towarzystwo zapewniło aż 90 proc. polis. Inwestujemy w rozwój tego segmentu, oferujemy ubezpieczenia komunikacyjne i pakietowe. Planujemy także uruchomienie świadczeń dla mikroprzedsiębiorców. Uwzględnienie rozwoju technologicznego, który pozwala na mobilną sprzedaż pakietów przez listonoszy, pozwoli nam na dotarcie praktycznie do każdego gospodarstwa. W najbliższych pięciu latach przewidujemy pięciokrotny wzrost przychodów, szacowany na poziomie 1 mld zł. Jesteśmy także ubezpieczycielem dla pół miliona dzieci z obszarów wiejskich.
Robert Kuraszkiewicz
Trudno powiedzieć wprost, czy usługi finansowe w pełni wypełnią spadające przychody z usług tradycyjnych, które są obecnie fundamentalnym dochodem Poczty Polskiej. Nasza strategia zmierza w kierunku, aby możliwie jak najlepiej wykorzystywać synergię pomiędzy usługami bankowymi a powszechną dostępnością naszych placówek. Jako Bank Pocztowy wprowadziliśmy szereg usług, które wykazują spory potencjał i dają realne możliwości zwiększenia przychodów. Są to na przykład wpłaty ekspresowe czy gwarancja zaksięgowania pieniędzy w czasie 15 minut od zlecenia usługi. Zaczęliśmy wdrażać budowę specjalistycznych placówek usług finansowo-cyfrowych. Docelowo ma być ok. 800 punktów, gdzie możliwa będzie bardziej zaawansowana obsługa klienta, chociażby przy sprzedaży funduszy inwestycyjnych czy przy udzielaniu kredytu. Prostsze usługi będą dostępne w okienkach placówek pocztowych.
Jakub Kurasz
Czy polski rząd może zrobić coś jeszcze, aby jak najskuteczniej wykorzystać istnienie tak wielu placówek pocztowych w kraju?
Michał Mazur
Na pewno widać kilka takich obszarów działań, głównie w oparciu o praktykę międzynarodową. Jedną z tych kwestii jest pokrycie dodatkowych kosztów, które nie wynikają z normalnej działalności Poczty Polskiej. Wiele państw wykorzystuje sieci pocztowe do innych celów, takich jak na przykład dystrybucja prasy w obszary wiejskie. Innym pomysłem jest możliwość zrealizowania w placówkach pocztowych usług administracyjnych różnego szczebla, takich jak np. wyrabianie praw jazdy.
Karol Krzywicki
Jako UKE jesteśmy zaangażowani w strumień prac nad wspomnianymi już e-doręczeniami. Administracja rządowa pozostaje obecnie jednym z największych klientów Poczty Polskiej w zakresie doręczeń przesyłek listowych. Pracujemy nad tym, aby umożliwić Polakom nadawanie i odbieranie przesyłek administracyjnych poprzez bezpieczne skrzynki elektroniczne, nie blokując przy tym tradycyjnych kanałów doręczeń.
PARTNER MERYTORYCZNY DEBATY

i