Laptop

i

Autor: kaboompics / CC0 / pixabay.com

Bezpieczna bankowość elektroniczna. Akcja „Stop oszustom w internecie”

2020-04-14 10:14

W dobie epidemii koronawirusa zdecydowanie lepiej jest załatwiać sprawy bankowe w internecie. Niestety wraz z rozwojem e-bankowości, bankowości mobilnej i kart płatniczych pojawiły się różne zagrożenia związane z internetowym dostępem do naszych pieniędzy i danych osobowych. Jak zatem bezpiecznie korzystać z usług banku w internecie i na co zwracać szczególną uwagę podczas dokonywania transakcji?

Same banki dbają nie tylko o nasze finanse, ale również o to, aby zdalny dostęp do nich nie rodził okazji dla cyberprzestępców. Specjalne zalecenia dotyczące tego, jak sprawnie i bez przeszkód poruszać się w e-bankowości wydaje też Komisja Nadzoru Finansowego oraz Związek Banków Polskich.

ZOBACZ TAKŻE: Tysiące smartfonów i tabletów jest w niebezpieczeństwie. Skrywają ukryte przez hakerów funkcje

Bezpieczne logowanie
Strony internetowe banków w Polsce mają zabezpieczenia na wysokim poziomie. Oszuści jednak starają się zrobić ich kopię, które do złudzenia mogą przypominać dobrze nam znaną witrynę banku. Gdy chcemy zalogować się do banku w serwisie internetowym, zwróćmy uwagę czy jednak wygląd strony banku nie odbiega od normy. Nawet najmniejsze odstępstwo od niej, powinno zapalać u klientów lampkę ostrzegawczą. Ważną wskazówką jest kłódka bezpieczeństwa, która powinna znajdować się na pasku w przeglądarce internetowej, z lewej strony obok adresu internetowego banku (np. www.ipko.pl) oraz początek adresu HTTPS. Te dwa elementy gwarantują, że połączenie z bankiem jest szyfrowane, czyli bardzo dobrze zabezpieczone.

PAMIĘTAJ O TYM

Na stronę swojego banku logujemy się jedynie przez przeglądarkę internetową. Unikajmy zwłaszcza klikania w linki, które pojawiają się w wiadomościach pocztowych, nawet jeśli mamy wrażenie, że ich nadawcą jest nasz bank.

Aktualne oprogramowanie
Nie tylko bezpieczne połączenie internetowe z bankiem jest kluczowe w czasie logowania do strony bankowości elektronicznej. Aby mieć pewność, że w trakcie korzystania ze strony, danych do logowania i naszych oszczędności nie wystawiamy cel cyberprzestępców, należy posiadać program antywirusowy na urządzeniu, z którego korzystamy. To bardzo istotne, ponieważ bez odpowiedniej ochrony zainstalowanej na komputerze możemy paść ofiarą wirusów czy programów szpiegujących, które śledzą informacje pojawiające się na ekranie komputera i przechwytują znaki wprowadzane na klawiaturze, a nawet przejmują kontrolę nad urządzeniem. W ten sposób złodzieje mogą np. podmienić numer konta adresata przelewu na inny w momencie wypełniania formatki wysyłania przelewu.

SPRAWDŹ KONIECZNIE: W Banku Millennium otworzysz konto za pomocą selfie

Silne hasło i login
Na nic zdadzą się najlepsze programy chroniące nasz sprzęt oraz aktualne oprogramowanie komputerowe, jeśli nie zadbamy o odpowiednie silne oraz unikatowe hasło do naszego e-konta bankowego. Jak je stworzyć? Powinno zawierać zarówno ciąg cyfr, wielkich i małych liter oraz znaków specjalnych. Jednocześnie nie należy używać identycznych haseł, którymi już posługujemy się np. w serwisach społecznościowych. Hasło nie może być też zbyt proste do odgadnięcia np. 123456, 111111 czy data urodzenia. Jeśli obawiasz się, że takie hasło będzie trudne do zapamiętania, skojarz je z jakimś zdaniem, słowem lub czynnością.

PAMIĘTAJ O TYM

Nikomu nie udostępniaj loginu i hasła do swojego internetowego konta bankowego. Jeśli w wiadomości e-mail lub drogą telefoniczną prosi cię o to bank, to wiedz, ze z pewnością ktoś podszywa się pod tą instytucję!

Podwójna weryfikacja
Przy logowaniu do strony banku warto skorzystać z możliwości podwójnej weryfikacji tożsamości klienta. Polega ona na tym, że wejście do naszego konta wymaga nie tylko podania loginu oraz hasła. Najczęściej to wysyłany przez bank kod SMS, która przyjdzie na numer naszego telefonu. Analogicznie podwójne zabezpieczenia stosujemy podczas wykonywania przelewów z e-konta. Wtedy nasz bank w wiadomości SMS podaje też kwotę operacji oraz numer rachunku odbiorcy – sprawdzajmy koniecznie, czy dane są poprawne. Gdy numer rachunku nie zgadza się, nie finalizujemy płatności tylko skontaktujmy się z bankiem.

CZYTAJ TEŻ: Najlepsze medyczne aplikacje mobilne. Technologia w służbie zdrowia

Sprawdzaj datę ostatniego logowania do bankowości elektronicznej – mało z nas zdaje sobie sprawę, że ten banalny z pozoru komunikat może nam zaoszczędzić sporo kłopotów. Warto zwrócić uwagę na informację, która pojawia się na naszym internetowym rachunku i zweryfikować, czy wtedy naprawdę korzystaliśmy z konta. Jeśli nie – należy powiadomić o tym bank i niezwłocznie zmienić hasło.

Nie korzystaj z publicznego Wi-Fi
Korzystanie z bankowości elektronicznej w domu odbywa się poprzez zabezpieczoną sieć Wi-Fi. Jednak w przestrzeni publicznej np. w galerii handlowej czy nawet w parku, sieć internetowa nie jest już tak bezpieczna jak nasza własna. Można z niej korzystać do przeglądania stron internetowych, ale wystrzegajmy się wtedy logowania do serwisu bankowego i realizacji płatności z naszego konta. Nieograniczony dostęp i brak jakichkolwiek zabezpieczeń to wyjątkowo łatwy cel dla hakerów.

Największy samolot na świecie wylądował w Polsce

Czytaj “Super Express” bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie “Super Express” KLIKNIJ tutaj

Najnowsze