Xiaomi

i

Autor: Materiały prasowe Xiaomi

10-lecie giganta technologicznego. Założyciel Xiaomi Technology podsumowuje dekadę działalności

Z okazji 10 urodzin Xiaomi, prezes i założyciel firmy wygłosił przemówienie, w którym opowiedział o wzlotach i upadkach Xiaomi. Kiedy rozpoczynał swoją przygodę z produkcją smartfonów, na rodzimym rynku w Chinach można było wyróżnić trzy kategorie graczy na czele ze światową czołówką (Samsung, Nokia i Motorola), „Czterema Smokami” ZTE, Huawei, Coolpad i Lenovo oraz producentami, którzy kopiowali urządzenie i mieli znaczny udział w rynku. Rodzimi producenci byli daleko w tyle pod względem jakości, natomiast giganci oferowali produkty w wysokich cenach. Lei Jun chciał zmienić tę sytuację.

Oficjalnie Xiaomi rozpoczęło swoją działalność 6 kwietnia 2010 roku. Lei Jun nie znał się na sprzęcie, dlatego na początku cały zespół skupił się na oprogramowaniu. Postanowili stworzyć system operacyjny dla smartfonów bazujący na systemie open source. Opracowanie pierwszej wersji zajęło im dwa miesiące i 16 sierpnia 2010 roku system zadebiutował. W pierwszej fazie testowany był przez 100 użytkowników, ale już w drugim tygodniu przez 200, a w kolejnym przez 400. Przełomem mógł być pochlebny wpis jednego z użytkowników na forum dla deweloperów XDA. Od tego czasu MIUI stało się modne w środowiskach technologicznych na całym świecie. Użytkownicy zaczęli tworzyć lokalne wersje Mi Community we wszystkich krajach i regionach, w których opracowano wersje językowe MIUI i podjęto wysiłki dostosowania systemu do różnych modeli. W ten sposób globalna kampania nabrała kształtu, a ziarno globalizacji Xiaomi zaczęło kiełkować. To był początek kultury Mi Fanów. W mniej niż rok liczba użytkowników MIUI przekroczyła 30 000 osób.

ZOBACZ TAKŻE: Nowe smartfony Xiaomi. Seria Redmi 9 powiększa się o modele Redmi 9A i Redmi 9C [ZDJĘCIA]

Kolejnym krokiem było stworzenie smartfonu. Tu znowu Lei Jun zaczął kompletować odpowiednie talenty. Na początku pojawił się szereg trudności, jednak dzięki uporowi, udało się stworzyć odpowiedni łańcuch dostaw oraz pozyskać partnerów. W sierpniu 2011 roku pierwszy smartfon Mi 1 (Xiaomi Phone) był gotowy. Początkowo jego cena miała wynieść 1499 juanów, a prognozowana sprzedaż 300 tys. sztuk. Z uwagi na dodatkowe koszty cena wzrosła do 2000 juanów i choć smartfony produkowane w kraju kosztowały średnio 700 juanów, Xiaomi podjęło ryzyko i ostatecznie wyceniło swój telefon na 1999 juanów. Pierwsza generacja Xiaomi Phone (Mi 1) została sprzedana w liczbie 7 milionów sztuk.

W 2012 roku Xiaomi rozpoczęło projekt Redmi (w chińskim pinyin Hongmi Project). Miał to być telefon dla wszystkich w Chinach. Produkcja miała być oparta na współpracy z krajowymi dostawcami. Prototyp nie był satysfakcjonujący. Dlatego firma wydała ponad 40 mln juanów na R&D. Dopiero jego całkowite przeprojektowanie, sprawiło, że mógł być wprowadzony na rynek. Premiera smarfonu Redmi (de facto drugiej generacji) miała miejsce 31 lipca 2013 roku. W sumie zostało sprzedanych ponad 44,6 mln sztuk pierwszego modelu Redmi.

W ciągu sześciu lat Xiaomi zainkubowało ponad 100 ekosystemowych firm i wprowadziło wraz z nimi ponad 1000 produktów. W końcu przyszedł czas na coś innego. Choć idea telefonu Mi MIX powstała w 2014 roku, jego premiera miała miejsce dopiero 25 października 2016 roku. Smartfon miał ucieleśniać marzenia inżynierów Xiaomi. Miał to być pierwszy pełnoekranowy smartfon. Pierwsza prezentacja urządzenia wywoła zachwyt. Smartfon otrzymał wiele nagród, a ze względu na swój unikalny design został eksponatem w muzeach wzornictwa we Francji, Finlandii i Niemczech. 

CZYTAJ KONIECZNIE: Xiaomi prezentuje serię nowych produktów AIoT [ZDJĘCIA]

W trzecim kwartale 2014 roku Xiaomi uplasowało się na pierwszym miejscu pod względem dostaw smartfonów w Chinach kontynentalnych i na trzecim miejscu na świecie, ale tylko ze względu na rynek krajowy. Już wcześniej firma zastanawiała się co zrobić, by wejść na rynek globalny.

W czerwcu 2014 roku firma weszła na rynek indyjski i wkrótce stała się tam najpopularniejszą marką, choć i tu nie obyło się bez problemów. W lipcu 2014 roku na rynek trafił Mi 4. Zespół w Indiach poprosił o kolejne 0,5 mln sztuk. W styczniu 2015 roku telefon został wprowadzony na rynek w Indiach, ale nikt nie przewidział tego, że sprzedaż spadnie. Jeszcze wtedy świadomość marki na tym rynku była zbyt niska. Niesprzedane zapasy o wartości aż 1 miliarda juanów zostały. Zwrot na rynek chiński nie był możliwy, Wszystkie telefony Mi 4 obsługiwały 3G, podczas gdy w Chinach funkcjonowało już 4G.

Obecnie Xiaomi oficjalnie sprzedaje swoje produkty na 90 rynkach na świecie, z czego na 50 z nich jest w TOP 5. Podsumowując swoje przemówienie Lei Jun dodał, że ostatnia dekada była pełna niesamowitych historii, a firma powoli dojrzewa. Będzie zwiększała wydatki na badania i rozwój. W 2020 roku nakłady mają wynieść 10 mld juanów. 

Super Biznes 17 VII
Najnowsze