W obliczu zbliżających się Mistrzostw Świata w Rosji, piłka nożna stała się niezwykle opłacalną przynętą dla cyberprzestępców, którzy wykorzystują popularność mundialu do przeprowadzania ataków phishingowych oraz rozsyłania szkodliwego spamu. Jak informują eksperci z ESET, w ostatnim czasie odkryli oni wiele wiadomości spamowych dotyczących MŚ, które oparte są na rzekomej wygranej w loterii, gwarantującej wejście na turniej.
Gratulacje, (NIE) wygrałeś wejścia na Mundial!
Jak wskazuje Kamil Sadkowski, analityk zagrożeń z ESET, jedna z wykrytych przez badaczy bezpieczeństwa kampanii spamowych polega na poinformowaniu użytkownika o wygranym bilecie. Aby móc ubiegać się o wejście na trybuny, należy skontaktować się z organizatorem loterii, klikając w link lub otwierając spreparowany dokument w formacie .pdf lub .doc. Następnie podać swoje dane kontaktowe i uiścić stosowną opłatę, umożliwiającą odbiór nagrody. Kolejna fałszywa kampania spamowa imituje działania partnera FIFA World Cup – firmy VISA i jest skierowana do brazylijskich fanów piłki nożnej. W fałszywej wiadomości e-mail znajduje się informacja o sfinansowaniu podróży dla dwóch kibiców na Mistrzostwa. Aby odebrać rzekomy prezent, wystarczy zarejestrować się na fałszywej stronie i dokonać drobnego zakupu.
Kamil Sadkowski z ESET, aby uniknąć internetowych pułapek, należy zweryfikować adres e-mail nadawcy, sprawdzić wiadomość pod kątem poprawności językowej, nie klikać w nieznane linki oraz nie otwierać dołączonych załączników. Należy również zadbać o ochronę komputera w postaci zaktualizowanego do najnowszej wersji programu antywirusowego wyposażonego w funkcję anti-phishingu.
Jak zauważa Miguel Ángel Mendoza, ekspert ds. bezpieczeństwa z ESET, pułapki zastawiane na kibiców dotyczą nie tylko loterii i niestandardowych promocji wykorzystujących branding oficjalnych partnerów, ale również sprzedaży fałszywych biletów meczowych, zawierających zainfekowane wiadomości lub linki kierujące do złośliwych stron. W rzeczywistości mogą być one bramą dla złośliwego oprogramowania lub innych zagrożeń, np. generujących przychody z wyświetlanych reklam.
Jak nie dać się nabrać?
Cyberprzestępcy, tworząc kampanie spamowe oraz phishingowe, zazwyczaj posługują się nazwami oficjalnych organizacji, wykorzystują ich logotypy oraz charakterystyczny branding. Znaczna część wysyłanych przez nich wiadomości ma wprowadzić odbiorców w stan euforii związanej z rzekomą wygraną lub otrzymaniem wyjątkowej nagrody. Jak radzi