Ile Polacy wydają na Walentynki

i

Autor: Shutterstock

Zobacz, jak obdarowują Polacy

2017-08-27 20:00

Polacy chętnie robią prezenty, jednak zwykle tylko od święta. Większość z nas przeznacza na nie do 100 zł – wynika z badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie firmy Wyjątkowy Prezent. Zobacz, z jakich okazji najczęściej wręczamy upominki oraz co i gdzie kupujemy.

Z badania SW Research wynika, że lubimy obdarowywać swoich bliskich prezentami – jedynie 2 proc. z nas nie ma tego w ogóle w zwyczaju. Najczęściej prezenty wręczane są partnerce/partnerowi (71 proc.) lub rodzicom (65 proc.). Ponad połowa badanych wręcza najczęściej prezenty dzieciom (55 proc.), a prawie co dziesiąty ankietowany robi prezenty sobie samemu. Ponad połowa Polaków wskazuje, że średnia kwota, którą wydają na prezent (dla siebie lub dla swoich bliskich) nie przekracza 100 zł. Częściej niż co trzeci ankietowany przeznacza na upominek od 101 do 200 zł. W celu zakupienia prezentu dla bliskich ponad 40 proc. respondentów wybiera sklepy internetowe, a co trzeci – sklepy stacjonarne w galeriach handlowych.

Prezenty bez okazji? Tak, ale rzadko
Najpopularniejszą okazją do wręczenia prezentu są dla Polaków urodziny – wskazuje na nie aż 86 proc. respondentów. Większość z nas kupuje upominki także w Święta Bożego Narodzenia (niemal 80 proc. badanych) oraz w dniu imienin (60 proc. ankietowanych). Upominki bez okazji wręcza 38 proc. badanych, jednak prawie połowa z tej grupy robi to tylko raz na kilka miesięcy. Prezentem bez okazji są zwykle kwiaty lub słodycze – pierwszą opcję wybierają najczęściej mężczyźni, a drugą kobiety. Słodycze i kwiaty to także najczęstszy wybór upominku z okazji takich jak: urodziny, imieniny, Wielkanoc czy rocznice, z kolei elektronika i gadżety to najbardziej popularny podarunek bożonarodzeniowy.

Bark nam spontaniczności
– Analizując wyniki badania dostrzegliśmy pewien paradoks. Z jednej strony cieszy nas, że dość spora liczba Polaków nie potrzebuje okazji, by podarować upominek swoim bliskim, a jeszcze bardziej satysfakcjonuje fakt, że ponad 60 proc. respondentów uważa, że prezent powinien przede wszystkim spełniać marzenia. Z drugiej strony, Polacy często ograniczają się przy wyborze upominków do tych sztampowych, które niekoniecznie spełniają marzenia bliskich. Jak widać, brakuje nam też spontaniczności – prezent bez okazji wręczamy jedynie raz na kilka miesięcy – mówi Michał Kaleta z firmy Wyjątkowy Prezent, oferującej upominki w formie przeżyć.

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem ankiety internetowej techniką RTS na zlecenie firmy Wyjątkowy Prezent przez SW Research w dniach 12-14 czerwca 2017. Analizą objęto grupę 1000 Polaków w wieku 15-55 lat.

Sprawdź także: Kupujesz prezenty w sieci? Dokładnie porównuj ceny, by nie przepłacać

Zobacz również: Jak zwrócić nietrafiony prezent?

Czytaj też: Twój prezent nie przyszedł na czas? UOKiK ci pomoże

Źródło: Wyjątkowy Prezent

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze