Debata Super Biznesu. Strategia Poczty Polskiej

2018-10-30 0:44

Poczta Polska jako placówka ciesząca się ogromnym zaufaniem społecznym Polaków staje się nie tylko miejscem odbioru i nadawania przesyłek, ale także ważnym gospodarczo punktem w sektorze finansowym i ubezpieczeniowym. Dzięki swojej powszechnej dostępności ma ona szansę dotrzeć tam, gdzie brakuje podmiotów komercyjnych i z powodzeniem wpierać obszary wiejskie.

STRATEGIA POCZTY POLSKIEJ

i

Autor: Materiały Prasowe/ Materiały prasowe

JAKUB KURASZ dyrektor ds. komunikacji w PwC (Pricewaterhouse- -Coopers)

Czy jest wykonalne, aby Poczta Polska jako specjalne miejsce dla lokalnych społeczności pozbawiona była wszel­kich wykluczeń społecznych? Czy rola placówek pocztowych w obsza­rze usług różni się w przypadku pla­cówek miejskich i wiejskich?

ROBERT KURASZKIEWICZ członek zarządu Banku Pocztowego

– Kolokwialnie mówiąc, Poczta Polska jest wszę­dzie. Jako instytucja jest kojarzona przez każdego i praktycznie wszy­scy korzystamy z jej usług. Głównym celem Banku Pocztowego jest świad­czenie usług finansowych za pośred­nictwem poczty. Spółka ta darzona jest dużym społecznym zaufaniem. W rankingach zaufania posiada jed­ne z najwyższych wskaźników. Kwe­stie wiarygodności usług finansowych są istotne dla obywateli korzystają­cych z usług bankowych, a co za tym idzie także dla nas. Powszechność dostępu do placówek Poczty Polskiej i fakt, że skupiamy się na dostarcze­niu jak najwygodniejszych i jak naj­prostszych dla klienta usług, sprawia­ją, że miejscem docelowym dla naszej oferty nie są centra wielkich miast. Z jednej strony to nasza misja, z dru­giej szansa na zarabianie pieniędzy. Poczta Polska utrzymuje regularną infrastrukturę na terenie całego kra­ju, co sprawia, że dodatkowe usługi mają zwiększoną efektywność i moż­na je świadczyć taniej.

Jakub Kurasz

Czy UKE zwraca uwagę na funkcję społeczną Poczty Polskiej i czy jest ona istotna?

KAROL KRZYWICKI zastępca Prezesa UKE

Funkcja społeczna Poczty Polskiej jest dla nas najważniejsza. Spółka nie świadczy usług powszechnych na zasadach wolnorynkowych, a została do tego zadania wyznaczona. Poczta Polska musiała wykazać, że spełnia określone parametry m.in. w zakre­sie dostępności. W każdej gminie musi działać przynajmniej jedna taka placówka. Oczywiście inaczej jest zdefiniowana dostępność do loka­li operatora na terenach wiejskich oraz miejskich. Kryterium dostęp­ności, obok przystępności cenowej i częstotliwości doręczeń, jest zatem dedykowane jako wykonanie funk­cji społecznej, czyli zapewnienie mieszkańcom podstawowej usługi pocztowej na terenie całego kraju. W jej skład wchodzą między innymi listy i paczki, opróżnianie skrzynek przynajmniej pięć razy w tygodniu i regularny obchód listonoszy. Jest to podyktowane zarówno prawem kra­jowym, jak i prawem europejskim.

Jakub Kurasz

Jakie zadania przeciwko wyklucze­niom cyfrowym spoczywają na Pocz­cie Polskiej?

TOMASZ DĄBROWSKI członek zarządu Poczty Polskiej ds. finansowych

– Poczta Polska na przestrzeni 460 lat swo­jej historii cały czas się zmienia. Już pojawienie się telefonu zwiastowało schyłek pewnych usług. Obecnie trwa era cyfryzacji. Jako spółka jesteśmy na to przygotowani. Na Pocztę należy patrzeć z wielu perspektyw, jako spół­kę spełniającą określoną rolę społecz­ną oraz jako instytucję, która prowadzi klasyczny biznes. Warto podkreślić, że utrzymujemy się z przychodów, które samodzielnie wypracujemy, sprzedając oferowane usługi, nie otrzymujemy dotacji. W dzisiejszym świecie coraz częściej sięgamy po telefony komór­kowe, aby komunikować się za pomo­cą wiadomości tekstowych. Mimo, że zakładamy powolny spadek wysyła­nia listów, to jesteśmy przekonani, że przez pewien czas będą one jeszcze funkcjonowały. To jednak znak czasów, który wymusza na nas poszukiwanie nowych źródeł dochodów. Mocno sta­wiamy na cyfryzację i usługi kurier­skie oraz finansowe a także handel. Jako podmiot z niezwykle rozpozna­walną marką, zaufaniem społecznym oraz rozbudowaną siecią placówek, mamy możliwość połączenia usług ze świata rzeczywistego ze światem wirtualnym. Ten nigdy w pełni nie zastąpi świata realnego. Podejrzewam nawet, że kiedyś nastąpi pewien prze­syt digitalizacji w sferze komunikacji między ludźmi i społeczeństwa będą powracać do klasycznych form. Dzisiaj Poczta Polska mocno stawia na rozwój platformy cyfrowej envelo.pl i usług e-doręczeń. Ich wprowadzenie wyma­ga istotnych działach legislacyjnych, to jeden z ważnych elementów strate­gii Poczty Polskiej.

Jakub Kurasz

Jak wygląda rola placówek poczto­wych z perspektywy Pocztowego Towa­rzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych?

STANISŁAW SOKOŁOWSKI wiceprezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych

W swoim statusie mamy wpisaną ideę solidarności, która obecnie wpisuje się w działania społecznej odpowiedzialności rynkowej, którą Polska przyjęła po roku 1989. Obo­wiązujący trend strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju został wyznaczony przez rząd. Naszym zadaniem jako podmiotu grupy Pocz­ty Polskiej, szczególnie po zaanga­żowaniu kapitałowym Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Spo­łecznego Rolników (FSUSR), jest docieranie z ubezpieczeniami do najdalszych zakątków Polski. Jest to możliwe wyłącznie poprzez placów­ki i pracowników Poczty Polskiej. Chciałbym zauważyć, że taka tenden­cja obowiązuje nie tylko w naszym kraju, gdzie mieszkańcy wsi stano­wią ponad 1/3 ludności, ale jest także przywracana w krajach zachodnich, gdzie odrzucono ideę prywatyzacji państwowych placówek pocztowych. Nasz model bazuje na mieszkańcach wsi i małych miast, by osoby tam mieszkające mogły być włączone do obiegu gospodarczego, edukacyjne­go i ekonomicznego całego kraju.

Robert Kuraszkiewicz

– Procesy optymalizacji, jakie stosują inne banki z całego świata, czyli mię­dzy innymi powszechne zamykanie placówek, zmniejsza dostępność nie­których usług dla pewnych grup spo­łecznych. W związku z tym, że placów­ki Poczty Polskiej są wszędzie, to my jako Bank Pocztowy odbieramy to jako naszą rolę systemową w tym układzie.

Jakub Kurasz

Jak z perspektywy biznesowej wyglą­dają działania Poczty Polskiej jako miejsca bez wykluczeń?

MICHAŁ MAZUR partner w firmie doradczej PwC

Można patrzeć na to z dwóch stron. Z jednej – społecznej mówimy o zapewnieniu dostępności, z drugiej, tej biznesowej, fakt, że w małych miej­scowościach i wsiach nie ma innych instytucji, jest swego rodzaju szansą dla Poczty Polskiej. Tym większą, że w związku z regulacjami spoczywa­jącymi na wyznaczonym operatorze pocztowym nie ma on pełnej dowolno­ści i musi utrzymywać określoną licz­bę urzędów pocztowych. Są to zatem koszty, które spółka i tak musi ponieść. Stanowi to dobrą okazję, aby te placów­ki oferowały szeroki wachlarz dodat­kowych usług czy to bankowych czy ubezpieczeniowych. Tak naprawdę możemy mówić o dwóch rodzajach wykluczeń. Pierwsze to wykluczenie geograficzne. Pewne grupy społecz­ne w naszym kraju nie mają dostępu do podstawowych usług ze względu na miejsce, gdzie mieszkają. Drugie to jest związane z zamożnością. Pro­dukty bankowe czy oferty ubezpieczeń komercyjnych często celują w gru­pę bogatszych klientów. Połączenie dostępności Poczty Polskiej z zapew­nieniem dedykowanych produktów dla osób mniej zamożnych daje real­ną możliwość walki z wykluczeniami.

Jakub Kurasz

Co można zrobić, aby utrzymać ruch w placówkach, szczególnie ten zwią­zany z usługami listowymi?

Tomasz Dąbrowski

Z pewnymi trendami trudno jest walczyć. Zjawisko spadku korespon­dencji listowej ma charakter global­ny. Jako rynek możemy podejmować pewne kroki zapobiegające większym spadkom. Przygotowujemy naszych klientów do korzystania z rozwią­zań technologicznych. Chcemy zmie­nić podejście tych osób, które często mówią, że „muszą iść na pocztę”, na to, by odwiedzali oni nasze placówki z chęcią. Promujemy także czytelni­ctwo i inne usługi. Naszym kolejnym krokiem ma być uproszczenie Poczty Polskiej, zarówno w kontekście pro­duktów handlowych, jak i produk­tów finansowo-bankowych. Rozwija­my się także jako firma logistyczna.

Jakub Kurasz

Jak regulator może wspierać Pocztę Polską w czasach spadku przesy­łek listowych?

Karol Krzywicki

Grupa Poczty Polskiej działa bar­dzo prężnie, zwłaszcza jeśli cho­dzi o dynamiczny rynek przesyłek kurierskich. W ujęciu globalnym nie możemy postrzegać jej tylko i wyłącz­nie jako spółki dedykowanej realizo­waniu usług powszechnych. Rynek przesyłek kurierskich wymaga rozbu­dowanej sieci, zwłaszcza w tych regio­nach, gdzie nie znajdziemy dużych sklepów czy punktów odbioru paczek operatorów alternatywnych. Placów­ka pocztowa staje się wtedy jedynym miejscem, gdzie możemy nadać lub odebrać swoją przesyłkę, aby móc w pełni korzystać z oferty e-commer­ce. Poczta Polska jako spółka ogólnie dostępna dla wszystkich powinna także wspomagać osoby starsze, co jest niezwykle ważne z punktu widze­nia kraju ze starzejącym się społe­czeństwem. Uważam, że rolą UKE jest wspieranie wszystkich inicjatyw społecznych pocztowców.

Jakub Kurasz

Rozumiem, że to właśnie w dostęp­ności widzą Państwo szansę na zwiększanie dochodów. Czy jest zatem możliwość, że spadki wyni­kające z mniejszego zapotrzebo­wania na usługi listowe będzie­cie mogli nadgonić w innych usługach, na przykład ze sprze­daży ubezpieczeń?

Stanisław Sokołowski

Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych jest coraz bardziej zna­czącym członkiem całej grupy Pocz­ty Polskiej. Nasza oferta z większym naciskiem jest skierowana do śro­dowisk wsi i mniejszych miast. Jed­nym z głównych problemów naszej wsi jest zapewnienie jej mieszkań­com stabilności finansowej, jest tam również bardzo niska świado­mość ubezpieczeniowa. Pomimo że ubezpieczenia upraw i zwierząt są pokrywane w 65 proc. z rządowych dotacji, to odsetek pokrycia ubez­pieczeniowego wszystkich upraw w naszym kraju jest stosunkowo niski. Na wsiach występuje także utrudniony dostęp do usług komer­cyjnych. Przykładem jest tegorocz­na susza. Nasze towarzystwo zapew­niło aż 90 proc. polis. Inwestujemy w rozwój tego segmentu, oferuje­my ubezpieczenia komunikacyjne i pakietowe. Planujemy także uru­chomienie świadczeń dla mikro­przedsiębiorców. Uwzględnienie rozwoju technologicznego, który pozwala na mobilną sprzedaż pakie­tów przez listonoszy, pozwoli nam na dotarcie praktycznie do każdego gospodarstwa. W najbliższych pię­ciu latach przewidujemy pięciokrot­ny wzrost przychodów, szacowany na poziomie 1 mld zł. Jesteśmy tak­że ubezpieczycielem dla pół miliona dzieci z obszarów wiejskich.

Robert Kuraszkiewicz

Trudno powiedzieć wprost, czy usłu­gi finansowe w pełni wypełnią spada­jące przychody z usług tradycyjnych, które są obecnie fundamentalnym dochodem Poczty Polskiej. Nasza stra­tegia zmierza w kierunku, aby moż­liwie jak najlepiej wykorzystywać synergię pomiędzy usługami ban­kowymi a powszechną dostępnością naszych placówek. Jako Bank Pocz­towy wprowadziliśmy szereg usług, które wykazują spory potencjał i dają realne możliwości zwiększenia przy­chodów. Są to na przykład wpłaty eks­presowe czy gwarancja zaksięgowa­nia pieniędzy w czasie 15 minut od zlecenia usługi. Zaczęliśmy wdrażać budowę specjalistycznych placówek usług finansowo-cyfrowych. Doce­lowo ma być ok. 800 punktów, gdzie możliwa będzie bardziej zaawanso­wana obsługa klienta, chociażby przy sprzedaży funduszy inwestycyjnych czy przy udzielaniu kredytu. Prost­sze usługi będą dostępne w okien­kach placówek pocztowych.

Jakub Kurasz

Czy polski rząd może zrobić coś jesz­cze, aby jak najskuteczniej wykorzy­stać istnienie tak wielu placówek pocz­towych w kraju?

Michał Mazur

Na pewno widać kilka takich obszarów działań, głównie w opar­ciu o praktykę międzynarodową. Jedną z tych kwestii jest pokry­cie dodatkowych kosztów, które nie wynikają z normalnej dzia­łalności Poczty Polskiej. Wiele państw wykorzystuje sieci pocz­towe do innych celów, takich jak na przykład dystrybucja prasy w obszary wiejskie. Innym pomy­słem jest możliwość zrealizowa­nia w placówkach pocztowych usług administracyjnych różne­go szczebla, takich jak np. wyra­bianie praw jazdy.

Karol Krzywicki

Jako UKE jesteśmy zaangażowani w strumień prac nad wspomniany­mi już e-doręczeniami. Admini­stracja rządowa pozostaje obecnie jednym z największych klientów Poczty Polskiej w zakresie doręczeń przesyłek listowych. Pracujemy nad tym, aby umożliwić Polakom nadawanie i odbieranie przesyłek administracyjnych poprzez bez­pieczne skrzynki elektroniczne, nie blokując przy tym tradycyj­nych kanałów doręczeń.

PARTNER MERYTORYCZNY DEBATY

Logotyp Poczta Polska

i

Autor: Materiały Prasowe/ Materiały prasowe

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki