Wiosenna ramówka TVP

i

Autor: Marcin Wziontek Jacek Kurski

Straty Telewizji Polskiej sięgają setek milionów. Tylko za zeszły rok TVP jest 177 mln zł na minusie

2017-08-17 14:43

Niskie wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, mniejsze wpływy z reklam, niedoszacowanie kosztów, odprawy dla byłego zarządu – to mają być przyczyny zadłużenia telewizji publicznej. 177 mln złotych straty w zeszłym roku – tyle dokładnie na minusie za 2016 rok jest Telewizja Polska. Jednocześnie jej koszty wzrosły o 8,2 mln złotych, a wpływy zmalały aż o 6,8 proc. To wszystko nie wygląda optymistycznie, szczególnie w obliczu pożyczki, którą spółka niedawno zaciągnęła.

Zła kondycja finansowa TVP nie jest tajemnicą już od dawna. Dotąd mówiło się o ok. 180 mln złotych długu za zeszły rok. Niewiele się pomylono w szacunkach – dokładnie 177 mln złotych straty zanotowała spółka, będąca publicznym nadawcą.
Jak informowaliśmy jako pierwsi jakiś czas temu, w związku ze stratami, TVP była zmuszona wziąć pożyczkę na zasadach rynkowych, aby „odbić się od dna". Dowiedzieliśmy się wtedy z Ministerstwa Kultury, że umowa pomiędzy Skarbem Państwa a Telewizją Polską S.A. została zawarta 21 lipca b.r. na mocy której Skarb Państwa reprezentowany przez Prezesa Rady Ministrów udzielił spółce pożyczki w wysokości 800 mln złotych. Środki z Funduszu Reprywatyzacji będą wypłacana w ratach, a podmiotem odpowiedzialnym za umowę jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (Departament Skarbu Państwa).

Pieniądze mają być wypłacane w transzach, wraz z realizacją konkretnych zadań i mają zostać przeznaczone na wydatki programowe, rozwojowe, technologiczne (połowa sumy – tj. 400 mln złotych), związane z promocją telewizji w kanałach online.

Zobacz także: NASZ NEWS: To już potwierdzone. Telewizja Polska otrzymała 800 mln zł pożyczki


Jaka jest obecna sytuacja finansowa TVP? 176,7 mln złotych strat netto w ubiegłym roku, wzrost kosztów o 8,2 mln złotych, spadek wpływów o 6,8 proc. - do 1,47 mld zł. Koszty operacyjne wzrosły o 8,2 proc., tj. do 1,65 mln zł. W 2016 roku zanotowano 872 mln zł z wpływów reklamowych, co stanowi spadek o 5,4 proc. w porównaniu do 2015 roku, 365,5 mln zł z abonamentu (spadek o 9,6 proc.). Wpływy z reklam zmalały natomiast o 5,3 proc. (do 753,8 mln zł), ze sponsoringu – o 6,2 proc. (do 118,5 mln zł).

Przeczytaj również: Kurski i Stanecki nie są już pracownikami TVP. Kierują telewizją w oparciu o kontrakty menadżerskie


Straty poniosły także oddziały terenowe: łącznie 14,82 mln zł brutto (w 2015 roku 3,71 mln zł brutto zysku).
Przychody wzrosły jedynie ze sprzedaży programów - o 0,1 proc. (do 90,7 mln zł), ze sprzedaży licencji - o 6,1 proc. (do 57,5 mln zł), a z konkursów i loterii - o 45,3 proc. do (4,26 mln zł).

Polecamy: Spowiedź Staneckiego. Wiceprezes TVP szczerze o finansach telewizji publicznej [WYWIAD]

Warto: Rząd chce ujawnić wysokość podatków, które płacą największe firmy w Polsce

 

Źródło: /Super Biznes / Press /wirtualnemedia.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze