SuperBiz wiadomości Hotelowe gwiazdki - co naprawdę oznaczają? Sprawdź, za co płacisz

Hotelowe gwiazdki - co naprawdę oznaczają? Sprawdź, za co płacisz

24.07.2016, godz. 06:00
Hotel
Hotel foto: SHUTTERSTOCK

Standard hoteli określa się gwiazdkami. Im ich więcej, tym warunki lepsze, ale i cena za pobyt dużo wyższa. Zobacz, czym różnią się hotele oznaczone jedną, trzema czy pięcioma gwiazdkami.

Kategorie hoteli określa się gwiazdkami: od 1 do 5. Jednak warunki przyznawania gwiazdek zależą od kraju, w którym znajduje się dany hotel. W Polsce zasady kategoryzacji hoteli określa ustawa o usługach turystycznych i ministerialne rozporządzenia do niej. Zgodnie z ustawą hotelem można nazywać obiekt turystyczny oferujący noclegi, ale i szeroki zakres usług związanych z pobytem turystów. Hotel  musi mieć co najmniej 10 pokoi, w większości  jedno lub dwuoosobowych. W Polsce za kategoryzację hoteli (przyznawanie gwiazdek) odpowiadają marszałkowie województw i ich urzędy.

Kategorie hoteli w Polsce:

1 gwiazdka: część mieszkalna pokoju jednoosobowego ma minimum 8 mkw, dostępne są pokoje czteroosobowe i większe, dopuszczalne meble wielofunkcyjne – z wyjątkiem łóżek, możliwość oglądania tv w miejscu ogólnodostępnym, serwowanie śniadań, zmiana pościeli i ręczników co 3 dni -  jeśli goście sobie tego życzą, co najmniej co 4 pokój musi mieć łazienkę, ogólnodostępne węzły sanitarne

2 gwiazdki: obowiązkowe windy w obiekcie powyżej 4 kondygnacji,  część mieszkalna pokoju jednoosobowego ma inimum 9 mkw, dostępne są pokoje czteroosobowe i większe, dopuszczalne meble wielofunkcyjne - z wyjątkiem łóżek,  możliwość oglądania tv w miejscu ogólnodostępnym, serwowanie śniadań, zmiana pościeli i ręczników co 3 dni – jeśli goście sobie tego życzą, co najmniej połowa pokoi ma łazienki, ogólnodostępne węzły sanitarne

3 gwiazdki: obrotowe lub automatyczne drzwi wejściowe do obiektu, obowiązkowe windy w obiekcie powyżej 3 kondygnacji,  część mieszkalna pokoju jednoosobowego ma minimum 10 mkw, dostępne są pokoje trzyosobowe, jednolity komplet mebli, na każdego gościa czeka butelka wody, zestaw do czyszczenia obuwia i odzieży,  instalacja umożliwiająca odbiór tv,  ręcznik kąpielowy, serwowanie posiłków do pokoju przez co najmniej 18 godzin na dobę, sprzedaż kosmetyków,dostępna sala klubowa z telewizorem, restauracja – o ile nie ma takiego lokalu w odległości 0,5 km od obiektu, serwowanie śniadań, możliwość prania i prasowania odzieży gości, zmiana pościeli i ręczników co 3 dni -  jeśli goście sobie tego życzą, personel musi mieć uniformy, wszystkie pokoje mają łazienki

4 gwiazdki: obrotowe lub automatyczne drzwi wejściowe do obiektu, klimatyzacja w całym obiekcie, windy w co najmniej obiekcie dwukondygnacyjnym,  część mieszkalna pokoju jednoosobowego ma minimum 12 mkw, pokoje maksymalnie dwuosobowe, dostępne apartamenty (z salonem pow. co najmniej 25 mkw, sypialnią z łazienką, i przedpokojem), jednolity komplet mebli, w umeblowaniu nie może zabraknąć foteli wypoczynkowych i stolika, obowiązkowa jest lodówka lub minibar, na każdego gościa czeka butelka wody,  zestaw do czyszczenia obuwia i odzieży,  instalacja umożliwiająca odbiór tv, suszarka do włosów, ręcznik kąpielowy, istnieje możliwość zakupu ciepłych napojów całą dobę, serwowanie posiłków do pokoju przez co najmniej 18 godzin na dobę, obsługa bagażowa całą dobę, kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów, dostępna prasa codzienna, sprzedaż kosmetyków, dostępne SPA i restauracja, serwowanie śniadań, możliwość prania i prasowania odzieży gości, zmiana pościeli i ręczników każdego dnia – jeśli goście sobie tego życzą, personel musi mieć uniformy, wszystkie pokoje mają łazienki

5 gwiazdek: obrotowe lub automatyczne drzwi wejściowe do obiektu, klimatyzacja w całym obiekcie, windy nawet w niskich jednokondygnacyjnych obiektach (np. zjazd na poziom 0 do garażu podziemnego), część mieszkalna pokoju jednoosobowego ma minimum 14 mkw, pokoje maksymalnie dwuosobowe, dostępne apartamenty (z salonem pow. co najmniej 25 mkw, sypialnią z łazienką, i przedpokojem), jednolity komplet mebli, w umeblowaniu nie może zabraknąć foteli wypoczynkowych i stolika, musi być sejf, obowiązkowa jest lodówka lub minibar, na każdego gościa czeka butelka wody, w pokoju jest telefon, zestaw do czyszczenia obuwia i odzieży, instalacja umożliwiająca odbiór tv, waga osobowa, suszarka do włosów, płaszcz kąpielowy, ręcznik kąpielowy, możliwość zakupu ciepłych napojów całą dobę, serwowanie posiłków do pokoju przez co najmniej 18 godzin na dobę, obsługa bagażowa całą dobę, kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów, dostępna prasa codzienna, sprzedaż kosmetyków, SPA, restauracja, serwowanie śniadań, możliwość prania i prasowania odzieży gości, zmiana pościeli i ręczników każdego dnia – jeśli goście sobie tego życzą, personel musi mieć uniformy, wszystkie pokoje mają łazienki

Zobacz: Autostrady poczekają na budowę

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: