Ryanair odwołuje loty 2018 - co z biletami? Które loty odwołane?

i

Autor: fot. Grzegorz Bukala/REPORTER EAST NEWS

Ryanair odwołał Twój lot? Możesz dostać nawet 2 580 złotych odszkodowania

2018-07-25 15:23

Jeśli odwołano Twój lot, masz prawo do odszkodowania. Jego wysokość uzależniona jest od długości lotu. Może wynieść nawet 600 euro, czyli według aktualnego kursu ok. 2 580 złotych – przypomina Urząd Lotnictwa Cywilnego, w związku z odwołanymi przez Ryanaira lotami w dniach 25-26 lipca br.

W wyniku strajków personelu kabinowego, irlandzkie linie lotnicze Ryanair odwołały 600 lotów w Europie, przewidzianych na 25 i 26 lipca br. Chodzi o loty do Hiszpanii, Portugalii i Belgii oraz z tych krajów. Problemy z tego powodu będzie miało w sumie 100 tys. pasażerów.

Jak przypomina Urząd Lotnictwa Cywilnego, w przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo do odszkodowania. Jego wysokość uzależniona jest od długości lotu i wynosi: 250 euro (1075 zł) dla lotów o długości do 1500 km, 400 euro (1720 zł) dla dłuższych lotów w Unii Europejskiej albo innych lotów na dystansie 1500-3500 km i 600 euro (2580 zł) dla lotów poza Unią Europejską dłuższych niż 3500 km.

Kiedy nie przysługuje odszkodowanie?

„Odszkodowania nie przysługuje, gdy o odwołaniu lotu pasażer dowiedział się co najmniej 14 dni przed planowym wylotem lub dowiedział się w okresie krótszym niż 14 dni, a przewoźnik zapewnił alternatywne połączenie umożliwiające dotarcie do miejsca docelowego w czasie określonym przez właściwe przepisy albo, gdy linia lotnicza może udowodnić, że powodem odwołania lotu były nadzwyczajne okoliczności (np. złe warunki atmosferyczne, strajk mający wpływ na działalność przewoźnika, niestabilna sytuacja polityczna czy zderzenie samolotu z ptakiem)” – czytamy w komunikacie ULC.

Zwrot pieniędzy

W przypadku odwołania lotu pasażer ma także prawo zrezygnować z podróży. Przewoźnik jest wówczas zobowiązany zwrócić pasażerowi w terminie siedmiu dni pełen koszt biletu po cenie za jaką został kupiony lub za część nieodbytej podróży oraz za części już odbyte, jeżeli lot nie służył celowi, związanemu z pierwotnym planem podróży. Przewoźnik musi również zapewnić pasażerowi lot powrotny do pierwszego miejsca wylotu w najwcześniejszym możliwym terminie.

Zmiana planu podróży

Przewoźnik ma również obowiązek zapewnić pasażerowi zmianę planu podróży w taki sposób, aby na porównywalnych warunkach mógł dotrzeć do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie lub w terminie późniejszym, dogodnym dla pasażera, w miarę dostępności wolnych miejsc. Prawo do zmiany planu podróży nie przysługuje pasażerowi, który skorzystał z prawa do zwrotu pełnego kosztu biletu.

Prawo do opieki

Pasażerowi, któremu odwołano lot, przysługuje także prawo do opieki. Przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić pasażerom: wyżywienie i napoje, dwie rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile, zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Pomoc udzielana jest jednak w zależności od czasu oczekiwania na alternatywny lot, a prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy.

Procedura reklamacyjna

Jak informuje ULC, pasażer niezadowolony z podróży może zawsze złożyć reklamację do przewoźnika lotniczego. Reklamację na odmowę przyjęcia na pokład, odwołanie bądź opóźnienie lotu należy złożyć najpierw u przewoźnika, który wykonywał dany rejs. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Skarga do ULC

Dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u linii lotniczej, można wnieść do ULC skargę na naruszenie przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych. Skargę można złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło 30 dni. Należy do niej dołączyć:
– kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot,
– kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika,
– kopię udzielonej przez niego odpowiedzi, bądź wskazanie, że pomimo upływu terminu 30 dni odpowiedź na reklamacje nie została udzielona.


Źródło: ULC, Superbiz.pl

Najnowsze