Za dobra luksusowe uznaje się takie, na które dużą część swoich dochodów przeznaczają ludzie bogaci. Produkty takie są dość kosztowne, wyróżniają się wysoką jakością i elegancją.
Przeczytaj: Pilot wycieczek - jeden z naszych "45 pomysłów na biznes"
Okazuje się, że na rynku polskim takich produktów nie brakuje i co ważne cieszą się one dużym zainteresowaniem klientów.
Z najnowszego raportu KPMG (międzynarodowa sieć firm audytorsko-doradczych) „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” wynika, że wartość rynku dóbr luksusowych w 2015 roku osiągnęła poziom 14,3 mld zł. W ciągu roku wartość ta wzrosła o 1 proc.
A będzie jeszcze lepiej. Według szacunków KPMG do 2018 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce ma wzrosnąć aż o 17 proc., osiągając tym samym pułap niemal 17 mld zł.
Luksusowe hotele i zegarki
Jak to możliwe? Na taką zjawiskową poprawę sytuacji wpływ ma mieć m.in. dynamiczny rozwój usług hotelarskich oraz luksusowych SPA. Tutaj tempo wzrostu szacowane jest na 11 proc. rocznie.
W najbliższej przyszłości aż o 6 proc. rocznie ma wzrosnąć wartość rynku luksusowych jachtów, zegarków i biżuterii.
Rynek dla bogaczy
Nie ma co się dziwić, że dobra luksusowe w Polsce rozwijają się jak mało co. Powód? Może wiele osób to zdziwić, ale mamy coraz więcej obywateli statystycznie uznanych za zamożnych. Według badaczy z KPMG, w tym roku po raz pierwszy ponad 1 mln osób będzie zarabiać miesięcznie co najmniej 7,1 tys. zł i więcej, zatem będzie je stać na rozmaite produkty z najwyższej półki.
W roku poprzednim takich osób było 969 tys. W sumie ich łączny dochód netto wyniósł 155 mld zł. A będzie on jeszcze większy. Na 2018 rok pula ta ma urosnąć do 209 mld zł.
Made in Poland
Co bardzo ważne, osoby zamożne chętnie sięgają na zakupach po produkty naszych rodzimych marek. Aż 60 proc. bogatych respondentów przyznało, że oznaczenie „Made in Poland” zachęca ich do zakupów. Raptem 6 proc. zamożnych Polaków, którzy wzięli udział w badaniu KMPG uznało, że informacja na etykiecie, że produkt pochodzi z Polski, zniechęca do zakupów.
Jak jest popyt, to jest podaż. Zatem firm produkujących rzeczy i usługi z najwyższej półki systematycznie u nas przybywa.
20 wiodących polskich marek segmentu premium i luskus wyróżnionych w raporcie KMPG:
Apart (biżuteria)
Belvedere Vodka (alkohol)
Hotel Bristol (usługi hotelarskie)
Chopin (alkohol)
Delphia Yachts (jachty)
Dr Irena Eris (kosmetyki)
Dr Irena Eris (hotele)
Emanuel Berg (odzież)
Galeon (jachty, łodzie motorowe)
Kazar (obuwie)
Kler (meble skórzane)
La Mania (odzież)
Likus Hotele Restauracje (usługi hotelarskie i restauracyjne)
OCHNIK (galanteria skórzana)
Sunreef (jachty)
Vistula (odzież)
W.KRUK (biżuteria)
WITTCHEN (galanteria skórzana)
Wyborowa/Wyborowa Exquisite (alkohol)
YES (biżuteria)