Polskie firmy testują rewolucyjne rozwiązanie. Terminal płatniczy w smartfonie

2018-05-03 11:00

Mastercard i Polskie ePłatności poinformowały o rozpoczęciu pilotażu rozwiązania SoftPOS, w ramach którego smartfon będzie jedynym urządzeniem niezbędnym do przyjmowania płatności zbliżeniowych w punkcie sprzedaży. Zostało ono opracowane z myślą o małych i średnich przedsiębiorcach, aby umożliwić im prowadzenie działalności w prostszy i bezpieczniejszy sposób. Celem projektu jest sprawdzenie działania tego nowatorskiego rozwiązania w warunkach rynkowych oraz poznanie opinii przedsiębiorców i konsumentów na jego temat.

W pierwszym etapie pilotażu, który ruszył w kwietniu, SoftPOS testuje grupa 50 przedsiębiorców, dzięki współpracy z Polskimi ePłatnościami. Na przełomie maja i czerwca do testów dołączą kolejni sprzedawcy i będzie ich łącznie nawet 250. W trzecim kwartale 2018 r. grupa ta zwiększy się do około 500 przedsiębiorców i do projektu dołączy firma Elavon. Pierwsi przedsiębiorcy, biorący udział w testowaniu rozwiązania SoftPOS pochodzą z takich miast, jak Warszawa, Janów Lubelski, Rzeszów, a także ze Śląska. Reprezentują branżę restauracyjno-cateringową, usługi kosmetyczne oraz drobny handel.

Zobacz również: Mandaty po nowemu. Drogówka przyjmuje też płatności bezgotówkowe

Wszyscy uczestnicy pilotażu otrzymują smartfony, które pełnią rolę terminala. Po podpisaniu umowy z agentem rozliczeniowym, czyli Polskimi ePłatnościami, muszą zainstalować na otrzymanym telefonie specjalną aplikację mobilną poprzez link z maila powitalnego i nadać aplikacji swój unikatowy kod PIN. Żadne inne urządzenia peryferyjne nie są konieczne, aby zacząć przyjmować zbliżeniowe płatności bezgotówkowe realizowane przez konsumentów kartą lub telefonem. W fazie pilotażowej maksymalna wartość transakcji akceptowanej na smartfonie wynosi 50 zł, która stanowi limit płatności bez konieczności autoryzacji kodem PIN karty.

W projekcie wykorzystywana jest opatentowana technologia firmy Mobeewave (reprezentowanej w Polsce przez OT-Morpho), zainstalowana na urządzeniach Samsung Galaxy S7, która umożliwia realizację płatności poprzez zbliżenie karty płatniczej do telefonu sprzedawcy. Kładąc nacisk na bezpieczeństwo, wykorzystuje ona możliwości nowoczesnych urządzeń mobilnych, w tym wbudowany tzw. element bezpieczny (ang. secure element), do szyfrowania i realizacji transakcji.

- Zależy nam na tym, żeby w pilotażu wzięli udział sprzedawcy z jak największej liczby branż, o różnym profilu i specyfice działalności. W ten sposób będziemy mogli sprawdzić SoftPOS w możliwie różnorodnych warunkach rynkowych oraz jego odbiór, zarówno przez sprzedawców, jak i kupujących. Polska jest idealnym krajem do testowania tego rozwiązania w pierwszej kolejności, ponieważ Polacy są bardzo otwarci na nowe technologie i innowacje w handlu, a infrastruktura zbliżeniowa w naszym kraju jest na wysokim poziomie – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

Czytaj też: Koniec gotówki? Czy Polacy są w stanie z niej zrezygnować

Testowe wdrożenie technologii SoftPOS to dla przedsiębiorców okazja do sprawdzenia, w jaki sposób udostępnienie klientom płatności bezgotówkowych wpłynie na rozwój firmy.

- SoftPOS to prawdziwa rewolucja – dzięki możliwości uczynienia ze smartfona terminala płatniczego, mikro- i mali przedsiębiorcy zyskują dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie e-płatności, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów utrzymania urządzenia. Problemem nie powinna być również obawa przed nowoczesnymi technologiami, bowiem każdy sprzedawca otrzyma od nas wsparcie – materiały o pilotażu, przewodnik, jak korzystać z aplikacji, możliwość skonsultowania wątpliwości na specjalnej infolinii – dodaje Jarosław Mikos, prezes zarządu Polskich ePłatności S.A.

Polacy w awangardzie innowacji
Polska jest jednym ze światowych liderów płatności zbliżeniowych. Już 80 proc. transakcji kartami Mastercard w Polsce jest dokonywanych w ten sposób. Co więcej, wg danych NBP, Polacy w swoich portfelach noszą 30,6 mln kart płatniczych z funkcją zbliżeniową, które stanowią niemal 80 proc. wszystkich wydanych. W Polsce funkcjonuje też 566 tys. terminali zbliżeniowych, które stanowią blisko 94 proc. wszystkich funkcjonujących.

 

Źródło: Mastercard Polska

Najnowsze