Nawet do 3 tysięcy dla poszkodowanych przez koronawirusa? Jakie rekompensaty za anulowany lot?

2020-04-14 15:51

Przewoźnicy masowo odwołują loty z powodu rozprzestrzeniającej się pandemii. Oznacza to, że wielu pasażerów pozostaje w domu, z biletem w ręku zamiast pieniędzmi na koncie. Jakie są prawa pasażera i czego podróżni mogą żądać od linii lotniczej za anulowanie podróży.

Ze wsparcia płynności będzie można sfinansować pensje pracowników, opłacić czynsz za wynajem lokalu, uregulować zaległe należności wobec kontrahentów. To są najpilniejsze potrzeby małych i średnich firm, które decydują o ich przetrwaniu

i

Autor: GettyImages Ze wsparcia płynności będzie można sfinansować pensje pracowników, opłacić czynsz za wynajem lokalu, uregulować zaległe należności wobec kontrahentów. To są najpilniejsze potrzeby małych i średnich firm, które decydują o ich przetrwaniu

W obecnej sytuacji loty odwoływane są głównie z powodu pandemii COVID-19. Z tego względu, odszkodowanie na podstawie unijnych regulacji – Rozporządzenia (WE) 261/2004 – nie przysługuje, ponieważ pandemia uznawana jest za okoliczność nadzwyczajną, która wyłącza odpowiedzialność przewoźnika od wypłaty rekompensaty w wysokości 250, 400 lub 600 euro za odwołany lub opóźniony lot. To jednak nie jest równoznaczne z utratą wszystkich praw przez pasażera.

ZOBACZ TAKŻE: Bezpieczna bankowość elektroniczna. Akcja „Stop oszustom w internecie”

- W dniu 18 marca br. Komisja Europejska wydała oświadczenie, które stanowi o tym, jakie prawa pasażera powinny być przez przewoźników respektowane oraz jakie świadczenia powinny być spełnione w związku z masowym odwoływaniem lotów wskutek wystąpienia pandemii COVID-19. Takim świadczeniem jest m.in. zwrot pełnej ceny za zakupiony bilet lotniczy – komentuje adwokat GIVT, Kamila Szczygieł.

Linie lotnicze, zgodnie z przepisami i niezależnie od przyczyny odwołania lotu, mają obowiązek poinformować pasażera o formach rekompensaty, które mu przysługują, a pasażer wówczas zobowiązany jest do wyboru jednej z nich. Przede wszystkim, pasażer ma prawo do wyboru pomiędzy:

·  zwrotem pełnej ceny biletu w terminie 7 dni za część lub części nieodbytej podróży oraz za cześć lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi,

· zmianą planu podróży na porównywalnych warunkach do miejsca docelowego w terminie dogodnym dla pasażera lub w najwcześniejszym możliwym terminie,

· lub przyjęciem vouchera od linii lotniczej do wykorzystania na realizację lotu w przyszłości.

- Praktyki rynkowe pokazują, że pasażer w przypadku wybrania zwrotu ceny biletu, może niekiedy spotkać się z odmową jego wypłaty. Linie lotnicze nie mają jednak podstaw dla odmowy zwrotu ceny biletu w pełnej wysokości  – tłumaczy Szczygieł.

SPRAWDŹ TAKŻE: Wielki Antonow An-225 Mrija w Warszawie! Co przywiózł samolot-gigant? [WIDEO]

Wiele linii uchyla się od zwrócenia gotówki, nawet jeśli takie żądanie zostało skutecznie wysłane lub doręczone, a prawo do tego zostało potwierdzone w oficjalnych oświadczeniach Komisji Europejskiej. W związku z tym, pasażerowie mają dodatkową opcję wychodzącą poza zakres samodzielnego kontaktu z przewoźnikiem – skorzystanie z pośredników, takich jak na przykład GIVT, którzy pomogą odzyskać pieniądze.

Warto mieć wówczas przy sobie informacje, które są potrzebne do dochodzenia zwrotu ceny biletu, a są to przede wszystkim numer i data lotu, które znajdziemy na potwierdzeniu rezerwacji biletu lub karcie pokładowej. Wskazane dokumenty są niezbędne dla skutecznego odzyskania zwrotu za niewykorzystany bilet lotniczy.

Super Raport 14 IV (goście: Robert Biedroń, Tomasz Rożek)

Czytaj “Super Express” bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie “Super Express” KLIKNIJ tutaj

Źródło: GIVT

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki