W obecnej sytuacji loty odwoływane są głównie z powodu pandemii COVID-19. Z tego względu, odszkodowanie na podstawie unijnych regulacji – Rozporządzenia (WE) 261/2004 – nie przysługuje, ponieważ pandemia uznawana jest za okoliczność nadzwyczajną, która wyłącza odpowiedzialność przewoźnika od wypłaty rekompensaty w wysokości 250, 400 lub 600 euro za odwołany lub opóźniony lot. To jednak nie jest równoznaczne z utratą wszystkich praw przez pasażera.
ZOBACZ TAKŻE: Bezpieczna bankowość elektroniczna. Akcja „Stop oszustom w internecie”
- W dniu 18 marca br. Komisja Europejska wydała oświadczenie, które stanowi o tym, jakie prawa pasażera powinny być przez przewoźników respektowane oraz jakie świadczenia powinny być spełnione w związku z masowym odwoływaniem lotów wskutek wystąpienia pandemii COVID-19. Takim świadczeniem jest m.in. zwrot pełnej ceny za zakupiony bilet lotniczy – komentuje adwokat GIVT, Kamila Szczygieł.
Linie lotnicze, zgodnie z przepisami i niezależnie od przyczyny odwołania lotu, mają obowiązek poinformować pasażera o formach rekompensaty, które mu przysługują, a pasażer wówczas zobowiązany jest do wyboru jednej z nich. Przede wszystkim, pasażer ma prawo do wyboru pomiędzy:
· zwrotem pełnej ceny biletu w terminie 7 dni za część lub części nieodbytej podróży oraz za cześć lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi,
· zmianą planu podróży na porównywalnych warunkach do miejsca docelowego w terminie dogodnym dla pasażera lub w najwcześniejszym możliwym terminie,
· lub przyjęciem vouchera od linii lotniczej do wykorzystania na realizację lotu w przyszłości.
- Praktyki rynkowe pokazują, że pasażer w przypadku wybrania zwrotu ceny biletu, może niekiedy spotkać się z odmową jego wypłaty. Linie lotnicze nie mają jednak podstaw dla odmowy zwrotu ceny biletu w pełnej wysokości – tłumaczy Szczygieł.
SPRAWDŹ TAKŻE: Wielki Antonow An-225 Mrija w Warszawie! Co przywiózł samolot-gigant? [WIDEO]
Wiele linii uchyla się od zwrócenia gotówki, nawet jeśli takie żądanie zostało skutecznie wysłane lub doręczone, a prawo do tego zostało potwierdzone w oficjalnych oświadczeniach Komisji Europejskiej. W związku z tym, pasażerowie mają dodatkową opcję wychodzącą poza zakres samodzielnego kontaktu z przewoźnikiem – skorzystanie z pośredników, takich jak na przykład GIVT, którzy pomogą odzyskać pieniądze.
Warto mieć wówczas przy sobie informacje, które są potrzebne do dochodzenia zwrotu ceny biletu, a są to przede wszystkim numer i data lotu, które znajdziemy na potwierdzeniu rezerwacji biletu lub karcie pokładowej. Wskazane dokumenty są niezbędne dla skutecznego odzyskania zwrotu za niewykorzystany bilet lotniczy.
Czytaj “Super Express” bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie “Super Express” KLIKNIJ tutaj
Źródło: GIVT