SuperBiz wiadomości Jak szkolić pracowników w małej firmie

Jak szkolić pracowników w małej firmie

28.05.2017, godz. 12:00
Fundusze Europejskie: Fundusze na szkolenia
foto: SHUTTERSTOCK

Pracodawcy dostrzegają korzyści płynące ze szkolenia pracowników i traktują je jako ważny element w rozwoju firmy. To coraz częściej stosowany sposób na to, aby podnieść kwalifikacje zatrudnionych, ale też zwiększyć ich motywację, lojalność i zaangażowanie. Warunkiem jest dobra organizacja szkolenia – dobór odpowiednich trenerów, programu dostosowanego do potrzeb firmy i osób w niej zatrudnionych oraz wybór właściwego miejsca i czasu.

Szkolenia to dla współczesnej firmy tak naprawdę konieczność. Pracodawcy, planując budżet firmy na rok, powinni przewidzieć wydatki związane z doszkoleniem swojego zespołu. Żeby jednak szkolenie przyniosło oczekiwane efekty, przede wszystkim trzeba zadbać o to, by prowadziły je osoby mające doświadczenie w tej dziedzinie. Poza tym, zanim zabierzemy się za organizację szkolenia, powinniśmy określić:
* cel i zakres tematyczny szkolenia – program musi być dostosowany do potrzeb uczestników
* miejsce szkolenia – w siedzibie firmy czy wyjazdowe, dostosowane do liczby uczestników
* termin - trzeba tak ustalić datę szkolenia tak, by nie dezorganizowało ono pracy
* czas trwania – kilkugodzinne, całodniowe lub kilkudniowe
* metody szkolenia.
* kryteria doboru i liczbę uczestników – w zależności od charakteru szkolenia
* budżet przeznaczony na szkolenie – koszty wynajęcia sali, poczęstunku podczas spotkania, dojazdu, opłacenia prowadzących szkolenie, opracowanie materiałów dydaktycznych.
Szkolenia pracowników można przeprowadzić samodzielnie (mogą być prowadzone przez osoby z firmy - przełożonych, specjalistów w danej dziedzinie, pracowników działów szkoleń itp.) lub zlecić ich organizację wynajętej firmie zewnętrznej. Samo szkolenia może odbywać się na stanowisku pracy bądź poza nim.

Szkolenia w siedzibie firmy
Krótkie i bardzo związane z bieżącą działalnością przedsiębiorstwa szkolenia możemy zorganizować na miejscu, w siedzibie firmy. Do największych zalet tego rodzaju szkoleń zalicza się przekazywanie wiedzy praktycznej dostosowanej do specyfiki firmy - osoba, która uczy się nowych rzeczy, może je w tym samym czasie zastosować je w praktyce – np. wypróbować zdobyte umiejętności na swoim stanowisku pracy. Tą metodą można najbardziej efektywnie nauczyć na przykład używania nowych programów komputerowych - instruktor pomaga uczestnikowi szkolenia w pracy, pokazując, jak za pomocą nowego programu wykonywać różne operacje. Żeby jednak takie szkolenia przyniosły oczekiwane efekty, musimy też zadbać nie tylko o to, by prowadziły je osoby kompetentne i mające doświadczenie w danej dziedzinie, ale też umiejące przekazać swoją wiedzę uczestnikom.
Plusem szkoleń wewnętrznych jest też to, że dotyczą tylko danej firmy i skupiają się wyłącznie na jej problemach i potrzebach, a organizator ma wpływ na program szkolenia w trakcie jego opracowywania Szkolenia wewnętrzne są też bardzo motywujące, zarówno dla prowadzących, jak i dla uczestników.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że takie szkolenia są po prostu tanie. Organizując szkolenia w siedzibie firmy tniemy koszty (np. podróży), możemy wykorzystać własnych pracowników, nie musimy wynajmować sali, korzystamy z własnych urządzeń biurowych. Możemy też pozwolić sobie na większą elastyczność – wybrać i dowolnie przełożyć termin czy przerwać szkolenie w razie nagłego kryzysu w firmie.

Szkolenia zewnętrzne
Nie wszystkie firmy dysponują odpowiednimi pomieszczeniami, by zorganizować szkolenie na miejscu. Coraz popularniejsze są obecnie szkolenia wyjazdowe organizowane i prowadzone przez różnego rodzaju firmy szkoleniowe. Są to najczęściej konkretne szkolenia na zamówienie pracodawcy, a odbywają poza jego siedzibą, w ośrodkach szkoleniowych pod okiem specjalistów z danej dziedziny i wykwalifikowanych trenerów.

Wybór miejsca na szkolenie zależy od jego charakteru – programu, liczby uczestników, czasu trwania. W trakcie szkoleń można np. prezentować nowości technologiczne, uczyć obsługi nowego sprzętu firmowego, przedstawiać nowe procedury czy zmiany organizacyjne wprowadzane w firmie. Jeśli zależy nam, by szkolenie miało indywidualny charakter i było dopasowane do określonego produktu lub usługi, który oferujemy, warto zorganizować je w formie zamkniętej - tylko dla swoich pracowników Jeśli ma być przeznaczone dla 2-3 pracowników, możemy wysłać ich na szkolenie otwarte związane z obszarem, w którym mają podnosić swoje kompetencje.
Coraz częściej pracodawcy decydują się na wynajęcie ośrodków szkoleniowych czy miejsc w hotelach z zapleczem konferencyjnym, które dysponują salami odpowiednio wyposażonymi w nowoczesne urządzenia. Uczestnicy takich szkoleń mają zwykle zapewniony nocleg oraz pełne wyżywienie, a ponadto mogą spodziewać się, że program będzie wzbogacony dodatkowymi atrakcjami, które pomogą im lepiej się poznać i zintegrować. Często w trakcie takich spotkań dochodzi do prawdziwej „burzy mózgów", a pracownicy z dala od firmy potrafią wykazać się większą kreatywnością.

Szkolenia on line
Zdecydowana większość szkoleń dla pracowników odbywa się w formie warsztatów lub wykładów prowadzonych bezpośrednio przez trenera czy prowadzącego szkolenie. Wraz z rozwojem internetu coraz popularniejsze stają się szkolenia on-line. Ten rodzaj szkoleń ma wiele plusów. Przede wszystkim są dużo tańsze. Pracownicy mogą brać w nich udział w miejscu pracy – np. w sali konferencyjnej w firmie. Nie musimy płacić za noclegi, wyżywienie i koszty dojazdu pracowników na miejsce szkolenia. Program szkolenia można łatwo dostosować do potrzeb naszej firmy, a kurs nagrać i ponownie później odtworzyć wykorzystując, jako materiał szkoleniowy. To dobra alternatywa, szczególnie, gdy zależy nam, by pracownicy szybko podszkolili się w wybranym temacie i określonym przez nas czasie.

Jak zorganizować dobre szkolenie ?

1. Wybieramy kilka firm szkoleniowych i wysyłamy pytania mailem o ich ofertę.
2. W mailu podajemy podstawowe informacje – o liczbie uczestników, ich stanowiskach, terminie i czasie trwania szkolenia oraz o preferowanej lokalizacji i tematach, których ma dotyczyć szkolenie. Prosimy o listę klientów, ewentualne referencje i rekomendacje.
3.Przyglądamy się zaproponowanej przez firmę szkoleniową ofercie.
Zwracamy uwagę na metodologię szkolenia oraz doświadczenie ( trenerskie, jak i ogólne biznesowe) i kompetencje prowadzącego szkolenie. To, kto i w jaki sposób będzie szkolił naszych pracowników może mieć kluczowy wpływ na efekty szkolenia. Sprawdzamy też, czy program szkolenia jest zgodny z naszymi wstępnymi oczekiwaniami, jakie są proporcje pomiędzy zajęciami teoretycznymi a praktycznymi ukierunkowanymi na osiągnięcie wymiernych rezultatów.
4. Kontaktujemy się się z 2-3 wybranymi firmami (osobiście lub telefonicznie), żeby
uzyskać konkretne odpowiedzi na bardziej szczegółowe pytania i ocenić, na ile firma skłonna jest do negocjacji cenowych.
5. Zastanawiamy się przez kilka dni nad ostateczną decyzją. Sprawdzamy opinie o firmie w Internecie, weryfikujemy referencje, a przed podpisaniem umowy, dokładnie ją czytamy.

autor: Ewa Jabłońska zobacz inne artykuły tego autora
Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: