Pasjonaci prawdziwej czekolady
Manufaktura Czekolady Chocolate Story to polska firma i jedna z niewielu na świecie, w której czekoladę wyrabia się bezpośrednio od ziaren kakaowca aż do tabliczki. Powstała z inicjatywy dwójki informatyków – Krzysztofa Stypułkowskiego i Tomasza Sienkiewicza, którzy zdecydowali się rzucić pracę w korporacji i stworzyć pierwszą w Polsce manufakturę czekolady. W 2017 roku jako współwłaściciel i członek zarządu dołączył do nich Marcin Parzyszek, doświadczony manager z 20-letnim stażem pracy na rynku słodyczy. Przez ponad 11 lat działalności manufaktury, powiększył się nie tylko jej zespół, ale wzrosło również zainteresowanie rzemieślniczymi wyrobami. Najlepszym tego dowodem są przychody spółki, które w 2019 roku wynosiły 5,8 mln zł netto, a rok wcześniej blisko 4,4 mln netto. Na przestrzeni ostatnich lat rośnie również zysk spółki netto, który w 2017 wyniósł 151 000 zł, rok później 332 000 zł, a w 2019 r. osiągnął wartość 349 000 zł. Ubiegły rok spółka zakończyła z wynikiem EBITDA na poziomie 673 136,56 zł, wobec 515 837,28 zł w roku 2018.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wysyłka żywności kurierem. To musisz wiedzieć przed zbliżającymi się Świętami
W poszukiwaniu pysznych, wegańskich słodkości
Dobra kondycja Manufaktury Czekolady Chocolate Story, obserwacja trendów żywieniowych, a przede wszystkich zdobywane przez lata doświadczenie i znajomość rynku, skłoniły firmę do podjęcia wyzwania – wprowadzenia na rynek wegańskiej czekolady produkowanej jedynie z ekologicznych składników, która będzie miała krótki, czysty skład. Dodatkowo, w trosce o środowisko, produkty pod szyldem nowej spółki Las Vegan’s będą sprzedawane w opakowaniach wykonanych z ekologicznego papieru, który w pełni podlega kompostowaniu w warunkach domowych. Będzie to pierwsza marka, w której tradycyjne sreberko i folia zostaną zastąpione papierowymi opakowaniami. Wegańskie słodkości będą wprowadzane na rynek etapami, a pierwsze z nich pojawią się już w 2021 roku.
– W pierwszym etapie produkcji planujemy wdrożenie czterech linii produktowych. Na początek tabliczki, m.in. czekolada ciemna i czekolady z roślinnych zamienników mleka z dodatkami malin i pomarańczy, w kartonowych kopertach wykonanych z surowca wytwarzanego z udziałem makulatury. Drugą linią będą owoce, orzechy, migdały i ziarno kakao w czekoladzie. Trzecia i czwarta, najważniejsze dla nas linie, to tabliczki i batony zapakowane maszynowo w innowacyjny materiał opakowaniowy wykonany z papieru z certyfikatem kompostowalności. Zakładamy, że cała linia produktowa gotowa będzie w drugiej połowie 2021 roku – mówi Marcin Parzyszek, prezes Las Vegan’s SA i członek zarządu Manufaktury Czekolady Chocolate Story. – W trzecim kwartale przyszłego roku planujemy również rozpoczęcie sprzedaży produktów Las Vegan’s, korzystając z istniejącej już sieci dystrybucji manufaktury, obecnej na rynku polskim i wielu rynkach zagranicznych – dodaje Marcin Parzyszek.
Crowdfunding na rozwój etycznego biznesu
Do współtworzenia marki Las Vegan’s mogą dołączyć nowi akcjonariusze. 24 listopada br. ruszyła oferta akcji spółki promowana przez kampanię crowdfundingową na platformie Crowdway.pl. W ramach finansowania społecznościowego (crowdinvestingu) spółka z wegańskimi słodkościami chce pozyskać blisko 1 mln zł na wdrożenie i promocję marki Las Vegan’s, poszerzenie oferty czekolad i produktów wegańskich oraz wprowadzenie kolejnych rozwiązań ekologicznych w zakresie pakowania.
– Środki zebrane w ramach kampanii crowdfundingu inwestycyjnego przeznaczymy w ponad 50% na zakup maszyn pakujących. 30% zagospodarujemy na promocję i marketing, a 3% na dopracowanie receptur wegańskich czekolad i produktów. Docelowo każdy produkt pod szyldem Las Vegan’s zostanie poddany automatycznemu pakowaniu w ekologiczny papier i zostanie oznaczony certyfikatem BIO. Na wdrożenie certyfikacji przeznaczymy 5%, z kolei zakup opakowań to 10% uzyskanego budżetu – informuje Tomasz Sienkiewicz, członek rady nadzorczej Las Vegan’s SA i współzałożyciel Manufaktury Czekolady Chocolate Story.
Biznes z potencjałem
Po trzech latach będzie możliwe wyjście z inwestycji poprzez odsprzedaż akcji Manufakturze Czekolady Chocolate Story, po cenie uwzględniającej zwrot z inwestycji na poziomie 8 proc. rocznie.
– Nasz trzyletni plan wdrożenia nowej marki zakłada obrót wynoszący 1,5 mln złotych pod koniec 2023 roku, przy marży EBITDA na poziomie 15 proc. W tym czasie zakładamy powstanie nowej linii produkcyjnej opakowań ekologicznych, uzyskanie certyfikacji opakowań BIO, a także budowę dystrybucji produktów Las Vegan’s w Polsce i na świecie – zapowiada Marcin Parzyszek.
Jak podkreślają twórcy Las Vegan’s, jest to biznes z potencjałem. – Rynek czekolady wciąż rośnie. Jednocześnie zaledwie 5 proc. wszystkich nowych słodyczy, które pojawiły się na rynku między 2015 a 2019 rokiem, to produkty wegańskie. Czas wypełnić lukę na rozwijającym się rynku słodyczy i produktów wegańskich, wprowadzając pyszną czekoladę opartą na rzemieślniczej produkcji – mówi Krzysztof Stypułkowski.