Finanse Polaków

i

Autor: mat. prasowe Finanse Polaków

Jednolity Plik Kontrolny dla mikroprzedsiębiorców. Resort przypomina o ważnym terminie

2018-02-05 14:50

Od 1 stycznia 2018 roku ewidencję na potrzeby VAT, również te prowadzone do tej pory w wersji papierowej – trzeba prowadzić wyłącznie w wersji elektronicznej i przesyłać jako JKP_VAT do Ministerstwa Finansów. Resort przypomina, że przesłanie dokumentacji za styczeń musi nastąpić do 26 lutego.

JPK_VAT, czyli Jednolity Plik Kontrolny to postać elektroniczna ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych; zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres. Przesyła się go obecnie wyłącznie w wersji elektronicznej, a taki obowiązek mają wszyscy przedsiębiorcy zarejestrowani jako przedsiębiorcy VAT czynni. Ważne również, aby dane wykazywane w JPK_VAT zgadzały się z danymi ujętymi w deklaracji VAT.

Sprawdź także: Jednolity Plik Kontrolny VAT (JPK_VAT) w pytaniach i odpowiedziach

Od 1 stycznia 2018 roku ta zasada obejmuje także mikroprzedsiębiorców - firmy zatrudniające do 10 osób i osiągające do 2 mln euro obrotów, które składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, a także jednoosobowe działalności gospodarcze. Pierwszy Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT za styczeń muszą złożyć oni do 26 lutego br. Co do zasady natomiast dane o ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, w postaci pliku JPK muszą trafić do skarbówki nie później niż 25. dnia każdego miesiąca.

Z tej okazji Ministerstwo Finansów udostępniło darmową aplikację do tworzenia i wysyłki pliku – e-mikrofirma. - To jedno z najlepszych narzędzi uszczelniających system podatkowy. To jest ewidencja zakupów i sprzedaży ewidencji VAT dla wszystkich przedsiębiorców. Służy to zarówno organom administracji skarbowej - ma przeciwdziałać działalności wszystkich tych, którzy chcą szkodzić państwu, jak i przedsiębiorcom. Poprzez objęcie tym obowiązkiem wszystkich płatników VAT oszuści nie będą mieli miejsca na działalność gospodarczą. To bardzo duże wyzwanie, więc aplujemy do wszystkich przedsiębiorców, aby nie czekali na ostateczną datę 26 lutego, ale by już teraz składali JPK_VAT - powiedział Marian Banaś, wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej.

- To kolejny krok administracji w stronę e-administracji i to jeden z takich procederów, który jest całkowicie zinfromatyzowany. Od kilku tygodni pracujemy bardzo intensywnie, aby ta operacja przebiegła sprawnie. Mamy nadzieję, że nikt, kto będzie musiał wypełnić ten obowiązek nie będzie miał z tym żadnego problemu - stwierdził wiceminister cyfryzacji, Marek Zagórski.

Zobacz również: Jednolity Plik Kontrolny dla firm już od 1 lipca

Jak skorzystać?

Aby utworzyć, podpisać i przesłać JPK_VAT można skorzystać z bezpłatnego narzędzia Klient JPK 2.0, bezpłatnej aplikacji e-mikrofirma; programu księgowego lub jednej z aplikacji online. Oprócz tego resort uruchomił także infolinię dla przedsiębiorców, która dedykowana będzie specjalnie dla zainteresowanych sprawą JPK.

Przypomniano także, że nie warto korzystać z płatnych narzędzi oraz usług biur rachunkowych, by prawidłowo złożyć JPK. Resort przygotował filmiki instruktażowe, które w łatwy sposób objaśnią, jak skorzystać z rozwiązania.

Do wysłania pliku JPK_VAT konieczna jest jego autoryzacja (uwierzytelnienie). Służy do tego jeden z dwóch podpisów elektronicznych: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz Profil Zaufany eGO, który można w bardzo prosty sposób założyć w każdym urzędzie lub przez Internet. Profil Zaufany można założyć przez Internet na dwa sposoby – za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym. - W ramach tego procesu oferujemy przedsiębiorcom na razie możliwość, później to będzie obowiązek podpisywania JPK_VAT podpisem kwalifikowanym i Profilem Zaufanym. Zachęcamy przedsiębiorców, aby profil Zaufany już sobie założyli. To proste i łatwe narzędzie - przypomniał wiceminister cyfryzacji, Marek Zagórski.

Dodatkowo, aby zapewnić płynny proces przesyłania JPK_VAT, Ministerstwo Finansów zdecydowało o czasowym uruchomieniu możliwości uwierzytelniania pliku tzw. danymi autoryzującymi.

Przeczytaj: Ważne zmiany dla małych firm. Od stycznia 2018 muszą wysyłać JPK

Informacje w zakresie zakładania Profilu Zaufanego będzie można uzyskać na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej. Infolinia czynna będzie także w soboty 17 i 24 lutego (w godzinach od 9 do 13). Aplikacja e-mikrofirma, a także formularz JPK_VAT i aplikacja KLIENT JPK 2.0 oraz informacje, jak utworzyć i wysłać JPK_VAT, są dostępne na stronie jpk.mf.gov.pl. Ministerstwo finansów zapowiedziało, że spodziewa się 1,6 mln plików przesłanych do 26 lutego.

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze