SuperBiz wiadomości W Polsce jeździ włoskie Pendolino. A polskie pociągi podbijają Włochy!

W Polsce jeździ włoskie Pendolino. A polskie pociągi podbijają Włochy!

20.05.2016, godz. 16:08
Pociąg Vulcano
Pociąg Vulcano foto: Wikimedia Commons

Po polskich torach od dwóch lat jeżdżą włoskie pociągi Pendolino. Ich zakup swego czasu wzbudzał wiele kontrowersji, bo w Polsce też produkujemy pociągi znakomitej jakości. Najlepszym na to dowodem jest skład Vulcano, który buduje polska firma Newag. Pierwsze pociągi Vulcano już wkrótce wyjadą na sycylijskie szyny.

Newag zbudował pociąg Vulcano specjalnie dla włoskiego przewoźnika Ferrovia Circumetnea (FCE), który jest operatorem Pociągu Etneńskiego. Co to takiego? To linia kolejowa, która funkcjonuje na Sycylii już od 1895 r. Jest zarówno linią turystyczną, jak i pomaga mieszkańcom regionu dojechać do szkoły czy pracy. Przed dziesięciu laty, w związku z modernizacją linii, podjęto też decyzję o wymianie taboru kolejowego. Cały proces bardzo się jednak przeciągnął, bo firma, która wygrała przetarg na dostawę pociągów, zbankrutowała. Otworzyło to nowe możliwości przed Newagiem.

ZOBACZ TEŻ: URSUS podbija Afrykę. Nie uwierzysz, że to polska reklama! - WIDEO

Trzy lata temu polska firma podpisała z włoskim przewoźnikiem umowę opiewającą na prawie 15 mln euro (ok. 60 mln zł) na dostarczenie czterech pociągów. Jest też możliwość rozszerzenia dostawy o kolejnych sześć składów. Włosi nie kryją zachwytu polskim pociągiem Vulcano, nazwanym tak w związku z tym, że będzie się poruszał na terenach w pobliżu wulkanu Etna. Składy musiały być nie tylko piękne i wytrzymałe, ale i mieć rozstaw kół dopasowany do wąskich torów na linii Pociągu Etneńskiego.

ZOBACZ TEŻ: Polskie wozy strażackie podbijają świat! [ZDJĘCIA]

Trzy z zamówionych pociągów są już na Sycylii od grudnia zeszłego roku, jeden skład dojedzie tam wkrótce. W ciągu tygodnia maszyny przewiozą pierwszych pasażerów. Półroczna zwłoka między dostawą a oficjalnym włączeniem do użytku Vulcano wynika z tego, że we Włoszech, zanim skład zostanie dopuszczony do użytku, musi przejeachać 3 tys. km. Warto zaznaczyć, że Newag nie spoczywa na laurach i ma już kolejny kontrakt na dostawę 10 składów do miasta Bari. Firma zarobi na tym aż 263 mln zł.

Źródło: biznes.onet.pl

autor: Piotr Osiński zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: