Huawei Startup Challenge to nowa inicjatywa stworzona przez Huawei Polska we współpracy z Fundacją Startup Hub Poland. W pierwszej edycji konkursu kapituła konkursu składająca się z przedstawicieli świata nauki, biznesu i organizacji pozarządowych miała za zadania wyłonić trzy najlepsze projekty, które zaprzęgają technologię do przeciwdziałania wykluczeniom i wyrównywania szans. Droga do zwycięstwa nie była prosta - podczas trwającego trzy miesiące programu, startupy pracowały nad rozwojem swoich rozwiązań w trakcie warsztatów, ścieżek wyzwań i sesji z mentorami. Finalnie w trakcie Wielkiego Finału Huawei Startup Challenge, który odbył się w formule online 14 kwietnia br. ,na podium konkursu wirtualnie stanęły startupy Wheelstair, Associated Apps i ParrotOne, otrzymując kolejno 100, 50 i 35 tysięcy złotych od Huawei Polska na rozwój swoich innowacyjnych projektów.
Nauka i nowe technologie w walce z wykluczeniami
Niwelowanie różnic w kompetencjach cyfrowych i dostępie do technologii nie będzie możliwe bez nowoczesnych narzędzi, wdrażanych zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym. Jak przekonuje Ryszard Hordyński, Dyrektor ds. Strategii i Komunikacji, Huawei Polska, inicjatywy takie jak Huawei Startup Challenge mogą wspierać je w realizacji projektów wartościowych dla społeczeństwa.
– W ramach konkursu chcemy rozwijać nieszablonowe rozwiązania i innowacje technologiczne w walce przeciw wykluczeniom każdego rodzaju. Niezmiernie cieszy nas fakt, że do konkursu zgłosiło się blisko 250 startupów, które pracują nad wykorzystaniem najnowszych technologii do podnoszenia aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami, włączania do cyfrowego świata różnych grup społecznych czy poprawy dostępności edukacji, zdrowego środowiska i usług medycznych. Pokazuje to, że problem wykluczenia w różnych obszarach jest istotny dla startupów – mówi Ryszard Hordyński, Dyrektor ds. Strateg
Najlepsi z najlepszych
W ramach projektu #HuaweiStartupChallenge promowane są innowacyjne pomysły, które dopiero kiełkują w ramach startup’ów, a których celem jest pomoc osobom wykluczonym. Dzięki wsparciu globalnych e-gigantów jak Huawei, rozwiązania te zyskają szansę na szybszy rozwój i osiągnięcie globalnego zasięgu. Pierwsze miejsce i nagrodę główną 100 tysięcy złotych kapituła konkursu przyznała startupowi Wheelstair. Przedstawiciele start-upu wyjaśniają, że Wheelstair to zaawansowane rozwiązanie, które umożliwia osobom poruszającym się na wózkach samodzielne przemieszczanie się np. po schodach. Ich projekt łączy różne dziedziny nauki - robotykę, mechatronikę, mechanikę, elektronikę. – Często bariery te zaczynają się już we własnych mieszkaniach. Rozwiązaniem i sposobem na pozbycie się takich barier jest właśnie Wheelstair. Jest to niezwykła dostawka do wózka inwalidzkiego, która umożliwia samodzielne pokonywanie schodów i dłuższe spacery. Co ważne Wheelstair można podłączyć do większości standardowych wózków manualnych dostępnych na rynku i jest obsługiwany bezpośrednio przez osobę na wózku. Jest to rozwiązanie, które tak naprawdę znosi nie tylko bariery techniczne i architektoniczne. Dzięki naszemu rozwiązaniu możliwa jest aktywizacja społeczna, zawodowa, osoby z niepełnosprawnością ruchową mogą żyć bez barier – tłumaczy Julita Kuczkowska ze start-upu Wheelstair.
Jednym z większych wyzwań przed jakimi stanęli przedstawiciele zwycięskiego projektu w ramach Huawei Startup Challenge, było zdobycie zaufania przyszłych odbiorców. - Doskonale wiemy jak zaawansowane technologie czuwają nad bezpieczeństwem podczas jazdy po stopniach. Jednak z perspektywy użytkownika, szczególnie na początku - mogą pojawić się obawy o samodzielną jazdę na wózku po schodach. Podczas wyzwania opracowaliśmy projekt symulacji jazdy Wheelstair’em w wirtualnej rzeczywistości, w spersonalizowanej scenerii codziennego otoczenia danego użytkownika. Taka symulacja pozwala w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach na pierwsze pozytywne doświadczenia z dostawką - podkreśla przedstawicielka Wheelstair.
Inteligentny asystent
Finałowy projekt, który zajął II miejsce w konkursie Huawei Startup Challenge, to The Compass, czyli wirtualny, inteligentny asystent, nawigujący przede wszystkim osoby niewidome, niedowidzące (ale także osoby, które z innych powodów mają problem, aby znaleźć konkretne miejsce wewnątrz obiektu użyteczności publicznej), do każdego wybranego miejsca na terenie obiektu, np. wybranego sklepu w centrum handlowym, terminala na lotnisku czy wystawy w muzeum.
Jak w praktyce wygląda działanie The Compass? - Jego działanie jest bardzo zbliżone do działania nawigacji samochodowej, tyle że asystent działa wewnątrz budynku. Podobnie jak w czasie poruszania się po drodze, dzięki The Compass można planować trasy, otrzymuje się wskazówki o trudnościach i przeszkodach, a także można zoptymalizować trasę w razie zabłądzenia. To, co natomiast odróżnia The Compass od powszechnie znanych nawigacji samochodowych to fakt, że aplikacja jest zaprojektowana w sposób inkluzywny, tak aby mogła spełniać wszelkie standardy dostępności i pomóc osobom dotychczas wykluczonym - przekonuje Magdalena Wawrzyniak, Co- -Founder/President of the Board, Associated Apps
Aplikacja mobilna to jedynie początek rozwoju projektu The Compass. - Już rozpoczęliśmy prace nad wdrożeniem między innymi specjalnych okularów, które umożliwią osobom niewidomym zarządzanie aplikacją bez konieczności używania rąk - dodaje. Komercyjne wdrożenie The Compass na rynek polski jest planowane na koniec trzeciego kwartału bieżącego roku. Obecnie system przechodzi finalne testy u naszych pierwszych partnerów biznesowych, m.in.: w Galerii Posnanii oraz w Muzeum POLIN.” Trzecie miejsce na podium otrzymał startup Parrot One z rozwiązaniem, które wspiera pracę i komunikację osób z niepełnosprawnościami, np. ze spastycznością mięśni rąk, po udarach. ParrotOne pomaga redukować wykluczenie społeczne i zawodowe dzięki opracowaniu inteligentnej klawiatury PowerHID. Jej elementem jest aplikacja, będąca jednocześnie komunikatorem z rozbudowanym słownikiem podpowiedzi, który ułatwia pisanie całych wyrazów użytkownikowi, umożliwiając pracę na smartfonach, tabletach, komputerach – będących dziś w wielu przypadkach podstawowym narzędziem komunikacji
– Jako jedna z największych globalnych firm technologicznych staramy się, aby korzyści wynikające z rozwoju technologii docierały do każdej osoby na świecie. Huawei Startup Challenge idealnie wpisuje się w tę wizję. W Polsce znajduje się nasza siedziba regionalna oraz centrum badań i rozwoju, które było zaangażowane we wsparcie tego projektu. Zależy nam na tym, aby podobne konkursy i projekty powstawały także w Polsce itu były rozwijane, zgodnie z naszą misją, którą jest wspieranie walki z wykluczeniami przy pomocy nowych technologii – powiedział w trakcie finałowej gali Ryszard Hordyński, Dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.