Koniec z wysoką prowizją za płatność kartą w urzędzie

i

Autor: Shutterstock

Ważne zmiany w polskich bankach. Klienci otrzymają zwrot pieniędzy

2018-07-26 15:45

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął niezwykle ważną decyzję w sprawie siedmiu działających w Polsce bankach. Chodzi o Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao SA, i Plus Bank. Wszystkie one nieprawidłowo informowały swoich klientów o zmianach opłat. Część klientów otrzyma zwrot pieniędzy.

Większość z nas sprawdzając swoje konto zainteresowana jest tylko jednym – pieniędzmi oraz ewentualnymi przelewami, które musimy zrobić za nadchodzące rachunki. Oczekujemy, że wszelkie informacje odnośnie zmian ws opłat za prowadzenie konta czy karty przyjdą do nas tradycyjną pocztą jako aneks do umowy. Tymczasem banki najchętniej robią to za pośrednictwem wewnętrznych wiadomości na stronach e-bankowości.

Właśnie takie działanie, zdaniem UOKiK, jest niezgodne z prawem. Nikt bankom nie broni zmieniać wewnętrznych regulaminów i cennika opłat, ale jak zaznacza Urząd, umowa musi określać kiedy i w jakich sytuacjach może do tego dojść, trzeba klientowi przedstawić na jakiej podstawie prawnej z zapisów w umowie dochodzi do podwyżki, a przede wszystkim, przekazać taką informację na trwałym nośniku, jak tradycyjny list, nośnik USB czy CD, a nawet e-mail, o ile ten zawiera wszystkie niezbędne dane. Wiadomość wysyłana w wewnętrznym systemie nie jest trwałym nośnikiem.

Tym samym siedem kolejnych banków dołączyło do Euro Banku, Banku Handlowego i Banku Ochrony Środowiska, które już wcześniej zapowiedziały, że usuną nieprawidłowości i zrekompensują klientom straty. W ich przypadku łączna suma tych rekompensat może wynieść nawet 80 mln złotych. W toku pozostaje jeszcze 7 innych postępowań.

- Bank może dowolnie zmieniać swoją wiadomość, a nawet ją usunąć. To nie spełnia cech trwałego nośnika. Ponadto konsument musiałby na bieżąco śledzić komunikaty, które dostaje w ramach tego serwisu. Często się zdarza, że nie zaglądamy przez dłuższy czas na nasze konta, dlatego moglibyśmy być zaskoczeni wyższymi opłatami za wypłatę gotówki w bankomatach, czy prowadzenie konta i nie wypowiedzieć umowy – wyjaśnia swoją decyzję UOKiK.

Czego klienci mogą oczekiwać od banków? Oto lista opublikowana przez Wirtualny Nowy Przemysł:

Alior Bank (w tym klienci T-Mobile Usługi Bankowe i przejętego przez Alior Bank – Banku BPH): rozliczy się z opłat i prowizji za lata 2014-2016, a także nie będzie pobierał opłat za wznowienie naklejki zbliżeniowej przez 36 miesięcy. Niektórzy klienci będą mogli wybrać brak opłat przez miesiąc za: za kartę debetową lub za wypłatę z bankomatów z konta Freemium, lub za kartę kredytową, lub obniżenie oprocentowania salda limitu odnawialnego. 

Bank Millennium – w ciągu roku wdroży zmiany, dzięki którym zastosuje się to wymogów trwałego nośnika. To pierwszy bank, który zaproponował, że zastosuje konkretne rozwiązanie. Millennium rozliczy się z nadpłat za kartę i zaproponuje darmowe przelewy natychmiastowe przez miesiąc. 

BZ WBK – klienci otrzymają od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rekompensaty za podwyższenie opłat lub wprowadzenia prowizji, bez konieczności zawierania aneksu.  

Deutsche Bank – rozliczy się z opłat i prowizji. Niektórzy klienci będą mogli za darmo przez miesiąc wypłacać gotówkę z bankomatów. 

Idea Bank – odda klientom nadpłaty oraz zaoferuje miesięczną lokatę z oprocentowaniem 3 proc. Ponadto przez rok nie będzie podwyższał opłat za prowadzenie rachunków oraz kartę debetową. 

Pekao SA – rozliczy się z konsumentami oraz przez 3 miesiące bank zaoferuje za darmo: polecenia zapłaty, zlecenia stałe, przelewy w oddziałach. 

Plus Bank - rozliczy się z opłat i prowizji, a klienci przez 2 miesiące będą mogli za darmo wypłacać gotówkę ze wszystkich bankomatów w kraju i za granicą i korzystać z usługi Cash Back. 

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze